Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-10-22, 18:18
  #1
Medlem
ChrisMcCandlesss avatar
Har köpt en ny TV och kopplade in min Mac Mini till den (precis som på min förra TV).
När jag startar datorn, kommer den gråa rutan upp och Apple-märket. Men sen när allting tydligen kommer igång, blir TV:n svart och det står "Ingen signal".
Varför händer detta och hur får jag datorbilden fram?

TV:n är en Philips 58", UHD 4K, om det har något att säga.
Citera
2014-10-22, 18:34
  #2
Medlem
Se till att du har kabeln in i HDMI4-porten i TV:n, den enda som klarar 4K in. Även om du "bara" kör 1080p ut från Mac:en kanske det är den enda kopplingen som har korrekt EDID-rapportering mellan enheterna. Jag hade samma problem själv (55PUS7809), men helt plötsligt bara funkade det efter tre-fyra omstarter :/
Citera
2014-10-22, 18:53
  #3
Medlem
ChrisMcCandlesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrunkenMonkey
Se till att du har kabeln in i HDMI4-porten i TV:n, den enda som klarar 4K in. Även om du "bara" kör 1080p ut från Mac:en kanske det är den enda kopplingen som har korrekt EDID-rapportering mellan enheterna. Jag hade samma problem själv (55PUS7809), men helt plötsligt bara funkade det efter tre-fyra omstarter :/

Tack för svar!

Hade egentligen hemmabiosystemet inkopplat i HDMI4. Men jag tog bort denna kabeln och satte in den från datorn som du sa.
Har startat om datorn nu fyra gånger, men det händer inget. Får inte ens den gråa bilden med Apple-logon fram.
Citera
2014-10-22, 19:22
  #4
Medlem
ChrisMcCandlesss avatar
Någon annan som har en lösning på problemet?

Konstigt att bilden är där när datorn startar, för att sedan försvinna.
Citera
2014-10-25, 17:46
  #5
Medlem
ChrisMcCandlesss avatar
Seriöst?!
Är det ingen jävel som kan hjälpa en?

Alla ska ha hjälp på Flashback. Men när det gäller att hjälpa någon, kniper ni igen rövhålet
Citera
2014-10-25, 17:47
  #6
Medlem
tzjs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ChrisMcCandless
Seriöst?!
Är det ingen jävel som kan hjälpa en?

Alla ska ha hjälp på Flashback. Men när det gäller att hjälpa någon, kniper ni igen rövhålet

Testa att byta källa på TV:n. Den kanske måste bytas manuellt?
Citera
2014-10-25, 18:02
  #7
Medlem
Svenna33s avatar
Kanske dålig hdmi-kabel testa att byta prova en annan ingång
Citera
2014-10-25, 18:24
  #8
Medlem
Kan vara så enkelt som att du inte har en HDMI 1.4-kabel med HDCP-stöd. Har för mig att alla Mac Mini efter 2010 kräver HDCP.

Annars kan du ju alltid koppla in Mac:en till en annan skärm tillfälligt, ställa ner upplösningen till typ 720p med få färger och stänga av all överskanning och sen kolla om det funkar i TV:n. Annars... *funderar febrilt* *draws blank*

Hoppas det fixar sig!
Citera
2014-10-25, 19:14
  #9
Medlem
ChrisMcCandlesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tzj
Testa att byta källa på TV:n. Den kanske måste bytas manuellt?

Citat:
Ursprungligen postat av Svenna33
Kanske dålig hdmi-kabel testa att byta prova en annan ingång

Citat:
Ursprungligen postat av DrunkenMonkey
Kan vara så enkelt som att du inte har en HDMI 1.4-kabel med HDCP-stöd. Har för mig att alla Mac Mini efter 2010 kräver HDCP.

Annars kan du ju alltid koppla in Mac:en till en annan skärm tillfälligt, ställa ner upplösningen till typ 720p med få färger och stänga av all överskanning och sen kolla om det funkar i TV:n. Annars... *funderar febrilt* *draws blank*

Hoppas det fixar sig!


Tack för svaren och jag beklagar att jag var irriterad!
Prövade att ordna detta med datorn än en gång utan att lyckas. Nu plockade jag dessutom in min äldre TV, där jag prövade att ändra bildupplösningen flera gånger utan att lyckas.
Detta i kombination med att jag bor i ett hightech-hem som gör att värmen steg upp til 27 grader i vardagsrummet fast att jag skruvar värmen ned på alla skärmar som går utan att lyckas, fick mig irriterad.

Men lösningen blev att dra ut HDMI-kabeln från bluray-spelaren och sätta den in i datorn, och då fick jag bild.
Konstigt eftersom den HDMI-kabeln som jag hade till datorn, var helt ny och en 4K-kabel.

Tusen tack för tipsen än en gång!
Citera
2014-10-25, 19:14
  #10
Medlem
ChrisMcCandlesss avatar
Ska också sägas att datorn var nära att ryckas loss och slängas in i den äldre TV:n. Värmen kan få en att vilja göra saker som man inte ska ibland
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback