Citat:
Ursprungligen postat av
Pattson
Jag har bestämt mig för att jag ska följa dina recept. Dock är det ett par veckor kvar till grabbkvällen, men jag blev så sugen på att prova denna korv så jag ska nog göra en mindre sats till mig och min sambo i helgen.
Vilket fjälster bör man använda? Hur ska den stekas för bästa resultat? Gjutjärnspanna på medelhög värme?
Vilken öl skulle du rekommendera? Ljus lager?
Vad kul!
Ang fjälster så är svinfjälster av den rymligare sorten önskvärd då argentinska chorizos skall vara knubbiga.
Traditionellt så grillar man argentinsk chorizo över träkol, men en grillpanna satt på medelvärme funkar också. Används en vanlig gjutjärnspanna så får man klicka i litet matfett för annars så bränns korvarna lätt. Medelvärme är vad som gäller även där. Korven måste ju få steka ett tag så att fläsket blir genomhettat och så att istret/fettet får en chans att smälta ut. Det brukar ta cirkus tio minuter. Se till att vända korvarna hyfsat ofta så att dom inte blir för brända. Man kan även grilla korvarna i ugnen. Bara att lägga dom på gallret och köra dem i ca tio minuter i ugn satt på 250C med grillelementet på. Vänd dom ibland.
I Argentina så är det också vanligt att klyva den halvstekta korven för att sedan fräsa på snittytan tills den har blivit litet knaprig. På det viset så får man också ned tillagningstiden litet.
Ljus lageröl t.ex Quilmes (Varunummer 88542) skulle jag rekommendera till korven, men skulle den biran visa sig svår att få tag på så duger vilken schysst ljus lager som helst så länge som den serveras iskall.
Har du flera frågor så är det bara att hojta. Gillar verkligen när folk tar sig tid till att göra egen korv, så två tummar upp till dig!