• 1
  • 2
2014-10-21, 14:53
Medlem
Spackelackans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pattson
Jag har bestämt mig för att jag ska följa dina recept. Dock är det ett par veckor kvar till grabbkvällen, men jag blev så sugen på att prova denna korv så jag ska nog göra en mindre sats till mig och min sambo i helgen.

Vilket fjälster bör man använda? Hur ska den stekas för bästa resultat? Gjutjärnspanna på medelhög värme?
Vilken öl skulle du rekommendera? Ljus lager?
Vad kul!

Ang fjälster så är svinfjälster av den rymligare sorten önskvärd då argentinska chorizos skall vara knubbiga.

Traditionellt så grillar man argentinsk chorizo över träkol, men en grillpanna satt på medelvärme funkar också. Används en vanlig gjutjärnspanna så får man klicka i litet matfett för annars så bränns korvarna lätt. Medelvärme är vad som gäller även där. Korven måste ju få steka ett tag så att fläsket blir genomhettat och så att istret/fettet får en chans att smälta ut. Det brukar ta cirkus tio minuter. Se till att vända korvarna hyfsat ofta så att dom inte blir för brända. Man kan även grilla korvarna i ugnen. Bara att lägga dom på gallret och köra dem i ca tio minuter i ugn satt på 250C med grillelementet på. Vänd dom ibland.

I Argentina så är det också vanligt att klyva den halvstekta korven för att sedan fräsa på snittytan tills den har blivit litet knaprig. På det viset så får man också ned tillagningstiden litet.

Ljus lageröl t.ex Quilmes (Varunummer 88542) skulle jag rekommendera till korven, men skulle den biran visa sig svår att få tag på så duger vilken schysst ljus lager som helst så länge som den serveras iskall.

Har du flera frågor så är det bara att hojta. Gillar verkligen när folk tar sig tid till att göra egen korv, så två tummar upp till dig!
Senast redigerad av Spackelackan 2014-10-21 kl. 15:28.
Citera
2014-10-21, 15:44
Bannlyst
Spackelackan:
Officiell korvkung!

Skulle gärna lätt vilja testa ditt korvrecept (älskar korv) men har ingen kvarn/kondom-fyllare.

TS,
Glöm inte att posta resultatet i bildtråden.
Citera
2014-10-21, 16:14
Medlem
Spackelackans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Valspurten-SD
Spackelackan:
Officiell korvkung!

Skulle gärna lätt vilja testa ditt korvrecept (älskar korv) men har ingen kvarn/kondom-fyllare.

TS,
Glöm inte att posta resultatet i bildtråden.
Hehe du är snäll du!

Du behöver egentligen ingen kvarn och korvhorn för att göra egen korv. Det du kan göra är att köpa ingredienserna och be din handlare att mala upp dem åt dig (Dom flesta större mataffärer har utrustning för det), sedan så stoppar du korven för hand. Går fint, även fast det såklart går lättare om man har ett korvhorn.
Citera
2014-10-21, 17:20
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Spackelackan
Hehe du är snäll du!

Du behöver egentligen ingen kvarn och korvhorn för att göra egen korv. Det du kan göra är att köpa ingredienserna och be din handlare att mala upp dem åt dig (Dom flesta större mataffärer har utrustning för det), sedan så stoppar du korven för hand. Går fint, även fast det såklart går lättare om man har ett korvhorn.

Så lite så.

Jo, absolut. Vi/jag hade en grym butik här i ribban/slottsstaden-krokarna men den flyttade österut.

Packa för hand? Hmm...

Men visst finns Hemköp, ICAx2 (köttdiskar) med omnejd. Får la höra efter.

Edit, TS: Sorry för OT.
Senast redigerad av Valspurten-SD 2014-10-21 kl. 17:24.
Citera
2014-10-21, 17:20
Medlem
Spackelackans avatar
Här är en bild på hur en riktig "Choripan" skall se ut. Kan ju vara bra att ha en visuell ledfyr att gå efter:
http://i.cubeupload.com/vBQDXf.png
Citera
2014-10-21, 17:24
Medlem
Spackelackans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Valspurten-SD
Så lite så.

Jo, absolut. Vi/jag hade en grym butik här i ribban/slottsstaden-krokarna men den flyttade österut.

Men visst finns Hemköp, ICAx2 (köttdiskar) med omnejd. Får la höra efter.

Edit, TS: Sorry för OT.
Gör så! Mer korv till folket!
Citera
2014-10-23, 17:52
Medlem
Spackelackans avatar
Ett sista tips till dem som inte har ett korvhorn hemma är att man kan lätt göra ett korvhorn själv genom att kapa en 1.5 liters läskflaska ca 2 dm från öppningen. Sedan så är det bara att trä fjälstret över där korken brukade sitta, fixera fjälsteränden med nypan runt öppningen för att sedan medelst den andra tassen pressa ner korvsmeten i skinnet. Funkar finemang!
Citera
2014-10-24, 09:30
Medlem
Pattsons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spackelackan
Ett sista tips till dem som inte har ett korvhorn hemma är att man kan lätt göra ett korvhorn själv genom att kapa en 1.5 liters läskflaska ca 2 dm från öppningen. Sedan så är det bara att trä fjälstret över där korken brukade sitta, fixera fjälsteränden med nypan runt öppningen för att sedan medelst den andra tassen pressa ner korvsmeten i skinnet. Funkar finemang!

Ska försöka mig på korven ikväll. Hur ska jag mala köttet? Grovt, medium eller fint? Räcker det att mala en gång, eller ska jag mala igen när kryddor är iblandat?

Har lagt fjälster i vatten. Ca 5m. Dock kommer inte allt användas. Går det frysa in det fjälster som blir över?
Citera
2014-10-24, 09:36
Medlem
Spackelackans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pattson
Ska försöka mig på korven ikväll. Hur ska jag mala köttet? Grovt, medium eller fint? Räcker det att mala en gång, eller ska jag mala igen när kryddor är iblandat?

Har lagt fjälster i vatten. Ca 5m. Dock kommer inte allt användas. Går det frysa in det fjälster som blir över?
Tjenare! Jag brukar mala köttet/istret grovt en gång, blanda ihop med kryddorna, sedan mala hela klabbet igen med kvarnen satt på medium. När allt är färdigmalet så är det bra att blanda runt smeten litet så att du blir säker på att smeten är homogen. Var försiktig dock, för om du blandar smeten för länge så får fettet en tendens till att vandra ut mot ytan av massan, och då kan konsistensen bli lidande. Blanda snabbt och brutalt alltså. Sedan så kör man smeten en sista gång genom kvarnen satt på grovt för att fylla fjälstren.

Fjälster går utmärkt att frysa in. Håller flera månader i frysen.
Lycka till, och om du undrar något mer så är det bara att hojta till.

Ps/Glöm sedan inte att ta en bild på wurrarna och lägg upp den i "Bilder på dina maträtter"-tråden här på Flashback.
Senast redigerad av Spackelackan 2014-10-24 kl. 09:45.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in