Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-10-20, 11:58
  #1
Medlem
DigitalAngels avatar
Har ett exceldokument med 2 blad. På första bladet har jag "rådata" dumpat ur ett affärssystem. Rådatadokumentet har flera rader, med namn, belopp och en cell med företagsnamn. Dvs, det ändrar sig hela tiden.

Exempel, rådatabladet: (| = celldelning)

Rad1: företagsnamn1 | Namn Namnsson | 499kr
Rad2: företagsnamn2 | Svenne Svennesson | 2000kr
Rad3: företagsnamn3 | Hej Hejssansson | 9995kr
Rad4: företagsnamn2 | Svenne Svennesson | 1000kr

Önskat resultat på blad 2, "sammanfattning" skall då filtrera på personnamnet, kopiera företagsnamnet och sedan addera beloppet om företagsnamnet är det samma. Dvs, om namn och företagnamnet är samma, addera beloppet. Om företagsnamnet skiljer sig, skapa en ny rad för det företaget och addera det listan.

Önskat utresultat:
Företagsnamn2 | Svenne Svennesson | 3000kr
Företagsnamn1 | Namn Namnsson | 499kr
Företagsnamn3 | Hej Hejssansson | 9995kr

Hoppas ni förstår hur jag menar, är något oklart så skriv. Tacksam för all hjälp!
Citera
2014-10-28, 20:38
  #2
Medlem
xunnydays avatar
borde kunna använda summa.om?

Alternativt en kolumn ut till höger om("foretag1";c1;0) sedan summera längst ner, c1 då kolumnen med beloppen i. Blir ju dock en omständig lösning om det är många företag det handlar om.
Citera
2014-11-05, 08:32
  #3
Medlem
DigitalAngels avatar
Har du något exempel på formel som borde fungera? Tänker mig att det måste uppfylla 2 krav för att skriva ut företagsnamnet i önskade cellen.
Företagsnamnet ändras hela tiden, varpå jag kan inte definera en lista innan med alla namn.
Citera
2014-11-08, 00:27
  #4
Medlem
Kolla på pivottabeller istället, de grupperar och summerar data på det sätt du önskar
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback