Citat:
Ursprungligen postat av
Adolf.Fittler
Nästan oroväckande att se folk tjäna så bra... ni måste ha riktigt fräscha utbildningar!
Alltså, kan du någonting om IT och har jobbat några år så är det inte alls svårt att komma upp i 35-40 000 i Stockholm. En sådan lön är dock en sak att ha i Stockholm och en helt annan att ha i ett litet samhälle ute i "riktiga Sverige". Stockholm är extremt dyrt och därför är lönerna såpass höga som dom är.
Själv har jag inte ens nån utbildning och för fem år sedan satt jag hemma i morsans källare helt utan jobb, utan vänner, utan kontaktnät, utan flickvän, utan utbildning och hade ingen aning om vad jag skulle göra med livet.
Hade programmerat på hobbynivå i 10+ år (
senaste projektet för att styra min lägenhet t.ex.) men fick inget jobb i Borlänge via det så jag lade ner 3 år av mitt liv på Irland på ett skitsupportjobb, reste otroligt mycket under tiden och fick sen tag i ett jobb som säljtekniker på PayPal i Stockholm. Efter två år där bytte jag och är nu uppe i 40k i månaden som 28-åring.
Men att säga att det är svårt att tjäna bra... För gemene man kanske, men för någon som har IT-kunskaper, viljan att våga samt såhär i efterhand lite erfarenhet så är det faktiskt förvånansvärt lätt att komma upp i dessa summor.