Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-10-19, 15:08
  #1
Medlem
SD-Kalles avatar
SD står sedan länge för att Sverige ska hålla sig borta från försvarsallianser utan värna om sin neutralitet. Det finns samtidigt dessutom nationalistiska grupperingar inom partiet som är Ryssland-vänliga, vilket känns igen från andra nationalister runt om i Europa som tex Nationella Fronten i Frankrike. SDUs ordförande Gustav Kasselstrand har exempelvis flera gånger uttryckt sig positivt till Putin och samtidigt negativ till Obama.

Efter senaste tidens mer aggressiva hållning från Ryssland undrar jag hur SDare och partiet i stort egentligen ser på Ryssland och ett eventuellt NATO-medlemskap. Vad grundar sig vissa delar av partiets Ryssland-vänlighet i? Finns det läge att se över denna inställning? Finns det till och med anledning att se över ifall SD ska ändra uppfattning när det gäller NATO-medlemskapet med tanke på Rysslands senaste agernade?

Diskussion om SDs/SDares inställning till Ryssland och NATO alltså.

Citera
2014-10-19, 15:14
  #2
Avstängd
Någon Ryssland-vänlighet har jag aldrig stött på, kan du ge ett exempel?

Både USA och Ryssland är skräckexempel när det gäller politiska system, vi ska ha så lite som möjligt att göra med bägge dessa nationer.
Citera
2014-10-19, 15:15
  #3
Avstängd
Jag tycker personligen att vi absolut INTE ska ingå i ett NATO-medlemskap. Vi kan ju kika hur det gick nere i Serbien med Kosovo. Fina NATO som gjorde mer skada än nytta. Vi ska vara självständiga och inte behöva ingå i andras krig. Dessutom tycker jag Ryssland är mer fredliga än USA och vad dem sysslar med. Om ni har fått uppfattningen av att USA är goda så är det en falsk bild.
Citera
2014-10-19, 15:21
  #4
Medlem
Wiscounts avatar
Jag ser Rysslands "fientlighet" som riktad mot PK-folk och andra terrorister. Ryssland och Putin är kanske inte perfekta, men de är långt ifrån de pengagiriga massmördare som återfinns i Washington och NATO.
Citera
2014-10-19, 15:26
  #5
Medlem
SD-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wiscount
Jag ser Rysslands "fientlighet" som riktad mot PK-folk och andra terrorister. Ryssland och Putin är kanske inte perfekta, men de är långt ifrån de pengagiriga massmördare som återfinns i Washington och NATO.

Så du menar att anledningen till Rysslands mer aggressiva beteende beror på media och politikernas politiska korrekthet? Vilka menar du är terroristerna? Islamism?
Citera
2014-10-19, 15:29
  #6
Medlem
OliverCromwells avatar
NEJ! ALDRIG I LIVET!

Man är inte en riktig SD:are om man går i sängen med NATO som bara finns till för att försvara Petro-Dollarn. Och samtidigt gör bort sig mot Putin så som Carl "Bilderberg" Bildt gör!

Vi bör lämna EU och påbörja handelsförbindelser med Ryssland och få hit billig gas och olja, och pressa ner energikostnaderna för vanliga Svenssons.
Citera
2014-10-19, 15:34
  #7
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av SD-Kalle
Så du menar att anledningen till Rysslands mer aggressiva beteende beror på media och politikernas politiska korrekthet? Vilka menar du är terroristerna? Islamism?

Nej, Ryssland vill troligtvis provocera oss då vår inblandning av USA med utbyte av underättelseinformation.
Citera
2014-10-19, 17:17
  #8
Medlem
SD-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OliverCromwell
NEJ! ALDRIG I LIVET!

Man är inte en riktig SD:are om man går i sängen med NATO som bara finns till för att försvara Petro-Dollarn. Och samtidigt gör bort sig mot Putin så som Carl "Bilderberg" Bildt gör!

Vi bör lämna EU och påbörja handelsförbindelser med Ryssland och få hit billig gas och olja, och pressa ner energikostnaderna för vanliga Svenssons.

Lägga oss platt alltså inför Ryssland trots deras aggressiva beteende?
Citera
2014-10-19, 18:03
  #9
Medlem
OliverCromwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SD-Kalle
Lägga oss platt alltså inför Ryssland trots deras aggressiva beteende?

Varför ska vi lägga oss platta? Förklara.

Skulle vi inte böja oss bak och fram för Obama, och gå vår egen väg, skulle inte Putin vara ett problem.

Jag vill inte ha ett stärkt försvar pga Putin. Jag vill ha ett stärkt försvar TROTS Putin.

I övrigt tror jag att vi kan ha en öppen och fredlig relation till alla där vi kan ha handel med alla. Väljer man sidor i konflikter så är risken större att man även dras in i större konflikter.
Citera
2014-10-19, 18:15
  #10
Medlem
Bohlwinkels avatar
Det finns ingen anledning att lita på vare sig Ryssland eller USA. Sverige bör alltså stå utanför NATO. Risken att Ryssland anfaller oss i ett riktat angrepp bara mot Sverige är försvinnande liten. Sverige bör alltså satsa på ett eget försvar som räcker till i händelse av en storkonflikt. Allmän värnplikt och världens bästa vapenindustri med andra ord. Samt några nya infanteriregementen bestående av somalier vid Finska gränsen.
Citera
2014-10-19, 18:24
  #11
Medlem
Absolut inte! Rysk aggression kan förekomma men Ivan är lite sån. Och Sverige har ju alltid fruktat Ryssen, nu kan inte ens Ryssen ta in Ukraina...
Citera
2014-10-19, 19:52
  #12
Medlem
SD-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OliverCromwell
Varför ska vi lägga oss platta? Förklara.

Att vi efter Rysslands olika överträdelser mot Sverige ska börja ingå i närmare samarbete med landet menar jag är att lägga oss platt inför Rysslands aggressiva beteende.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback