Flashback bygger pepparkakshus!
  • 4
  • 5
2014-10-20, 22:41
Medlem
Stubbstocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av doedko
Nej, det leder inte till samma examen. Det är skillnad mellan en examen i psykologi och en psykologexamen.

(Likaså är det skillnad mellan en juristexamen och en utbildning inom juridik utanför just juristprogrammet. Både psykologprogrammet och juristprogrammet är _yrkesutbildningar_.

Läser du juristprogrammet, får du en juristexamen (jur.kand). Läser du fristående kurser kan du få en examen i exempelvis rättsvetenskap (fil.kand/mag), vilket inte är samma sak.)
Okej, vi ska väl inte disskutera detta mer i tråden. Vi har delvis olika uppfattningar. Om du läser Wikipediasidan om jur kand så ser du att den säger att man kan få juristexamen utan att läsa just ett program.
Citera
2014-10-21, 09:08
Medlem
roleones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stubbstock
Okej, vi ska väl inte disskutera detta mer i tråden. Vi har delvis olika uppfattningar. Om du läser Wikipediasidan om jur kand så ser du att den säger att man kan få juristexamen utan att läsa just ett program.

Det är ju inte helt oväntat med tanke på att jurist inte är en skyddad yrkestitel, utan endast en person som avlagt en jur. kand - tillskillnad från psykolog. Men som du säger, det här är väldigt off topic.
Citera
2014-10-21, 14:04
Medlem
Stubbstocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av roleone
Det är ju inte helt oväntat med tanke på att jurist inte är en skyddad yrkestitel, utan endast en person som avlagt en jur. kand - tillskillnad från psykolog. Men som du säger, det här är väldigt off topic.
Ja, men säg detta till doedko. Det är ju hon som påstår det. Jag försökte bara informera doedko om sakernas tillstånd genom wiki-länken.
Citera
2014-10-21, 16:16
Medlem
doedkos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stubbstock
Ja, men säg detta till doedko. Det är ju hon som påstår det. Jag försökte bara informera doedko om sakernas tillstånd genom wiki-länken.

Och jag är ledsen att informera dig om att du fortfarande har fel. Var du har hittat din information vet jag inte, för de wiki-länkar som finns gällande jur.kand och juristexamen stöder det jag säger.

Har du inte en examen från Juristprogrammet, kan du inneha en fil.kand eller fil.mag i exempelvis rättsvetenskap, och kalla dig jurist. Detta beror, som sagt, på att titeln "jurist" inte är skyddad. Dock är "jur.kand", numera kallat "juristexamen", det.

Du kan INTE få en jur.kand, aka juristexamen, utan att gå Juristprogrammet på något av de 6 universitet som erbjuder detta.

Nu är jag klar med den här diskussionen.
Senast redigerad av doedko 2014-10-21 kl. 16:31.
Citera
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in