Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 6
  • 7
2017-10-12, 16:56
  #73
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Schnyggve
Jag är pucko! självklart! 14 mkr ska det vara ja! Då börjar vi närma oss, men det låter ändå sjukt mycket för att vara nystartad!!? om detta är sant, så har ju tjejen ett driv och affärssinne utav guds nåde! ...och jag klagar inte! Jag håller själv på att starta eget och är ibland full av tvivel, så jag beundrar dem som vågar och gör det bra!

Vad för typ av verksamhet håller du på att starta upp? Är själv egen företagare så är lite nyfiken.
Citera
2018-08-28, 20:06
  #74
Medlem
Trollsvanss avatar
Ni (antar jag) grabbar som sitter här och inte riktigt förstår hur stor skönhetsbranchen är. Ni fattar inte vad saker kan kosta och vad vi kvinnor är beredda att lägga. Hur mycket pengar du kan tjäna om du är bra på det du gör.


Jag la precis 16 000kr på ett nytt hår. Det tog frisören max två timmar att fixa iordning.
Ett nytt set volymfransar inne på nailshape kostar över 2000kr och botox, fillers och annat kostar flera tusentals kronor och tar några minuter per kund!

Läs på!
Citera
2018-08-28, 20:16
  #75
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trollsvans
Ni (antar jag) grabbar som sitter här och inte riktigt förstår hur stor skönhetsbranchen är. Ni fattar inte vad saker kan kosta och vad vi kvinnor är beredda att lägga. Hur mycket pengar du kan tjäna om du är bra på det du gör.


Jag la precis 16 000kr på ett nytt hår. Det tog frisören max två timmar att fixa iordning.
Ett nytt set volymfransar inne på nailshape kostar över 2000kr och botox, fillers och annat kostar flera tusentals kronor och tar några minuter per kund!

Läs på!
Och hur många så pantade tjejer tror du går runt i Sverige? Vad är ni 1 per 10k tjejer? Förstår du att det inte finns en lönsamhet för någon i tråden att skapa en sån verksamhet bara för att du och ett handfull andra ska gå och köpa hår för 16k.
Citera
2018-10-13, 07:48
  #76
Medlem
Trollsvanss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flytandemars
Och hur många så pantade tjejer tror du går runt i Sverige? Vad är ni 1 per 10k tjejer? Förstår du att det inte finns en lönsamhet för någon i tråden att skapa en sån verksamhet bara för att du och ett handfull andra ska gå och köpa hår för 16k.


Många så ”pantade” tjejer som du så fint uttrycker det.

Min franstjej och hennes kille skickar 10k VAR till sina föräldrar utomlands varje månad och båda har ett sånt här jobb.
Dom är småbarnsföräldrar och gör inget mer än just den grejen. Ingen merförsäljning.

Jag säger inte att du kan bli RIK på detta. Men du kan gott och väl klara dig och tjäna pengar.
Allt beror på hur duktig du är, vad du tar betalt och såvidare.

Förstår om du inte har råd att unna dig saker när du är i 20 års åldern.
Men har du gjort en karriär och tjänar pengar, så kan du göra det.

Gå ut på krogen och kolla hur många unga tjejer som ändå fixar sig så får du se, trots att plånboken kanske inte är full av klöver.

En stylist har inte all tid i världen och är ofta fullbokad.
Du verkar inte förstår inte hur stor skönhetsbranchen är.
Att sälja saker i salongen eller erbjuda mer är en bra ide.
Man ska vara väl medveten om att du bara gör pengar när du jobbar med händerna och det är givitvis riskfyllt.

Blir du duktig kan steget att utbilda och skapa ett märke bli aktuell. Allt handlar om hur driven du är.


Sen att skatten och momsen är som den är 😒 det är givetvis surt.

Jag tycker man ska prova sina vingar.
Så slipper man undra hur det kunde blivit.
Citera
2018-10-14, 00:26
  #77
Medlem
Schnyggves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xevious86
Tja!

Min tjej tog studenten i somras och har nu startat en ensild firma under sitt eget namn som sysslar då med ögonfransförlängningar och även att hon går en utbildning nu i oktober där hon även ska kunna göra naglar med akryl, gelé och sådant, och jag undrar hur lönsamt detta är i längden för på henne låter det som att detta inte kommer vara några problem alls med tanke på hur många tjejer och kvinnor som vill ha detta hela tiden. Hon hyr in sig på en salong där hon har ett eget rum och så och tror hon tar typ 500 kronor för nysett och 300 för påfyllning av fransar, vet inte priser på naglar men vet att hyran på lokalen är 4.000 kronor i månaden och så måste hon ju köpa in produkter och betala andra saker med mera, jag har supportat våran lilla familj ekonomiskt under hennes studieperiod när hon gick i gymnasiet och nu undrar jag hur länge jag kommer få supporta henne innan hon kommer få pengar över att kunna hjälpa till med hyran osv, hon tror att hon kommer få ett uppsving nu när hon även ska börja göra naglar men jag är inte lika säker, sen blev jag lite arg på henne att hon ibland har gett rabatt till kompisar men även plockat ut pengar svart typ och ibland inte hade koll typ hur mkt pengar hon faktiskt hade så alltså när kan vi räkna med att ett företag på denna lilla skala går med vinst och hur lönge måste ag supporta henne ekonomiskt för hon jobbar inte på sidan av detta och vi har en unge små går på dagis och så liksom....

någon som typ kan kanske kan ge tips och råd och kanske hur mnga år det kan ta eller om det bara är att slänga hela iden i sjön och be henne söka annat jobb? hon har ju ändå återkommande kunder och kanske typ 2-3 kunder om dagen typ 5 dagar i veckan men räcker det?

Hej igen! Hur gick det med allt? Har hon kvar firman? Hoppas!
Citera
2018-10-14, 00:49
  #78
Medlem
DaChiefs avatar
Det jag skriver nu är bara vad jag tror..

Ska hon göra det påriktigt så är det i princip omöjligt, bara de bästa tror jag kan leva på det, och de lär ju inte ha några drömlöner precis.

Det finns för många som erbjuder tjänster, det finns för många som gör det svart.

Visst att efterfrågan är stor, men de som utför tjänster är för många om man kollar på de som vill ha tjänsterna.

Dessutom antar jag att det är mycket kompisgänghypning med rabatter hit och dit.

Tror du får acceptera att hennes utseende, personlighet & sängkammaraktiviteter är skäl nog att få er att vara ihop och att hon får leva i sin jobbfantasi.

Om inte så hoppas jag att du tjänar bra nog för att ändå låta henne få hålla på, samtidigt som du kunde haft ett mycket bättre liv med en kvinna som faktiskt drog in cash.
Citera
2018-10-14, 03:52
  #79
Medlem
Vet att tråden är gammal, men om någon stackare med samma problem skulle gå in och läsa så...

Don´t do it.

Jag är själv tjej och så.jävla.trött på tjejer 2018. Hejsan hoppsan, nu är ALLA fransstylister och nagelteknologer (vissa utan utbildning,vissa med en dålig utbildning, vissa med bra utbildning).
De drömmer om pengar i all oändlighet och ser med stora ögon hur de kommer tjäna pengar på något dom tycker är såååååå kul! Det är ju knappt ett jobb, eller hur?! Fixa naglar och fransar, det är ju bara kul....! Oerhört knepig branch. Är du bäst klarar du dig, är du strax under bäst eller medioker så kommer du få stänga ner ditt företag inom ett år.

Jag har gått och betalat för mina naglar i över 6 år nu. Jag är ganska medveten om hur branschen ser ut, vilka som är bra, vilka som inte är det. I HELA Sverige finns det ungefär 15 st tjejer som är riktigt stora och duktiga. 15! De har en enorm kundkrets, väntelistan är på ett år, de är fullbokade hela tiden, och kan ta upp till 1400 kr per gång. De har väldiga populära konton på instagram (glöm fb-sidor, sånt är ute nu)

Inte värt det. Snälla var realistiska, hade det varit så lätt att tjäna pengar så hade ALLA gjort det. Och alla gör det, men majoriteten tvingas stänga ner inom ett år.

Min nageltjej som jag går till (och har gått till senaste åren) är extremt duktig och hennes namn än stort inom branschen.Jag betalar runt 900 kr varje månad för hennes arbete, och varje gång hon lägger upp en bild på hennes instagram så får hon ungefär 5-6 TUSEN likes. Hon har fans över hela världen, blir ofta uppmärksammad i andras sociala medier och mina naglar blir igenkända väldigt ofta (i affärer, på resturanger osv). Jag är en levande reklampelare för henne och har ingenting emot det.
That´s how you do it. Men det är extremt jävla svårt. Och till och med hon, som har stadiga stamkunder och väntelista på över ett år, försöker snåla in på andra kostnader för att få profit (t.ex sitter hon i egen lokal som hon betalar 0 kr i hyra för).

Ta ett vanligt jobb, och ge er inte på skönhetsbranschen. Den är oerhört tuff, och den blev ännu tuffare när vietnameserna kom till Sverige och slog upp sina "nagel-salonger" i varenda galleria, där kan du få förbjudna häx-blandade kemikalier på dina naglar för 400 kr och alla dumma jävla tjejer i landet bara jublar och ställer sig i kö för att gå dit.


Och då har jag inte ens nämnt hur mycket utrustningen för naglar kostar (om du vill ha kvalitetsgrejer), och hur mycket man sliter på ryggen och hur mycket farliga ångor man sitter och andas in dag in och dag ut.. Bara ett ordentligt bord att sitta vid kostar 15 000 kr.

Dessutom behöver man vara riktigt riktigt duktig på att göra naglar, det är en konst och inget som alla kan göra.. Vill man ha kvar sina kunder och få in stadigt med pengar måste man verkligen vara riktigt bra.
__________________
Senast redigerad av Cortada 2018-10-14 kl. 03:56.
Citera
2018-10-14, 11:53
  #80
Awaiting Email Confirmation
Hartarbetes avatar
Det är enkelt kolla exakt hur mycket någon tjänar.

Knappa in salongens namn hos allabolag.se, så ser ni hur mycket de omsätter och hur många anställda. Plocka ut några random framgångsrika salonger och titta efter.

En framgångsrik salong tjänar rätt så okej med pengar per anställd men några 16.000 kr per 2 timmar för att fixa frisyren är inte direkt någon standard. Det är hitte-på-siffror. Det vanliga är nog rätt så dåliga siffror. Tycker man sett rätt många salonger gå i konken.

Rätt sannolikt är det hejdlöst mycket svarta pengar i denna branch, vilket gör att en lägre omsättning i praktiken blir rätt mycket cash. Kontanter byter ägare utan vare sig kassamaskin eller andra spår. Detta är möjligt tack vare förtroeliga relationer mellan kund och salong.
Citera
2018-10-14, 17:42
  #81
Medlem
godboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cortada
Vet att tråden är gammal, men om någon stackare med samma problem skulle gå in och läsa så...

Don´t do it.

Jag är själv tjej och så.jävla.trött på tjejer 2018. Hejsan hoppsan, nu är ALLA fransstylister och nagelteknologer (vissa utan utbildning,vissa med en dålig utbildning, vissa med bra utbildning).
De drömmer om pengar i all oändlighet och ser med stora ögon hur de kommer tjäna pengar på något dom tycker är såååååå kul! Det är ju knappt ett jobb, eller hur?! Fixa naglar och fransar, det är ju bara kul....! Oerhört knepig branch. Är du bäst klarar du dig, är du strax under bäst eller medioker så kommer du få stänga ner ditt företag inom ett år.

Jag har gått och betalat för mina naglar i över 6 år nu. Jag är ganska medveten om hur branschen ser ut, vilka som är bra, vilka som inte är det. I HELA Sverige finns det ungefär 15 st tjejer som är riktigt stora och duktiga. 15! De har en enorm kundkrets, väntelistan är på ett år, de är fullbokade hela tiden, och kan ta upp till 1400 kr per gång. De har väldiga populära konton på instagram (glöm fb-sidor, sånt är ute nu)

Inte värt det. Snälla var realistiska, hade det varit så lätt att tjäna pengar så hade ALLA gjort det. Och alla gör det, men majoriteten tvingas stänga ner inom ett år.

Min nageltjej som jag går till (och har gått till senaste åren) är extremt duktig och hennes namn än stort inom branschen.Jag betalar runt 900 kr varje månad för hennes arbete, och varje gång hon lägger upp en bild på hennes instagram så får hon ungefär 5-6 TUSEN likes. Hon har fans över hela världen, blir ofta uppmärksammad i andras sociala medier och mina naglar blir igenkända väldigt ofta (i affärer, på resturanger osv). Jag är en levande reklampelare för henne och har ingenting emot det.
That´s how you do it. Men det är extremt jävla svårt. Och till och med hon, som har stadiga stamkunder och väntelista på över ett år, försöker snåla in på andra kostnader för att få profit (t.ex sitter hon i egen lokal som hon betalar 0 kr i hyra för).

Ta ett vanligt jobb, och ge er inte på skönhetsbranschen. Den är oerhört tuff, och den blev ännu tuffare när vietnameserna kom till Sverige och slog upp sina "nagel-salonger" i varenda galleria, där kan du få förbjudna häx-blandade kemikalier på dina naglar för 400 kr och alla dumma jävla tjejer i landet bara jublar och ställer sig i kö för att gå dit.


Och då har jag inte ens nämnt hur mycket utrustningen för naglar kostar (om du vill ha kvalitetsgrejer), och hur mycket man sliter på ryggen och hur mycket farliga ångor man sitter och andas in dag in och dag ut.. Bara ett ordentligt bord att sitta vid kostar 15 000 kr.

Dessutom behöver man vara riktigt riktigt duktig på att göra naglar, det är en konst och inget som alla kan göra.. Vill man ha kvar sina kunder och få in stadigt med pengar måste man verkligen vara riktigt bra.

Mycket bra inlägg! Du har så rätt!! Till att börja med: Bara att starta ett företag är ett riskprojekt i sig! Jag har träffat på folk som tror att man skär guld med täljkniv bara för att man har ett företag. Skönhetsbranschen kräver ju dessutom att man vet vad man håller på med, det är ju inte bara att fila lite här och måla lite där, utan man måste ju ha ett gott artistiskt sinne.

Men var enda WT brud eller outbildad blattebrud ville ju bli nagelskulptris för några år sen. Räcker ju att kolla lyxfällan för att få den verifierad. Men många som verkar vilja hålla på med detta verkar ju tro att det vara är att köpa lite nagellack och filar på Willys och tuta o köra. Lär ju bli ett rätt drastiskt uppvaknande för dem.
Citera
  • 6
  • 7

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback