Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-10-20, 00:22
  #13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ewmpe
alltså bransch spelar ju inte så stor roll i dagens läge, däremot är problemet att kunna locka nya kunder som kan se att hon gör ett bra arbete.

att göra ögonfransförlängning är inte allt för luktrativt som någon sa tidigare, men lyckas hon bygga upp en kundkrets vi säger 300 personer som kommer en gång i månaden så är det ju en vinst affär.
men då ska hon hitta 300 privata / vanliga kunder som vill göra detta och det tror jag blir svårt.
jag kan inte priser och sådant för denna bransch. men hon måste först och främst innan hon går serious in på detta ha kunderna.

Asså så många kunder har hon inte hon har typ 5-6 kunder om dagen när det äe fullbokat typ men just nu tjänar hon runt 10.000 kr i månaden så inga 300 kunder där inte, asså hon hyr ett rum, har ingen egen salong alltså utan bara hyr ett rum där, och skulle hon bara ha 100 kunder i månaden så skulle hon tjäna typ 50.000 innan skatt men som sagt hon få runt 10.000 i mnaden och säger att hon får ut typ 2.000 kronor i vinst, och en säger hon att hon inte ska betala lika mkt skatt som alla andra för hon tjänar inte lika mycket eftersom hon ligger under to 10 tkr, men vafan man betalar väl lika mkt i skatt som andra eller? hon säger att hon inte ska göra det, roliga är att en anann tjej på salongen ska också börja göra det nu för det har insett pengarna idetta yrke så hon kommer ju fan gå back ännu mera men hon har prtata med en vännina om att öppna salong tsm men hon har ju inget kaptial och hinner inte ha dubbeljobb heller, asså är detta en soppa som aldrig kommer sluta bra eller vadå????
Citera
2014-10-20, 01:55
  #14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xevious86
Asså så många kunder har hon inte hon har typ 5-6 kunder om dagen när det äe fullbokat typ men just nu tjänar hon runt 10.000 kr i månaden så inga 300 kunder där inte, asså hon hyr ett rum, har ingen egen salong alltså utan bara hyr ett rum där, och skulle hon bara ha 100 kunder i månaden så skulle hon tjäna typ 50.000 innan skatt men som sagt hon få runt 10.000 i mnaden och säger att hon får ut typ 2.000 kronor i vinst, och en säger hon att hon inte ska betala lika mkt skatt som alla andra för hon tjänar inte lika mycket eftersom hon ligger under to 10 tkr, men vafan man betalar väl lika mkt i skatt som andra eller? hon säger att hon inte ska göra det, roliga är att en anann tjej på salongen ska också börja göra det nu för det har insett pengarna idetta yrke så hon kommer ju fan gå back ännu mera men hon har prtata med en vännina om att öppna salong tsm men hon har ju inget kaptial och hinner inte ha dubbeljobb heller, asså är detta en soppa som aldrig kommer sluta bra eller vadå????


man kan ansöka om skatte reduktion om du tjänar en ostadig inkomst
vet dock inte hur detta funkar riktigt

Nog kan det sluta bra hon måste bara ragga kunder posters lägga i brevlådan affischer med nummer på tillåtna väggar hemsida med priser.. hon måste bygga ut kontakt nät har man en butik måste ju folk veta om den

ha erbjudande ta med en kompis betala halva priser för denna etc. eller förköp 10 köp få 2 köp gratis, finns många sätt man kan göra

hur mycket arbete gör hon för att synas? för det räcker inte prata med vänner som kommer för att man är vän liksom

EDIT; det jag rekommenderar om det ska öppna salong tillsammans det är att ena tjejen står för kostnaden medans din flickvän som inte har kapital får ta skitgörat. dvs sprida ordet som jag sa tidigare, tänkt att varje brevlåda kan vara en potentiell kund för ett exempel når ni ut till 10tusen brevlådor måste ju iaf 1% av dessa höra av sig och det är ju 100 nya kunder. 15 av dessa kanske blir stammisar.

tar ni 100 tusen brevlådor så har ni kanske fått 1000 stammisar. mycket handlar om att synas
för att få tillbaka postern så kan man ha halva priset om det tar med sig postern tillbaka. vilket gör att det kommer känna sig sugna.

Det är bättre att ha 100kunder som betalar halvpris än att ha 15 som betalar helpris.

en till idé jag kom på är att kunna ha "hemkörning" att en av dem åker hem till personerna och gör det dära. vilket skulle vara bekvämt för vissa i stressiga tider att kunna boka så kommer ni till dennes adress fixar det den ska ha och sen sticker ni, blir hon riktigt duktig kan hon även börja med makeup och hela köret vilket många rika brats tjejer tror jag skulle vilja ha. färdigsminkade för middag/kväll ute på krogen osv!

Finns många sätt att göra.

hoppas du har fått lite tips
__________________
Senast redigerad av ewmpe 2014-10-20 kl. 02:38.
Citera
2014-10-20, 10:10
  #15
Medlem
MrWins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xevious86
asså några 26.000 i månaden har jag inte sett alltså, jag har som mest typ sett ca 10.000 kronor kontant som vi har satt in på hennes konto, undrar bara om ett sådant här företag är dödfött för jag börjar bli trött på att stå för det ekonomiska och när hon dessutom tar ut svarta pengar så vette fan om jag vill stödja det asså...

Om ni haft ombytta roller, hur hade det fungerat? Dvs om hon haft en anställning och du sysslat med något flumföretag, hade hon försörjt dig då?
Citera
2014-10-20, 12:39
  #16
Medlem
RoaldDahls avatar
Det är en lyxbransch. Finns vissa hinder för den de kommande åren. Sveriges ekonomi inte minst.
Citera
2014-10-20, 13:07
  #17
Medlem
Nu är jag ingen expert på enskilda firmor och inte på den branchen, men om en kund betalar 500 så försvinner ju i princip direkt 20% av det i moms. Man får ju dra av ingående moms, men det borde vara en ganska liten del. Då har vi 400kr in per kund om det är i den högre priskategorin. Material, ingen aning. Kan det vara 100kr/kund? Då har vi 300 kr per kund kvar. 3 kunder per dag (vardagar) ger 60 kunder per månad = 18000 in.12000kr efter hyra som ska skattas på. Betänk att detta är utan att man avsätter något till pension, semester eller vid sjukdom. Bara att lägga ner. Din sambo får börja med detta som en hobbyverksamhet hemma vid sidan om ett riktigt jobb.

Här kan du räkna lite vad hon måste ha in varje månad för att det ska gå att ta ut någon lön:
http://www.driva-eget.se/kalkyler/lonekalkyl
Citera
2014-10-20, 14:49
  #18
Medlem
RoaldDahls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trulsig
Nu är jag ingen expert på enskilda firmor och inte på den branchen, men om en kund betalar 500 så försvinner ju i princip direkt 20% av det i moms. Man får ju dra av ingående moms, men det borde vara en ganska liten del. Då har vi 400kr in per kund om det är i den högre priskategorin. Material, ingen aning. Kan det vara 100kr/kund? Då har vi 300 kr per kund kvar. 3 kunder per dag (vardagar) ger 60 kunder per månad = 18000 in.12000kr efter hyra som ska skattas på. Betänk att detta är utan att man avsätter något till pension, semester eller vid sjukdom. Bara att lägga ner. Din sambo får börja med detta som en hobbyverksamhet hemma vid sidan om ett riktigt jobb.

Här kan du räkna lite vad hon måste ha in varje månad för att det ska gå att ta ut någon lön:
http://www.driva-eget.se/kalkyler/lonekalkyl

Även om jag såg att kalkylatorn fått lite kritik där (obefogad?), så tackar jag för tipset! Tack!

Verkade som om man kunde lägga på 50% för att hamna rätt. Ville man ha 30000 kr i månadslön så var det 45000 kr man skulle fakturera för.
Citera
2014-10-20, 18:16
  #19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RoaldDahl
Även om jag såg att kalkylatorn fått lite kritik där (obefogad?), så tackar jag för tipset! Tack!

Verkade som om man kunde lägga på 50% för att hamna rätt. Ville man ha 30000 kr i månadslön så var det 45000 kr man skulle fakturera för.
Det räcker knappast, som någon skrev, 50% av vinsten kan förväntas bli lön. Framgår ju inte av detta om det satts upp någon form av budget, om inte - börja med det! Det är rätt mycket som försvinner innan det verkligen blir "vinst", i en enskild firma är det ju den du förväntas ska leva på.

Varuinköp
Hyra
Försäkringar
Marknadsföring
osv...
Citera
2014-10-20, 19:10
  #20
Medlem
Javalangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RoaldDahl
Det är en lyxbransch. Finns vissa hinder för den de kommande åren. Sveriges ekonomi inte minst.

Det här är ett av trådens vettigare inlägg, hade jag startat upp ett företag i Sverige idag hade jag nog satsat på en lite mindre konjunkturkänslig bransch.
Citera
2014-10-20, 21:14
  #21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ewmpe
man kan ansöka om skatte reduktion om du tjänar en ostadig inkomst
vet dock inte hur detta funkar riktigt

Nog kan det sluta bra hon måste bara ragga kunder posters lägga i brevlådan affischer med nummer på tillåtna väggar hemsida med priser.. hon måste bygga ut kontakt nät har man en butik måste ju folk veta om den

ha erbjudande ta med en kompis betala halva priser för denna etc. eller förköp 10 köp få 2 köp gratis, finns många sätt man kan göra

hur mycket arbete gör hon för att synas? för det räcker inte prata med vänner som kommer för att man är vän liksom

EDIT; det jag rekommenderar om det ska öppna salong tillsammans det är att ena tjejen står för kostnaden medans din flickvän som inte har kapital får ta skitgörat. dvs sprida ordet som jag sa tidigare, tänkt att varje brevlåda kan vara en potentiell kund för ett exempel når ni ut till 10tusen brevlådor måste ju iaf 1% av dessa höra av sig och det är ju 100 nya kunder. 15 av dessa kanske blir stammisar.

tar ni 100 tusen brevlådor så har ni kanske fått 1000 stammisar. mycket handlar om att synas
för att få tillbaka postern så kan man ha halva priset om det tar med sig postern tillbaka. vilket gör att det kommer känna sig sugna.

Det är bättre att ha 100kunder som betalar halvpris än att ha 15 som betalar helpris.

en till idé jag kom på är att kunna ha "hemkörning" att en av dem åker hem till personerna och gör det dära. vilket skulle vara bekvämt för vissa i stressiga tider att kunna boka så kommer ni till dennes adress fixar det den ska ha och sen sticker ni, blir hon riktigt duktig kan hon även börja med makeup och hela köret vilket många rika brats tjejer tror jag skulle vilja ha. färdigsminkade för middag/kväll ute på krogen osv!

Finns många sätt att göra.

hoppas du har fått lite tips

Hon gör inte så mkt arbete för att synas, hon har skapat en sida på fb för sitt företag men de mesta kunderna är ju sådana som kommer via munväg från andra som varit där, hon gör ju inte direkt reklam och så förutom på Facebook och så.

och jag har ju redan betalat för henne ekonomiskt när hon gick i gymnasiet och visst hon skulle väl göra detsamma för mig, men vi har ju bostadsrätt, två hundar och ett barn med också så kostnaderna är höga, hon betalar ju typ 1000 kr i mat varje månad det är allt, jag betalar ju hyra osv och har spå gjort i typ 3 år så mycket hänger ju just nu på mig och min ekonomi så jag kan ju inte göra så mkt liksom eftersom mina pengar går till oss och till exempel en resa förra året betalade jag själv både för henne och mig, kanske inte det smartaste men men...

saken är att jag har också sett det lite som en hobby men hon hinner inte med ett jobb vid sidan av säger hon med allting.

just nu går hon en nagelutbilsning som hon betalat 25.000 kr (fick i gåva på studenten) för och hoppas satt hon även ska få in kunder på detta. men jag är skeptiskt alltså, material och så blir ju inte billigare för naglar men hon tror artr hon kommer vara så fullbokad att hon kommer tjöäna mycket pengar genom att både göra fransar och naglar, har hon slängt dem i sjän också eller? och pensionen då? inte fan lägger hon undan till den, hon säger att hon tjänar rumt 10.000 kr just nu och en vinst på ca 1800 varje månad efter allt...

asså är denna branch verkligen en av de otryggaste och beroendeav Sveriges ekonomi? är det verkligne sådan lyx? kvinnor verkar ju vara inne på att göra detta, så det verkar ju som att behovet finns men kanske många konkurrenter idag? jag vet också att en till tjej på hennes salong ska börja göra fransar och ska gå en 3 dagars utbildning för det, och hon kommer ju också vara billigare och ta kunder av tjejen och om hon gör det dåligt, medför inte det att salongen får dåligt rykte så även min tjej dras med i det?
Citera
2014-10-20, 22:11
  #22
Medlem
Abattoirs avatar
Genom Facebook får hon, initialt, exakt noll nya kunder. Det är i princip dålig reklam att ha en facebooksida med få likes.

Att hon betalar tusen kronor i mat och inte mer låter som rent utnyttjande av dig, från hennes sida. Väldigt bekvämt att ha en sugerdaddy som sponsrar en så att man kan ägna sig åt sina intressen istället för att t.ex löneslava som vi andra gör. Hon har för närvarande en plats som är få förunnade.

Och ja, val av bransch suger. Konkurs inom ett år. Det sätter jag tusen spänn på.
Citera
2014-10-21, 00:08
  #23
Medlem
I princip alla nagel och fransarbetare som hon är beroende av en pojkvän som hjälper till att försörja dem! -Grattis!
Citera
2014-10-21, 10:31
  #24
Medlem
Inte alls säkert att "lyx" säljer dåligt, det beror mycket på vad det finns för konkurrenter också.
Oavsett spekulationer i bransch, vad jag förstår har verksamheten pågått ett tag, hur ser bokföringen ut? Där bör ju gå att se en tendens även om inte ett helt verksamhetsår har passerat ännu. Det verkliga resultatet går inte att se förrän bokslut för ett år är gjort, men långt innan dess framgår det nog om det ger ett vettigt resultat. Dock bör givetvis noteras att första året finns säkert initialkostnader som drar ned resultatet.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback