• 16 162 online
  • 1 134 498 medlemmar
  • 58 816 838 inlägg
  • 1
  • 2
2014-10-18, 19:13
Medlem
Tja!

Min tjej tog studenten i somras och har nu startat en ensild firma under sitt eget namn som sysslar då med ögonfransförlängningar och även att hon går en utbildning nu i oktober där hon även ska kunna göra naglar med akryl, gelé och sådant, och jag undrar hur lönsamt detta är i längden för på henne låter det som att detta inte kommer vara några problem alls med tanke på hur många tjejer och kvinnor som vill ha detta hela tiden. Hon hyr in sig på en salong där hon har ett eget rum och så och tror hon tar typ 500 kronor för nysett och 300 för påfyllning av fransar, vet inte priser på naglar men vet att hyran på lokalen är 4.000 kronor i månaden och så måste hon ju köpa in produkter och betala andra saker med mera, jag har supportat våran lilla familj ekonomiskt under hennes studieperiod när hon gick i gymnasiet och nu undrar jag hur länge jag kommer få supporta henne innan hon kommer få pengar över att kunna hjälpa till med hyran osv, hon tror att hon kommer få ett uppsving nu när hon även ska börja göra naglar men jag är inte lika säker, sen blev jag lite arg på henne att hon ibland har gett rabatt till kompisar men även plockat ut pengar svart typ och ibland inte hade koll typ hur mkt pengar hon faktiskt hade så alltså när kan vi räkna med att ett företag på denna lilla skala går med vinst och hur lönge måste ag supporta henne ekonomiskt för hon jobbar inte på sidan av detta och vi har en unge små går på dagis och så liksom....

någon som typ kan kanske kan ge tips och råd och kanske hur mnga år det kan ta eller om det bara är att slänga hela iden i sjön och be henne söka annat jobb? hon har ju ändå återkommande kunder och kanske typ 2-3 kunder om dagen typ 5 dagar i veckan men räcker det?
Citera
2014-10-18, 19:19
Medlem
JarmoJukkaPekkas avatar
min flickvän gjorde sånt där hemma privat, inte lönsamt alls.. önska ja kunde skriva mer men ville bara tillägga detta , tjejer tror så mycket ibland . :-) hon ville köra taxi ett tag men köpte bara böcker för 2papp inget mer, sen nagel start kit 2papp men höll på en månad, ville banta , köpte kitt tusen kr sluta innan start. party light 2papp sluta innan start där me . :-) lycka till verkligen
Citera
2014-10-18, 19:20
Medlem
Krille.the.Pettersons avatar
Om vi räknar högt att hon (för tillfället) har 3 kunder om dagen som betalar 500:-/st så får hon in 7500:-/vecka eller 30000:- i månaden.

Hyran 4000:-

26000:- kvar sen ska material och lön tas på det, inte överdrivet mycket att vinka på beroende på hur stor vinst hon gör på materialet. Vad tjänar hon på en femhundring? Har hon räknat på vad material till en förlängning kostar?
Citera
2014-10-18, 20:48
Medlem
asså några 26.000 i månaden har jag inte sett alltså, jag har som mest typ sett ca 10.000 kronor kontant som vi har satt in på hennes konto, undrar bara om ett sådant här företag är dödfött för jag börjar bli trött på att stå för det ekonomiska och när hon dessutom tar ut svarta pengar så vette fan om jag vill stödja det asså...
Citera
2014-10-18, 20:52
Medlem
plusforwards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xevious86
asså några 26.000 i månaden har jag inte sett alltså, jag har som mest typ sett ca 10.000 kronor kontant som vi har satt in på hennes konto, undrar bara om ett sådant här företag är dödfött för jag börjar bli trött på att stå för det ekonomiska och när hon dessutom tar ut svarta pengar så vette fan om jag vill stödja det asså...

Hahaha lägg ner skiten hon blåser dig!
Citera
2014-10-18, 21:09
Medlem
xposures avatar
Jag känner väldigt många make-up artister.
Verkar vara en trend som alla hakat på det där med fransförlängningar.
I början var det säkert lukrativt då branschen inte var så stor, men nu görs det ju överallt.
Vet att det går bra för vissa företag som varit med ett tag, men inte nyare tyvärr.
Citera
2014-10-18, 21:34
Medlem
jag har försökt googla fram något om att ha ett sådant här företag men får inte upp något alls på det, någon hör borde väl ha koll på siffror och grejer eller hur kpngt tid det tar för ett företag att gå med vinst? har hört att går det inte med vinst inom 3 år så ska man sluta med det men även att man också ska typ jobba dubbelt eller så.

sen det där med svarta pengar, om hon fortsätter så funderar jag på att sätta press på henne genom att typ ringa skatteverket, för man kan väl ringa anonymt eller? vill inte att hon ska hålla på med sådant skit asså...
Citera
2014-10-18, 21:35
Medlem
blofeld88s avatar
Om hon nyss tog studenten så förstår jag att hon inte har så mycket innanför pannbenet men hon måste ju för i helvete göra en budget.
Citera
2014-10-18, 22:00
Medlem
Birgervafans avatar
Citat:

Kan det vara så att hon inte lägger undan alla pengar hon tjänar utan använder resten som fickpengar?
Citera
2014-10-18, 22:27
Medlem
jag vet inte vad hon gör med pengarna men tror inte hon får in så mkt, vet också att hon ska börja använda kortbetalning på jobbet men frågan kvarstår är detta en lukrativ bransch just nu eller kommer hon få kämpa som ett svin och kanske bästa att se sig om efter annat?
Citera
2014-10-18, 22:36
Medlem
Citat:
jag vet inte vad hon gör med pengarna men tror inte hon får in så mkt, vet också att hon ska börja använda kortbetalning på jobbet men frågan kvarstår är detta en lukrativ bransch just nu eller kommer hon få kämpa som ett svin och kanske bästa att se sig om efter annat?

alltså bransch spelar ju inte så stor roll i dagens läge, däremot är problemet att kunna locka nya kunder som kan se att hon gör ett bra arbete.

att göra ögonfransförlängning är inte allt för luktrativt som någon sa tidigare, men lyckas hon bygga upp en kundkrets vi säger 300 personer som kommer en gång i månaden så är det ju en vinst affär.
men då ska hon hitta 300 privata / vanliga kunder som vill göra detta och det tror jag blir svårt.
jag kan inte priser och sådant för denna bransch. men hon måste först och främst innan hon går serious in på detta ha kunderna.
Citera
2014-10-19, 15:09
Medlem
Hon kommer åka på feta böter när skatteverket gör en revision. I enskild firna ska man skatta bort kring 50%.
Citera
  • 1
  • 2