Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-10-17, 13:42
  #1
Medlem
ninjaturtelss avatar
Jag åker till Buenos Aires nästa vecka och funderar på att växla dollar till pesos där, har läst en del och sett att det är tydligen det bästa alternativet för mig.
Är det någon Svensk som bor där just nu som har erfarenhet av detta, som har lust att hjälpa mig?
Någon som vet ett ställe där det är relativt säkert? Någon som kanske vill hänga med?
Finns det någon rekommenderad maxgräns i cash att ta med sig från Sverige? Det kommer ju bli ganska jobbigt att resa omkring med så mycket cash.. även fast det lönar sig.
Hur har ni gjort?

Ska vidare till Uruguay nästa helg, för att sedan åka tillbaka till Argentina igen. Bör jag växla ARS-UYU eller USD-UYU? Och vart iså fall, Buenos Aires, gränsen eller Uruguay?

Till sist, Dollar eller Euros? Har dem lika värde?


Tack på förhand / Förvirrad tjej
Citera
2014-10-17, 13:53
  #2
Medlem
O.J-Kushs avatar
Ta med dollar och växla på gatan, jag vet inte vad kursen är exakt men fråga på ditt hostel så borde dem ha rätt schysst koll! Euron är mer värd en dollarn men tror du tjänar på att ta med dollars då dessa är mer efterfrågade.. När jag var där var det folk överallt om man gick i centrum som ville växla och jag brukade bara ta den som hade bäst kurs..

I Uruguay så kan du ta ut pengar med ditt bankkort, uruguayska pesos, men också dollar, så du kan ta ut pengar dollar där och växla i Argentina på vägen tillbak.

Så för att sammanfatta, ta med nog mycket dollar för att klara dig tills du ska till uruguay, där du fyller på och växlar sen igen Ett tips är att växla i BA och inte i småstäderna om du reser iväg!
Citera
2014-10-17, 14:06
  #3
Medlem
ninjaturtelss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av O.J-Kush
Ta med dollar och växla på gatan, jag vet inte vad kursen är exakt men fråga på ditt hostel så borde dem ha rätt schysst koll! Euron är mer värd en dollarn men tror du tjänar på att ta med dollars då dessa är mer efterfrågade.. När jag var där var det folk överallt om man gick i centrum som ville växla och jag brukade bara ta den som hade bäst kurs..

I Uruguay så kan du ta ut pengar med ditt bankkort, uruguayska pesos, men också dollar, så du kan ta ut pengar dollar där och växla i Argentina på vägen tillbak.

Så för att sammanfatta, ta med nog mycket dollar för att klara dig tills du ska till uruguay, där du fyller på och växlar sen igen Ett tips är att växla i BA och inte i småstäderna om du reser iväg!






Tack! En annan fråga, hur är det att tala öppet om det här? Verkar ju vara en gråzon..
Citera
2014-10-17, 14:26
  #4
Medlem
Spackelackans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ninjaturtels
Tack! En annan fråga, hur är det att tala öppet om det här? Verkar ju vara en gråzon..
Det är helt öppet. Alla gör det. Den blåa dollarn ligger på runt tretton pesos f.n.
Dom bästa växlarna håller till på Florida (En gata i centrum). Hundradollarssedlar gillar dom bättre än tjugor och euros.
__________________
Senast redigerad av Spackelackan 2014-10-17 kl. 14:32.
Citera
2015-01-24, 03:32
  #5
Medlem
Raskarkapacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spackelackan
Det är helt öppet. Alla gör det. Den blåa dollarn ligger på runt tretton pesos f.n.
Dom bästa växlarna håller till på Florida (En gata i centrum). Hundradollarssedlar gillar dom bättre än tjugor och euros.
nej, nej, nej det är fullständigt idiotiskt att växla på gatan...att överhuvud taget ta fram plånboken på Florida bör man undvika. Du kan hitta riktiga blue-dollar kontor lite överallt....tror det ligge ett i korsningen cervino/goody cruz eller cervino/oro i palermo. annars fråga bara på hostelet, dom vet.
Citera
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f2462222

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback