Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-09-07, 20:56
  #337
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Psyko-Kodiak
Jakt behövs och jag är inte särskilt insatt i ämnet, men jag vet däremot att de flesta jägare har en bedrövligt äcklig attityd gentemot viltet!.

Man hånar och hatar och gör sig lustig över specielt rovdjuren och som vanligt överprioriteras egen snedvriden hemmasnickrad jaktetik.

Sedan tror jag inte att era exempel på hur ett totalt jaktförbud skulle utveckla sig i Sverige alla gränser inberäknade är nära sanningen. Det är ett experiment som ingen kan kontrollera än mindre förutsäga.

Anarki.

Jag bor i skogen.

Fanns det bara 2 alternativ; Totalförbud på all jakt eller låta fortsätta denna tråkiga slentrian som pågår på planeten nu så hade jag hellre sett ett totalförbud. Vilket jävla experiment det hade varit.

Efter hundratals år hade det kanske återbalanserats. Människan får väl vara beredd att betala endel för vad vi hon ställt till med.

Märk väl att jag inte serverar några tvärsäkra åsikter, inget stort experiment är tvärsäkert..

sverige är i närmaste att betraktas som en ö rent geografiskt (sverige Norge då) vi har väldigt liten till ingen inströmmning av vilt, förutom varg, do the math själv...

alla stammar av hjortdjur skulle kunna försvinna på 100år, grisen skulle kanske överleva och springa på gatorna i stan...

balansen blir skev.

under flera hundra års tid så jagades vargen så mycket det gick, gudstjänster ställdes in för att man skulle gå man, kvinna, barn ur huset för att gå drevkedja och ändå tog det tills krutvapnen blev bättre innan vi blev av med den.
Citera
2015-09-07, 22:42
  #338
Medlem
Psyko-Kodiaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WladCorn
sverige är i närmaste att betraktas som en ö rent geografiskt (sverige Norge då) vi har väldigt liten till ingen inströmmning av vilt, förutom varg, do the math själv...

alla stammar av hjortdjur skulle kunna försvinna på 100år, grisen skulle kanske överleva och springa på gatorna i stan...

balansen blir skev.

under flera hundra års tid så jagades vargen så mycket det gick, gudstjänster ställdes in för att man skulle gå man, kvinna, barn ur huset för att gå drevkedja och ändå tog det tills krutvapnen blev bättre innan vi blev av med den.
Det går inte att jämföra så vettu. Då fanns det ju inte ens bilar och människorna var mycket färre.
Givetvis skulle vi jaga mängder ändå speciellt om all köttfabrik skulle avvecklas.
Jag är inte alls emot att använda djur till kläder, skor osv men det görs inte på rätt sätt idag.

Det är lätt för er jägare att proklamera ur er en massa "sakliga fakta" om hur katastrofalt allt blir om man ruckar på jakten som skall verka så grann och fin men till syvende å sist, om man gräver sig in genom alla era lager av snack så hittar man nästan alltid samma sak, nämligen cyniskt skjutglada män och kvinnor med samma märkliga hånflin när de pressar på avtryckaren!.

Men tråden handlar att om att all jakt bör förbjudas. Som sagt inte alls, men det handlar inte bara om VAD man gör utan HUR man gör det.
Jägarna tror att de äger när de i själva verket borde vara jävligt vördnadsfyllda och visa STOR respekt för samtliga djur de fäller istället för att ha k-pistar och om ni själva får välja så har många av er nog kalashnikovs så att ni skjuter sönder köttet.

Jägaren är ofta aldrig nöjd! Vill ha mer och MER jakt. Men jag föredrar detta framför hjärndöd köttindustri där svinen är onyttiga och smakar som fan.

Det jag vill ha sagt är att förbjud all jakt som den är idag. Naturligtvis skulle det gå åt mängder med djur ändå så era katastrofargument håller nog inte.
Citera
2015-09-08, 15:21
  #339
Medlem
P04s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Psyko-Kodiak
Det går inte att jämföra så vettu. Då fanns det ju inte ens bilar och människorna var mycket färre.
Givetvis skulle vi jaga mängder ändå speciellt om all köttfabrik skulle avvecklas.
Jag är inte alls emot att använda djur till kläder, skor osv men det görs inte på rätt sätt idag.

Det är lätt för er jägare att proklamera ur er en massa "sakliga fakta" om hur katastrofalt allt blir om man ruckar på jakten som skall verka så grann och fin men till syvende å sist, om man gräver sig in genom alla era lager av snack så hittar man nästan alltid samma sak, nämligen cyniskt skjutglada män och kvinnor med samma märkliga hånflin när de pressar på avtryckaren!.
<snip>
Oväntat. Ännu en socialt handikappad pundare som projicerar sitt självhat på jägarkollektivet.

Du har sett många jägares ansiktsuttryck under skottögonblicket? Lögnare..
Citera
2015-09-08, 17:48
  #340
Medlem
Psyko-Kodiaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av P04
Oväntat. Ännu en socialt handikappad pundare som projicerar sitt självhat på jägarkollektivet.

Du har sett många jägares ansiktsuttryck under skottögonblicket? Lögnare..




Jag känner en del jägare och har sett jägares försvinnande hånflin i skottögonblicket på flera svenska dokumentärer om jakt.

När de jägare jag känner pratar om jakt så får de alltid en särskild grisig glimt i ögat och ett flin på läpparna när de talar om själva dödandet.

Som sagt är jag inte alls emot att skjuta djur men vill alltid dra kniv när jag hör på när ni berättar om när ni jagat osv.. Du menar altså att jag har helt fel!?? Capish!

haha Antisocial - Yes, projicerar självhat; no sir, inte alls!.

Som civilist med öppet sinne genomskådar man snart jägares egentliga intressen om man känner några. Dock litar jag inte på er. Jag vill avskaffa jakten bara för att annars kommer ni att lyckas pressa upp jagandet mer och mer och tjyvjakten kommer att öka mycket.

Jag tänker inte alls gå in på vargjakten osv här för den kan du inte diskutera med skärpa.
Citera
2015-09-08, 18:08
  #341
Medlem
OlleVieros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Psyko-Kodiak
Jag känner en del jägare och har sett jägares försvinnande hånflin i skottögonblicket på flera svenska dokumentärer om jakt.

När de jägare jag känner pratar om jakt så får de alltid en särskild grisig glimt i ögat och ett flin på läpparna när de talar om själva dödandet.

Som sagt är jag inte alls emot att skjuta djur men vill alltid dra kniv när jag hör på när ni berättar om när ni jagat osv.. Du menar altså att jag har helt fel!?? Capish!

haha Antisocial - Yes, projicerar självhat; no sir, inte alls!.

Som civilist med öppet sinne genomskådar man snart jägares egentliga intressen om man känner några. Dock litar jag inte på er. Jag vill avskaffa jakten bara för att annars kommer ni att lyckas pressa upp jagandet mer och mer och tjyvjakten kommer att öka mycket.

Jag tänker inte alls gå in på vargjakten osv här för den kan du inte diskutera med skärpa.

Av ALLA jakthataridioter som passerat detta forum så måste du vara en av de okunnigaste och mest imbecilla. Jag har jagat i hela mitt liv och aldrig sett en endaste jägare dra på munnen ens vid lerduveskytte. Stavas koncentration!

Då ska du veta att jag har varit jaktguide i många år och sett tusentals djur skjutas.
Citera
2015-09-08, 20:14
  #342
Medlem
Psyko-Kodiaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OlleViero
Av ALLA jakthataridioter som passerat detta forum så måste du vara en av de okunnigaste och mest imbecilla. Jag har jagat i hela mitt liv och aldrig sett en endaste jägare dra på munnen ens vid lerduveskytte. Stavas koncentration!

Då ska du veta att jag har varit jaktguide i många år och sett tusentals djur skjutas.

Din avatar stämmer alltså in på dig: ser inte = blind.

Det subliminala smutsiga, njutnings-stinna flinet kommer strax efter koncentrationen. Men det finns latent i de flesta av er jägare. Så är det faktiskt. Ni är INTE ädla för fem öre!.

Och jag är ju för fan inte jakthatare.

Du som har skjutit så många olika djur; minns du hur det kändes de första gångerna?
Hur har känslan förändrats? Du uppför dig knappast som en indian i skogen iaf..
__________________
Senast redigerad av Psyko-Kodiak 2015-09-08 kl. 20:23.
Citera
2015-09-09, 09:51
  #343
Moderator
nobodys avatar
Kan ni återgå till ämnet behövs inga personangrepp.
OT raderad.
MOD
Citera
2016-10-07, 14:27
  #344
Avstängd
Jägare.. kan dra åt helvete dom är fega as dom sitter i sitt torn så att dom fega asen är säkra dom jagar dom från avstånd.. dom tror att dom är maskulina när dom jagar men dom är fan i mig efterblivna om du på nåhot sett ska vara en man SLÅSS DÅ FAN MED EN BJÖRN MED BARA HÄNDERNA.. just det men ingen vågar dom kan bara dra åt och brinna i helvetet
Citera
2016-10-07, 19:21
  #345
Medlem
ekerilars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av worm007
Jägare.. kan dra åt helvete dom är fega as dom sitter i sitt torn så att dom fega asen är säkra dom jagar dom från avstånd.. dom tror att dom är maskulina när dom jagar men dom är fan i mig efterblivna om du på nåhot sett ska vara en man SLÅSS DÅ FAN MED EN BJÖRN MED BARA HÄNDERNA.. just det men ingen vågar dom kan bara dra åt och brinna i helvetet

Jag tror att du helt har missförstått det här med jakt. Det har absolut ingenting med manlighet eller att visa sitt mod att göra. Jag jagar för att jag tycker det är roligt att vara ute i skog och mark. Vid vissa jaktformer exempelvis älgjakt är det den sociala biten som är viktigast, att få umgås med vänner från hela Europa.

I de jaktlag jag är med är det många tjejer som jaga också. Dessutom tar man tillvara en viktig naturresurs på samma sätt som när man plockar lingon eller kantareller.

En liten undran bara: Har du verkligen slipat på detta ditt första inlägg i nästan två år?
__________________
Senast redigerad av ekerilar 2016-10-07 kl. 19:36.
Citera
2016-10-07, 21:18
  #346
Medlem
Memnoks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av worm007
Jägare.. kan dra åt helvete dom är fega as dom sitter i sitt torn så att dom fega asen är säkra dom jagar dom från avstånd.. dom tror att dom är maskulina när dom jagar men dom är fan i mig efterblivna om du på nåhot sett ska vara en man SLÅSS DÅ FAN MED EN BJÖRN MED BARA HÄNDERNA.. just det men ingen vågar dom kan bara dra åt och brinna i helvetet
Kul att djurens rätt har hittat till forumet också. Välkommen.

En fråga bara: Tycker du att det på något sätt är fusk om en apa skulle plocka upp en trädgren för att klappa till en leopard i fejan? Om inte, vad är skillnaden mellan det och att vi människor använder vårt överlägsna intellekt för att ta död på djuren och förvalta viltstammen?
Citera
2016-10-11, 15:12
  #347
Medlem
dublundarjus avatar
Människan har alltid sökt en form av kick, att få döda sägs vara en av de mer ultimata och är något av de bästa människan vet när den har fått smak för det. Jag vet själv hur jag läst något skrift hur en jägares händer darrade av adrenalinet efter att fått skjuta en björn. Inte konstigt att ni står upp för allt mord, hur ska ni klara er utan den underbara känslan att få släcka ett liv?

Jag kan på något sätt inte heller döma er fullt ut för detta då ni trots allt är av samma kött och blod som mig och jag vet att skulle jag följt ut min jägarexamen till fullo hade jag nog suttit på eran kant och försvarat hela grejen.

En jägares allmänna syn på naturen är antropocentrisk, lägg i ett nät i sjön, skjut allt du kan och ät det - för det är våran rätt som människa. Detta fungerade förr när världen såg annorlunda ut. Allting har nu ändrats... Högteknologisk utrustning används tillsammans med mängder av tränade hundar för att sänka djurens chans till att komma undan till nära noll. Sen gråter ni när naturen slår tillbaka mot eran utrustning i form av att hundar blir uppätna av skogens riktiga förvaltare. Själv blir jag blir nästan lite varm i kroppen varje gång jag hör om en uppäten hund.

Jag vet själv i mina trakter hur det tjuvjagades efter varg med hjälp av att man släppte ut hundar i skogen med gps, om dessa blev tagna - ja då fanns det varg, och 15 till hundar att använda.

Hur skogsbolagens del i dagens jaktkvot ligger till vet jag inte men jag antar att mycket handlar i grund och botten om pengar. Som växande population och därmed ett växande behov av att få jaga, inser ni inte själva att det är fullkomligt ohållbart att jaga som det ser ut nu? När jag va yngre såg jag älg på nästan varje skogsutflykt jag gjorde, idag är det ungefär 1/10. Hur ser det ut om 30 år?

Att vi är en växande population av människor tror jag ligger till grunden för det mesta.

"ja men tänk va mycket trafikolyckor det sker om man inte håller bestånden i schack"

Ja det stämmer, är det vårat eller djurens fel? Att vi blivit så många att vi måste döda andra arter för våran egna framgång? Ser ni problemet nu?
Citera
2016-10-11, 15:38
  #348
Avstängd
scoremaxs avatar
Citat:
=dublundarju|58707961]Människan har alltid sökt en form av kick, att få döda sägs vara en av de mer ultimata och är något av de bästa människan vet när den har fått smak för det

Det har jag svårt att tro, då jag tvärtom sökte terapi delvis pga allt dödande av djur jag utfört.

Citat:
Jag vet själv hur jag läst något skrift hur en jägares händer darrade av adrenalinet efter att fått skjuta en björn. Inte konstigt att ni står upp för allt mord, hur ska ni klara er utan den underbara känslan att få släcka ett liv?
som sagts.
"Den underbara känslan av att få släcka ett liv"

Citat:
Jag kan på något sätt inte heller döma er fullt ut för detta då ni trots allt är av samma kött och blod som mig och jag vet att skulle jag följt ut min jägarexamen till fullo hade jag nog suttit på eran kant och försvarat hela grejen.
Om du fullföljt din jägarexamen, eller vetat vad du ville med den från början, misstänker jag att du haft lite andra argument än dom rent lustmordsbetonade du framför nu..
Varför började du egentligen läsa den?

Citat:
En jägares allmänna syn på naturen är antropocentrisk, lägg i ett nät i sjön, skjut allt du kan och ät det - för det är våran rätt som människa. Detta fungerade förr när världen såg annorlunda ut. Allting har nu ändrats... Högteknologisk utrustning används tillsammans med mängder av tränade hundar för att sänka djurens chans till att komma undan till nära noll. Sen gråter ni när naturen slår tillbaka mot eran utrustning i form av att hundar blir uppätna av skogens riktiga förvaltare. Själv blir jag blir nästan lite varm i kroppen varje gång jag hör om en uppäten hund.

Noterat.

Citat:
Jag vet själv i mina trakter hur det tjuvjagades efter varg med hjälp av att man släppte ut hundar i skogen med gps, om dessa blev tagna - ja då fanns det varg, och 15 till hundar att använda.
Det här har jag extremt svårt att tro på av rent logiska skäl.

Citat:
Hur skogsbolagens del i dagens jaktkvot ligger till vet jag inte men jag antar att mycket handlar i grund och botten om pengar. Som växande population och därmed ett växande behov av att få jaga, inser ni inte själva att det är fullkomligt ohållbart att jaga som det ser ut nu?
Vad menar du?
Att det är ohållbart att jaga som vi gör idag?
Att det är ohållbart att jaga som vi gör idag, fast med en växande befolkning?
Det spelar ingen större roll vad det gäller högvilt oavsett, då tilldelningen är densamma oavsett om ni är tre jägare eller trettio på ett område.
Det är inventeringar av älgstammen som i störst grad avgör det.

Citat:
När jag va yngre såg jag älg på nästan varje skogsutflykt jag gjorde, idag är det ungefär 1/10. Hur ser det ut om 30 år?

Jag minns det också som att allt var bättre förr.

Citat:
Att vi är en växande population av människor tror jag ligger till grunden för det mesta.

"ja men tänk va mycket trafikolyckor det sker om man inte håller bestånden i schack"

Ja det stämmer, är det vårat eller djurens fel? Att vi blivit så många att vi måste döda andra arter för våran egna framgång? Ser ni problemet nu?

människans förökning, mängd och så är en specifik fråga, absolut.
Döda andra djur för våran egna framgång har vi gjort så snart vi kunde, så det är inget som har uppkommit för att vi blivit många på det senaste.

Vad är din tanke då?
Att vi skall sluta föröka oss?
Att vi skall fortsätta föröka oss, men sluta jaga?
Att vi skall sluta föröka oss, men sluta/fortsätta?

Vad är din tanke?
__________________
Senast redigerad av scoremax 2016-10-11 kl. 15:42.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback