Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-03-08, 18:48
  #265
Medlem
Memnoks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaalle123
Har läst att 24000 jakthundar dödas eller skadas årligen i trafiken, vilket bör jämföras med att endast några tiotal hundar dödas av varg varje år. Dessutom visar statistik som någon från rovdjursförreningen tagit fram med hjälp av Agria djurförsäkring, att fler hundar skjuts av jägare än det dödas och skadas av alla de stora rovdjuren björn, lo, och varg tillsammans.
Det där är ett jättedumt argument. Du kan lika gärna säga: "Cancer behöver vi inte göra något åt eftersom det dör många fler i hjärtinfarkt" eller "mord är inte så farligt för att det omkommer långt fler i trafikolyckor". Inser du hur dumt du resonerar?
Citera
2015-03-08, 19:02
  #266
Medlem
ekerilars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaalle123
Har läst att 24000 jakthundar dödas eller skadas årligen i trafiken, vilket bör jämföras med att endast några tiotal hundar dödas av varg varje år. Dessutom visar statistik som någon från rovdjursförreningen tagit fram med hjälp av Agria djurförsäkring, att fler hundar skjuts av jägare än det dödas och skadas av alla de stora rovdjuren björn, lo, och varg tillsammans.


2400 min vän, 2400 i genomsnitt under åren 2000-06.

Under perioden 2011-13 har den siffran sjunkit till 906. Under denna period dödas eller skadas årligen i snitt 24 jakthundar av vådaskott, 17 av varg 272 av vildsvin och 52 drunkningsolyckor.

Vi har i Sverige 300000 jaktkortslösare, ungefär lika många om inte fler vildsvin 4,5 miljoner bilar och Sverige består till mycket stor del an vattendrag. Antalet vargar 400?

Det finns tre sätt att ljuga på i stigande skala:

1. Oskyldiga vita lögner
2. Lögn och förbannad dikt.
3. (Illa hanterad) statistik.

vargreviret.com/2400_jakthundar_.htm
Citera
2015-03-08, 19:11
  #267
Medlem
ekerilars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 48an
Men en fästing är ett levande djur även det. Och hur har du det med råttor och möss. Är dom okay att döda? Det är en helvetisk jakt på råttor i vårat land. Dom lägger tonvis med GIFT till dom.


Haha!

Jag är lite oroad över flatlössens utveckling sedan tjejerna började raka musen någon gång kring 2008.

fridaklingberg.se/renheten.pdf
Citera
2015-03-08, 20:05
  #268
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaalle123
Har läst att 24000 jakthundar dödas eller skadas årligen i trafiken, vilket bör jämföras med att endast några tiotal hundar dödas av varg varje år. Dessutom visar statistik som någon från rovdjursförreningen tagit fram med hjälp av Agria djurförsäkring, att fler hundar skjuts av jägare än det dödas och skadas av alla de stora rovdjuren björn, lo, och varg tillsammans.

Det stod att 2400 jakthundar dödas eller skadas årligen i trafiken. Råkade oavsiktligt skriva en nolla för mycket där.
Citera
2015-03-08, 20:05
  #269
Medlem
48ans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaalle123
Har läst att 24000 jakthundar dödas eller skadas årligen i trafiken, vilket bör jämföras med att endast några tiotal hundar dödas av varg varje år. Dessutom visar statistik som någon från rovdjursförreningen tagit fram med hjälp av Agria djurförsäkring, att fler hundar skjuts av jägare än det dödas och skadas av alla de stora rovdjuren björn, lo, och varg tillsammans.
Unge man. Jag frågar hur du ser på att det dödas Råttor och möss
Denna fråga svarade "Memnok" på så det duger
Citera
2015-03-08, 20:28
  #270
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 48an
Unge man. Jag frågar hur du ser på att det dödas Råttor och möss
Denna fråga svarade "Memnok" på så det duger

jag kanske återkommer med ett ett svar om hur jag ser på att det dödas råttor och möss vid ett senare tillfälle. Du kallade mej för unge man. Jag är inte en ung man...
Citera
2015-03-08, 21:31
  #271
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Memnok
Det där är ett jättedumt argument. Du kan lika gärna säga: "Cancer behöver vi inte göra något åt eftersom det dör många fler i hjärtinfarkt" eller "mord är inte så farligt för att det omkommer långt fler i trafikolyckor". Inser du hur dumt du resonerar?

Du får ju se mitt svar i relation till vad 48:an skrev.


Citat:
Och jag tycker att vargen är ett skadedjur så då borde jag få skjuta den så fort jag ser den??

Svar:
Har läst att 24000 jakthundar dödas eller skadas årligen i trafiken, vilket bör jämföras med att endast några tiotal hundar dödas av varg varje år. Dessutom visar statistik som någon från rovdjursförreningen tagit fram med hjälp av Agria djurförsäkring, att fler hundar skjuts av jägare än det dödas och skadas av alla de stora rovdjuren björn, lo, och varg tillsammans.

PS: 24000 var en felskrivning, ska vara 2400.

Jag tycker inte alls att det är samma sak som att säga att Cancer behöver vi inte göra något åt eftersom det dör många fler i hjärtinfarkt" eller "mord är inte så farligt för att det omkommer långt fler i trafikolyckor.

Där tycker jag du resonerade dumt


Anledningen att jag svarade så vaR för att 48:an verkade jämföra vargar med svåra skadedjur som skabb löss och fästingar. Men jag tycker inte vargen är ett djur som man kan jämföra med svåra skadedjur som skabb löss och fästingar och jag tycker inte man bör få skjuta vargen så fort man ser den.
Citera
2015-03-08, 23:25
  #272
Medlem
Memnoks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaalle123
Du får ju se mitt svar i relation till vad 48:an skrev.




Svar:
Har läst att 24000 jakthundar dödas eller skadas årligen i trafiken, vilket bör jämföras med att endast några tiotal hundar dödas av varg varje år. Dessutom visar statistik som någon från rovdjursförreningen tagit fram med hjälp av Agria djurförsäkring, att fler hundar skjuts av jägare än det dödas och skadas av alla de stora rovdjuren björn, lo, och varg tillsammans.

PS: 24000 var en felskrivning, ska vara 2400.

Jag tycker inte alls att det är samma sak som att säga att Cancer behöver vi inte göra något åt eftersom det dör många fler i hjärtinfarkt" eller "mord är inte så farligt för att det omkommer långt fler i trafikolyckor.

Där tycker jag du resonerade dumt


Anledningen att jag svarade så vaR för att 48:an verkade jämföra vargar med svåra skadedjur som skabb löss och fästingar. Men jag tycker inte vargen är ett djur som man kan jämföra med svåra skadedjur som skabb löss och fästingar och jag tycker inte man bör få skjuta vargen så fort man ser den.
Jaha, jag resonerade "dumt"? Vad är då egentligen skillnaden mellan att säga "Cancer behöver vi inte göra något åt eftersom det dör många fler i hjärtinfarkt" eller "mord är inte så farligt för att det omkommer långt fler i trafikolyckor"?

Du gör ju exakt samma sak när du trivialiserar hur många jakthundar vargen tar jämfört med hur många som dör av andra orsaker. Bara för att det finns annat som dödar hundar behöver inte betyda att det inte är ett problem att vargen dödar hundar.

För övrigt: I dagens natur, där människan som toppredator reglerar viltstammarna utan några problem: Vad tillför vargen, alltså vad gör den för nytta?

Kom gärna tillbaka med något lite bättre än att jag "resonerar dumt" i båda frågorna.
Citera
2015-03-09, 07:37
  #273
Medlem
MLEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaalle123
Ja, ett levande djur ja, löss och skabb är också levande djur, men de är svåra skadedjur. Och jag tycker inte det är lika okej att döda t,ex älgar, rådjur och rävar som sådana djur, och det håller nog de flesta med mej om.



Har läst att enligt jägarförbundet själva så skadeskjuts 14 % av älgarna och att en tredjedel av dom inte hittas. Och har även läst att en vanlig typ av skadeskjutning på älg är bukskott och att en älg som skadeskjuts i buken försöker komma till vatten och kan hittas död i någon sjö efter ett dygn, och att käken och/eller tungan blir bortsjuten och att då dör älgen av törst eller svälter ihjäl.

Det är ju även så tyvärr att det förekommer oseriös jakt, bedriven av oseriösa jägare och tjuvjakt. Det problemet löser man ju knappast genom att förbjuda seriösa jägare och seriös jakt!

Det är som med allt annat, seriös verksamhet blir föremål för sabotage av oseriösa. Och de oseriösa ser gärna att seriösa blir förbjudna! Då slår dom två flugor i en smäll. Både att lägga skulden på och förstöra för oskyldiga och sedan får "härja fritt". Det är ju den kampen som pågår.
Citera
2015-03-11, 08:55
  #274
Medlem
MLEs avatar
Jag kom att tänka på en sketch som kunde tillföra något till diskussionen!

Jag kommer inte ihåg hur det var riktigt, det var med Johan Glans och någon mer, som skulle ha någon slags kurs för några jägare.

Jag hittade inte den på Youtube, kanske någon kan hjälpa mig?
Citera
2015-03-11, 13:24
  #275
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MLE
Jag kom att tänka på en sketch som kunde tillföra något till diskussionen!

Jag kommer inte ihåg hur det var riktigt, det var med Johan Glans och någon mer, som skulle ha någon slags kurs för några jägare.

Jag hittade inte den på Youtube, kanske någon kan hjälpa mig?

Varför kan man inte lägga till kaninjägaren nimrod Lindeman?
Barndomen i ett nötskal
https://www.youtube.com/watch?v=2TMUJbxNypE
Citera
2015-03-11, 15:23
  #276
Medlem
MLEs avatar
Ni vet vad jag menar för en sketch!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback