2014-10-15, 17:11
Medlem
Ullenobehags avatar
Hej! Som ni säkert vet var det många år sedan Findus slutade sälja "Pasta Roma" Som var bland det godaste jag ätit(som jag kommer ihåg det).

Det ända jag kommer ihåg att det var pasta såklart, och någon slags köttfärssås som var speciell..

Nu till min fråga, jag har försökt hitta recept på "den riktiga" pasta Roma som jag minns den, för det finns tydligen en massa maträtter med det namnet och jag kan inte hitta receptet. Är det någon som har receptet till denna gudomliga maträtt?

Suger att dom slutade sälja det
Citera
2014-10-15, 17:21
Medlem
Bylines avatar
Mina ungar älskade Pasta Roma/Rigatoni? då det begav sig.
Som den mycket pris- och kvalitetsmedvetna mor jag var, så gjorde jag naturligtvis en hemlagad variant av den rätten. Det är mycket enkelt dessutom.

På den tiden brukade jag alltid göra storkok av en basic köttfärssås (köttfärs, lök, tomatpuré, buljongtärning, salt och peppar), och frysa in i påsar. Sedan lätt att ta fram och värma och krydda upp till önskad smak beroende på vad den skall användas till.

Koka pastasnäckor.

En sats basic köttfärssås som kryddas upp med lite pressad vitlök, ganska rikligt med färsk eller torkad dragon, och en skvätt grädde. Låt koka ihop.
Häll över de kokta pastasnäckorna och toppa med riven ost (helst parmesan).

(Reservation för att jag blandar ihop det med Pasta Rigatori som fanns samtidigt.)
Senast redigerad av Byline 2014-10-15 kl. 17:25.
Citera
2014-10-15, 17:32
Medlem
Ullenobehags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Byline
Mina ungar älskade Pasta Roma/Rigatoni? då det begav sig.
Som den mycket pris- och kvalitetsmedvetna mor jag var, så gjorde jag naturligtvis en hemlagad variant av den rätten. Det är mycket enkelt dessutom.

På den tiden brukade jag alltid göra storkok av en basic köttfärssås (köttfärs, lök, tomatpuré, buljongtärning, salt och peppar), och frysa in i påsar. Sedan lätt att ta fram och värma och krydda upp till önskad smak beroende på vad den skall användas till.

Koka pastasnäckor.

En sats basic köttfärssås som kryddas upp med lite pressad vitlök, ganska rikligt med färsk eller torkad dragon, och en skvätt grädde. Låt koka ihop.
Häll över de kokta pastasnäckorna och toppa med riven ost (helst parmesan).

(Reservation för att jag blandar ihop det med Pasta Rigatori som fanns samtidigt.)

Tack! I love you <33
Citera
2014-10-15, 17:49
Medlem
felstavadds avatar
Älskar pasta men brukar inte köpa färdiglagat men blev nyfiken på din efterlysning, hittade ett rätt så enkelt recept om ni vill laga det från grunden:

Pasta Roma

Ingredienser:
500 g blandfärs
1 stor gul lök
8 dl vatten
400 g Heinz tomato frito (brukar finnas där man har konservburkar el vid pastan i butiken)
10 knyten torkad tagliatelle
400 ml kelda simply cheese
Salt
Peppar
Piffi allkrydda

Gör så här
Hacka löken och bryn den ihop med blandfärsen och krydda upp efter smak.
Häll i vattnet och krossa pastaknytena med handen låt småkoka, men rör om då och då så det inte fastnar i pannan.
Fyll ev på mer vatten om det behövs, men tänk på att vattnet skall nästan vara borta då pastan är klar.
Sen skall du hälla i paketet med Heinz tomato fritto och röra om.
Toppa sedan härligheten med ostsåsen, låt stå någon minut. Rör ej om

Servera gärna med en grönsallad till

Receptet hittade jag här: http://www.matklubben.se/recept/past...l#.VD6VpmIaySM

Vet ej om ni kommer åt receptet, jag testade en gång till men då ville de att jag skulle regga mig, nåja receptet är iaf kopierat därifrån.

Edit: Heinz tomato frito vet jag inte hur lätt det är att få tag på men det är tydligen en tomatsås där tomaterna stekts i olja och sen kryddats upp med en gnutta vitlök och lök, tydligen en purékonsistens.
Senast redigerad av felstavadd 2014-10-15 kl. 17:56.
Citera
2014-10-15, 19:58
Medlem
TacoKryddmixs avatar
Nu är det inte säkert jag minns rätt, men var det i Roma man fick någon påse med ostsåspulver man skulle toppa käket med?
Citera
2015-02-11, 02:03
Medlem
Ullenobehags avatar
Ingen aning, men tror inte det. Hade aldrig någon sådan på iaf
Citera
2015-05-19, 16:08
Medlem
Henkeeee-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TacoKryddmix
Nu är det inte säkert jag minns rätt, men var det i Roma man fick någon påse med ostsåspulver man skulle toppa käket med?

Du har så rätt så!
Citera
2015-05-19, 16:56
Medlem
TacoKryddmixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Henkeeee-
Du har så rätt så!

Åhh den vad skit god! Min far serverade det säkert en gång i veckan!
Citera
2015-05-20, 19:39
Medlem
0wes avatar
Eller gör som proffsen.
https://www.youtube.com/watch?v=oJUV4tUNymE
Citera
2018-06-20, 22:38
Medlem
TacoKryddmixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 0we
Eller gör som proffsen.
https://www.youtube.com/watch?v=oJUV4tUNymE

Öhh... Det var ju inte ens nära. Han glömde pulverostsåsen. Klyddar till det med en grillgaffel. Det var ingen tomatsås. Inte fan var det några pinjenötter i findus förpackningen. Kocken hade ju noll koll på en riktig Pasta Roma.

Tänk själv om man beställer en fisksoppa och servitören kommer ut med en ostmacka. Visst helt okej med en ostemad men det var inte det jag ville ha.....
Citera
2020-01-10, 12:27
Medlem
1754s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ullenobehag
Hej! Som ni säkert vet var det många år sedan Findus slutade sälja "Pasta Roma" Som var bland det godaste jag ätit(som jag kommer ihåg det).

Det ända jag kommer ihåg att det var pasta såklart, och någon slags köttfärssås som var speciell..

Nu till min fråga, jag har försökt hitta recept på "den riktiga" pasta Roma som jag minns den, för det finns tydligen en massa maträtter med det namnet och jag kan inte hitta receptet. Är det någon som har receptet till denna gudomliga maträtt?

Suger att dom slutade sälja det

Jag och familjen älskade också Pasta Roma. Allt som gott verkar man sluta sälja. Findus vägrade ge mig receptet också utifall man skulle starta upp produktionen nångång igen i framtiden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in