• 1
  • 2
2014-10-15, 13:51
Medlem
Satsar mot kj till sommaren och vill vara bra förbered. Är elitidrottare i dagsläget (inte vattensport) och gör i dagsläget 35m under vatten med frånskjuit ifrån kanten. Har googlat mykt på träning inför gmu som kJ och läst samt hört att vattenfysen skall vara fruktansvärd så jag vill förbereda mig i god tid. Hittade övningen Bogdan på nätet som de rekommenderar till blivande röjkdykare och som de testar på sin vattenfys. Jag har två frågor:

Testar kj oxå bogdan på sina komplimenterande tester?

Sista övingen i bogdan är idioten, hur långt är det mellan linjerna och kanten?

Tacksam för alla svar som håller sig till ämnet!
Citera
2014-10-15, 14:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DenOklokare
Satsar mot kj till sommaren och vill vara bra förbered. Är elitidrottare i dagsläget (inte vattensport) och gör i dagsläget 35m under vatten med frånskjuit ifrån kanten. Har googlat mykt på träning inför gmu som kJ och läst samt hört att vattenfysen skall vara fruktansvärd så jag vill förbereda mig i god tid. Hittade övningen Bogdan på nätet som de rekommenderar till blivande röjkdykare och som de testar på sin vattenfys. Jag har två frågor:

Då det krävs 12 månaders anställning för att söka KJ får du planera om tidsmässigt.
Och GMU gör du inte som kustjägare, på pappret är utbildningen densamma överallt.
Citera
2014-10-15, 14:58
Medlem
Jthunderas avatar
Citat:

Kan ju inte påstå att det är speciellt tufft. Jag har dock varit elitsimmare. Säkert tuffare för icke vattenvana. Maxade 50 m under vattnet.

Idioten är 16 m så det är ca 5, 10 och 15 m mellan linjerna.

Rekommenderar träning för att öka lungkapaciteten och syreupptagning. Får du upp den är det en otrolig fördel.
Citera
2014-10-15, 16:35
Medlem
Du kan testa UV-rugby för att få upp vattenvanan, rätt kul och faktiskt riktigt jobbigt.
När det gäller att simma långt under vatten så är det rätt mycket teknik inblandat, förutom det rent fysiska, och tyvärr är inte 35m med frånskjut inte så imponerande om du var helt utvilad när du testade.
Finns folk som har detta som hobby och vill du bli bättre och bor i Stockholm så finns www.stockholmapnea.se.

Lycka till!
Citera
2014-10-16, 01:07
Medlem
Tack för den infon alla hopa!

Men för att återgå lite till frågan då. Genomför kJ vid sin intagningsprövning testet bogdan?
Citera
2014-10-16, 07:01
Medlem
Citat:

Men för att återgå lite till frågan då. Genomför kJ vid sin intagningsprövning testet bogdan?

Exakt vad KJ gör på sina tester är "hemligt" som i att dom som gjort testerna helst inte ska beskriva enskilda delar för någon och ge dom orättvisa förutsättningar, men som jag har förstått det är KJs vattenfys betydligt mycket lättare än röjdyks, medans den vanliga fysen är jobbigare.
Tror inte bogdan specifikt förekommer, men vattentramp, dyka till botten, kullerbyttor i vattnet osv förekommer garanterat.

Det kan ju dock aldrig skada att träna på vad röjdyk gör, antingen är det samma och då är du förberedd, eller så är det lättare och det skadar ju aldrig att briljera.
Citera
2014-10-16, 07:02
Medlem
Citat:

Testet är hemligt och kan ha ändrats sedan vpl vilket gör det högst osannolikt att någon här vet eller om dom vet skulle säga det kolla youtube GMU SANS och fallskärmsjägarna förtest. Om du har vattenvana och rätt pannben så klarar man sig.
Citera
2014-10-16, 10:39
Medlem
Tack för länkar och söktips! Misstänkte att testerna var hemliga. Är det någon som har gjort kj som vet ungefär vilka färdigheter som krävs? Hört talas om dykarnollan och testat den och klarade den utan större problem. Har förbättrat mina undervattenskunsper till 40m. Känns som att 50m är möjligt om det skulle vara riktigt skarpt läge. Har ni någon riktlinje på distans som kan krävas under vattnet (som jämförelse) för att klara testerna?
Citera
2014-10-16, 11:18
Medlem
popeondopes avatar
Notera att det är en sak att träna i basäng iförd snabba badbrallor och en helt annan sak att simma i mörkt kallt sjövatten med kläder på. Nu är det lite sent på året men om du har möjlighet nästa sommar skulle jag definitivt lytta träningen utomhus.
Citera
2014-10-16, 11:43
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Tack för länkar och söktips! Misstänkte att testerna var hemliga. Är det någon som har gjort kj som vet ungefär vilka färdigheter som krävs? Hört talas om dykarnollan och testat den och klarade den utan större problem. Har förbättrat mina undervattenskunsper till 40m. Känns som att 50m är möjligt om det skulle vara riktigt skarpt läge. Har ni någon riktlinje på distans som kan krävas under vattnet (som jämförelse) för att klara testerna?

Röjdykarna har en hemsida där sållningsprovet (inklusive Bogdan Dykaridioten) finns med. Tänk på att det här är sållningsprov, och att urvalsprovet kan vara annorlunda upplagt. Att klara "hygienkraven" kan du säkert reda ut, sedan får man helt enkelt se hur långt man kommer.

De som tränar "grenspecifikt" kan lära sig (nåja!) att klara det här testet utan att ha gälar, men det påstås (känner röjdykare) att det är en stor fördel... Men praktfysik, simhud mellan tårna och syreupptagning som en blåval är en bra början.
Citera
2014-10-16, 13:07
Medlem
Citat:
SOG har 25 meter undervatten troligen simmande alltså inget fråntryck från kant. Kanske ger ett hum om vad KJ kräver.
Citera
2014-10-16, 13:26
Medlem
Läste oxå det om sog 25m. Lät lite tyckte jag. Men kanske är svårt utan frånskjut.
Intressant input med att simma i öppet vatten där. Är det något som testas eller är det något man kommer göra under utbildningen?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in