2014-10-15, 14:37
Medlem
Megatrons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cykelpump61
Jo, det är krav på behörighet för det. Fräsa spår kan du göra, men inte förlägga rören.

Jag kan förlägga hur mycket plaströr jag vill i mina väggar. Vad menar du skulle vara olagligt med det?
Citera
2014-10-15, 14:46
Medlem
Bongomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Megatron
Jag kan förlägga hur mycket plaströr jag vill i mina väggar. Vad menar du skulle vara olagligt med det?

Klart du kan. Det finns inget krav på att man måste vara elektriker för att dra rören i modulhus heller men det ska vara någon med adekvat kunskap under ledning av en utbildad och behörig elektriker.

Det betyder att du ska fixa fram en elektriker och ni sitter tillsammans och gör en elritning. Sedan sätter ni kryss och linjer tillsammans, du fräser och spacklar och han drar ledningarna. Då är det lagligt utfört.
Citera
2014-10-15, 14:53
Medlem
Megatrons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bongoman
Klart du kan. Det finns inget krav på att man måste vara elektriker för att dra rören i modulhus heller men det ska vara någon med adekvat kunskap under ledning av en utbildad och behörig elektriker.

Det betyder att du ska fixa fram en elektriker och ni sitter tillsammans och gör en elritning. Sedan sätter ni kryss och linjer tillsammans, du fräser och spacklar och han drar ledningarna. Då är det lagligt utfört.

Rören i sig har inget med eldragningen att göra. Man kan sätta rör hur man vill. Sen när det kommer till att dra el i dem, det är en annan sak.

Som sagt så är det inte jättesvårt att lista ut hur man ska dra rören och sen dra ledare. När jag kollar på mitt hem som säkerligen har blivit dragen av massa olika elektriker under åren, när saker har lagts till, är ett värdelöst garnnysta. Detta är väldigt mer farligt och dåligt än vad en med tummen mitt i handen skulle kunna göra.

Jag tycker (om det inte har framgått) att det är tramsigt med dessa regler angående elinstallationer. Det är som allt annat (fixa bilar, bygga väggar osv) om man inte kan så ska man låta bli. Jag vet att jag kan utföra det fackmannamässigt utan att behöva gå om gymnasium.
Senast redigerad av Megatron 2014-10-15 kl. 14:55.
Citera
2014-10-15, 15:27
Medlem
zemeks avatar
Är det inte så att man får koppla hur mycket el som helst i sitt hus bara det blir besiktigat av en elektriker innan det tas i användning?
Citera
2014-10-15, 15:59
Medlem
TheyWillKillUsAlls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zemek
Är det inte så att man får koppla hur mycket el som helst i sitt hus bara det blir besiktigat av en elektriker innan det tas i användning?

Ett vanligt missförstånd. En installation blir aldrig laglig om inte en yrkesman har utfört den. Rent praktiskt så skulle en elektriker kunna skriva under på att han har utfört hela installationen men då begår han ett brott och behörigheten kanna i värsta fall bli återkallad.
Citera
2014-10-15, 16:02
Medlem
Citat:
Rören i sig har inget med eldragningen att göra. Man kan sätta rör hur man vill. Sen när det kommer till att dra el i dem, det är en annan sak.

Som sagt så är det inte jättesvårt att lista ut hur man ska dra rören och sen dra ledare. När jag kollar på mitt hem som säkerligen har blivit dragen av massa olika elektriker under åren, när saker har lagts till, är ett värdelöst garnnysta. Detta är väldigt mer farligt och dåligt än vad en med tummen mitt i handen skulle kunna göra.

Jag tycker (om det inte har framgått) att det är tramsigt med dessa regler angående elinstallationer. Det är som allt annat (fixa bilar, bygga väggar osv) om man inte kan så ska man låta bli. Jag vet att jag kan utföra det fackmannamässigt utan att behöva gå om gymnasium.

Om du nu är så oerhört händig och betraktar elektrikeryrket som ett skämt, varför startar du då en tråd där du frågar om råd i utförande av de mest banala och självklara arbetsmoment som finns i installationsprocessen?
Citera
2014-10-15, 16:10
Medlem
Megatrons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheyWillKillUsAll
Om du nu är så oerhört händig och betraktar elektrikeryrket som ett skämt, varför startar du då en tråd där du frågar om råd i utförande av de mest banala och självklara arbetsmoment som finns i installationsprocessen?

Du måste skämta!

Jag säger inte att det är elekrikeryrket som är ett skämt. När säger jag det? Jag säger bara att det inte är kärnfysik som en del elektriker vill få det till. Jag frågade om riktlinjer i branschen. Om någon säger att man ska göra så och så, då kan JAG utföra jobbet utan utbildning. Man kan inte ha en sådan här tråd utan att den kladdas ner av kränkta elektriker som tror att de är de enda som kan dra el.
Senast redigerad av Megatron 2014-10-15 kl. 16:49.
Citera
2014-10-15, 16:12
Medlem
Megatrons avatar
Citat:
Ett vanligt missförstånd. En installation blir aldrig laglig om inte en yrkesman har utfört den. Rent praktiskt så skulle en elektriker kunna skriva under på att han har utfört hela installationen men då begår han ett brott och behörigheten kanna i värsta fall bli återkallad.

Mm men hur många elektriker på en elfirma brukar vara behöriga?
Citera
2014-10-15, 17:29
Medlem
Anlita en elektriker som får komma och peka hur du ska göra, så kan du göra fräsandet själv sen. Låt honom sedan sälja dig materialet också så ska det nog gå kanon.
Brukar vara en metod min firma tillämpar ibland.
Citera
2014-10-15, 17:44
Medlem
Megatrons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.ester
Anlita en elektriker som får komma och peka hur du ska göra, så kan du göra fräsandet själv sen. Låt honom sedan sälja dig materialet också så ska det nog gå kanon.
Brukar vara en metod min firma tillämpar ibland.

Ja det är ju ett alternativ om man inte tror att man kan göra det själv.

Jag är tacksam för all hjälp rörande mina frågor.

Resterande svar är jag lite tveksam inför. Det känns som om att många (inte alla) elektriker har svårt för att ge råd ifall de inte får betalt. Det känns som om att det är den enda yrket som man inte får ställa frågor om utan att elektriker ska komma och antingen bli kränkta över att de känner att man idiotförklarar hela branschen eller bara säga att man måste anställa en elektriker.

Rent tekniskt kan jag mer om el än vad de flesta elektriker kan. Ändå går det inte att ha en dialog om hur man ska utföra arbetet. Vad jag ville veta vad vilka riktlinjer man följer som elektriker när man drar elen, inte ha en moralpredikan om vad lagen säger. Hela FB är full med tvivelaktiga saker. Sitter ni(ni som klagar) på de andra trådarna också och moralpredikar? Har ni inte ett jobb att sköta?
Citera
2014-10-15, 19:54
Medlem
Citat:
Mm men hur många elektriker på en elfirma brukar vara behöriga?

Circa 45% av Sveriges elektriker har antingen AB, ABH eller ABL. Nu har du lärt dig det också.
Senast redigerad av TheyWillKillUsAll 2014-10-15 kl. 19:57.
Citera
2014-10-15, 22:15
Medlem
Megatrons avatar
Citat:
Circa 45% av Sveriges elektriker har antingen AB, ABH eller ABL. Nu har du lärt dig det också.

Och vad gör resterande 55%?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in