Citat:
Ursprungligen postat av
Bongoman
Klart du kan. Det finns inget krav på att man måste vara elektriker för att dra rören i modulhus heller men det ska vara någon med adekvat kunskap under ledning av en utbildad och behörig elektriker.
Det betyder att du ska fixa fram en elektriker och ni sitter tillsammans och gör en elritning. Sedan sätter ni kryss och linjer tillsammans, du fräser och spacklar och han drar ledningarna. Då är det lagligt utfört.
Rören i sig har inget med eldragningen att göra. Man kan sätta rör hur man vill. Sen när det kommer till att dra el i dem, det är en annan sak.
Som sagt så är det inte jättesvårt att lista ut hur man ska dra rören och sen dra ledare. När jag kollar på mitt hem som säkerligen har blivit dragen av massa olika elektriker under åren, när saker har lagts till, är ett värdelöst garnnysta. Detta är väldigt mer farligt och dåligt än vad en med tummen mitt i handen skulle kunna göra.
Jag tycker (om det inte har framgått) att det är tramsigt med dessa regler angående elinstallationer. Det är som allt annat (fixa bilar, bygga väggar osv) om man inte kan så ska man låta bli. Jag vet att jag kan utföra det fackmannamässigt utan att behöva gå om gymnasium.