Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-10-15, 10:04
  #1
Medlem
Hej alla

Jag har en fråga som lyder så här Många troende muslimer anser att koranens budskap är mer äkta och förvanskade än i bibeln, Hur kunde de hävda det ?

Jag har faktiskt inte ett bra svar. Det ända jag kan tänka mig att koranen kan vara mer "äkta" än bibeln, Det ända jag kan tänka mig är att den skrevs direkt efter att profeten Muhammed fick budskapet. Medans att bibeln skrevs efter att Jesus hade dött?

Jag kanske har fel ingen aning med detta är min tanke, jag är inte insatt i både religionerna så mycket.

Så jag undrar om någon här som kan hjälpa mig med ett bra svar. eller bara få höra hur andra tänker

Tack i förhand
Citera
2014-10-15, 10:35
  #2
Medlem
tarek90s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wac0n
Hej alla

Jag har en fråga som lyder så här Många troende muslimer anser att koranens budskap är mer äkta och förvanskade än i bibeln, Hur kunde de hävda det ?

Jag har faktiskt inte ett bra svar. Det ända jag kan tänka mig att koranen kan vara mer "äkta" än bibeln, Det ända jag kan tänka mig är att den skrevs direkt efter att profeten Muhammed fick budskapet. Medans att bibeln skrevs efter att Jesus hade dött?

Jag kanske har fel ingen aning med detta är min tanke, jag är inte insatt i både religionerna så mycket.

Så jag undrar om någon här som kan hjälpa mig med ett bra svar. eller bara få höra hur andra tänker

Tack i förhand

En sak angående koranen är att det inte kan bli förfalskad det kan vi försäkra oss om, även om man skulle ta och bränna alla koraner i världen så skulle den inte försvinna.
Det finns 100 tusentals muslimer som kan den utan till och det har gått generation efter generation sedan Profeten Mohammed levde.

Angående bibeln så kan jag säga att det har funnits en sann bibel men efter Jesus så tyckte folk att det var för svårt att hålla de stränga reglerna som fanns så man gjorde om lite efter sin egen vilja, men kan finnas vissa grejer som stämmer med originalet.
Citera
2014-10-15, 10:56
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tarek90
En sak angående koranen är att det inte kan bli förfalskad det kan vi försäkra oss om, även om man skulle ta och bränna alla koraner i världen så skulle den inte försvinna.
Det finns 100 tusentals muslimer som kan den utan till och det har gått generation efter generation sedan Profeten Mohammed levde.

Angående bibeln så kan jag säga att det har funnits en sann bibel men efter Jesus så tyckte folk att det var för svårt att hålla de stränga reglerna som fanns så man gjorde om lite efter sin egen vilja, men kan finnas vissa grejer som stämmer med originalet.


Det enda vi kan försäkra oss om här i livet är att vi inte överlever döden. Sen är jag rätt säker, rätta mig om jag har fel men Koranen blev sammanställd flera år efter profetens död.

Angående Bibeln då har det säkert funnits en sann på hebreiska som folk har översatt olika språk.
Citera
2014-10-15, 11:20
  #4
Medlem
yggdrazils avatar
Vi har väl hittat en del olika Biblar och funnit att de inte stämmer riktigt med varandra. Saker som kyrkomötet i Nicaea borde också spela in.

Vad du menar med förvanskande vet jag inte.

Edit: Sedan syftade man säkert på vissa delar som inte stämde överens med den allmänna uppfattningen om teologi på den tiden.

F.ö. skriv vettig titel.
__________________
Senast redigerad av yggdrazil 2014-10-15 kl. 11:41.
Citera
2014-10-15, 13:25
  #5
Medlem
wnaxrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tarek90
En sak angående koranen är att det inte kan bli förfalskad det kan vi försäkra oss om, även om man skulle ta och bränna alla koraner i världen så skulle den inte försvinna.
Det finns 100 tusentals muslimer som kan den utan till och det har gått generation efter generation sedan Profeten Mohammed levde.

Det stämmer inte riktigt. Koranen memoreras förvisso, men memorerandet sker utifrån skrivna texter som innehåller en del skillnader. En del exempel finns här.
Citera
2014-10-15, 18:03
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tarek90
En sak angående koranen är att det inte kan bli förfalskad det kan vi försäkra oss om, även om man skulle ta och bränna alla koraner i världen så skulle den inte försvinna.
Det finns 100 tusentals muslimer som kan den utan till och det har gått generation efter generation sedan Profeten Mohammed levde.

Angående bibeln så kan jag säga att det har funnits en sann bibel men efter Jesus så tyckte folk att det var för svårt att hålla de stränga reglerna som fanns så man gjorde om lite efter sin egen vilja, men kan finnas vissa grejer som stämmer med originalet.

ta med dig koranen upp till Allah så ska vi se vad han säger när du står där med koranverserna och påstår att otrogna ska dödas, pojkar ska omskäras, och man ska misshandla sin fru, - INGEN kärlek till dina medmänniskor.

Undra om Allah kommer att ha Kärlek till dig då ?

Allah kommer att döma dig på samma sätt som du dömer dina medmänniskor.
Citera
2014-10-15, 18:12
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wac0n
Hej alla
Jag har en fråga som lyder så här Många troende muslimer anser att koranens budskap är mer äkta och förvanskade än i bibeln, Hur kunde de hävda det ?
Jag har faktiskt inte ett bra svar. Det ända jag kan tänka mig att koranen kan vara mer "äkta" än bibeln, Det ända jag kan tänka mig är att den skrevs direkt efter att profeten Muhammed fick budskapet. Medans att bibeln skrevs efter att Jesus hade dött?
Jag kanske har fel ingen aning med detta är min tanke, jag är inte insatt i både religionerna så mycket.
Så jag undrar om någon här som kan hjälpa mig med ett bra svar. eller bara få höra hur andra tänker

Tack i förhand

tänk lite själv, HUR är Gud ? kärleksfull och Älskar ALLA människor oavsett hur de ser ut ?

Skulle Gud kunna älska dig och se till ditt hjärta ? Att du tror på Gud och ber om hjälp i din nöd ?

Att Gud skulle kunna komma ner till jorden och av KÄRLEK dö för dig, och uppstå.

Eller

Är Gud inte på din sida, lämnar över allt till en profet och emot dig om du bryter mot lagar och förordningar, att du ska får rättigheter att döma andra människor på denna jord, du ska tillrättavisa kvinnor och barn, andra människor så som Hinduer och Buddister, judar och kristna - vara en domare på jorden.
Lagryttare ! Där står du med din bok och påstår att detta är vad Gud vill,- du dömer efter lagar och förordningar - alltid efter ditt eget tycke och smak. Ingen kärlek eller NÅD ska du visa !

Sen står du inför Gud och påstår att du följde hans lag och ordning, som nån ordningsmakt på jorden, där det fanns krig dit drog du... där det inte fanns Nåd, där var du, där det inte fanns Kärlek - där var du, Hur kommer Gud att döma dig ? ENLIGT LAGEN.
Citera
2014-10-15, 18:12
  #8
Medlem
goran744s avatar
Det enda som "kan" vara rätt i allt som har med religion att göra är att det finns endast en GUD. Resten är mänskliga dumheter och bråk om ensamrätt till denna Gud.
Den ena är värre än den andra.
Människor bråkar på dem som tror på Gud och människor bråkar på dem som inte tror på Gud.
Under tiden sitter Satan och småler åt skiten och applåderar sig själv.
Citera
2014-10-15, 18:21
  #9
Medlem
andesrs avatar
En avgörande insikt man måste ha med sig när man jämför Bibeln och Koranen är att de har olika funktion i de två religionerna. Bibeln är för en kristen inte vad Koranen är för en muslim. Bibeln är för en kristen en bok, skriven av människor och inspirerad av Guds Ande, som berättar om det Gud gjort i Kristus. Det är alltså inte boken i sig självt som är målet för tron, boken berättar om Kristus som är trons mål och mening. I Islam är liksom boken mer av målet. Man skall tro på, lyda och följa det som föreskrivs i Koranen. På så sätt finns det en viktig skillnad mellan böckernas funktion.

Islam:
Människan har ett problem
Gud löser det genom att skicka en bok vars budskap man skall följa

Kristendom:
Människan har ett problem
Gud löser det genom att sända sin Son för att frälsa världen och betala människans skuld
Bibeln handlar om detta

Som en konsekvens av detta är det också olika problem i Bibeln och Koranen av olika betydelse för en kristen och för en muslim. Att det finns motstridiga uppgifter och felaktigheter i Bibeln kan ju vara förvirrande för en kristen, men det undergräver absolut inte hela kristendomens värde. Att det finns motstridiga uppgifter och felaktigheter i Koranen är ett enormt problem för en muslim, eftersom det är Gud som har författat boken och boken är det avgörande målet för tron. Därför ägnar man sig inom islam väldigt mycket åt att försöka (bort)förklara de motstridiga uppgifterna och felaktigheterna.

EDIT: Det gör man också inom kristendomen, men i regel inte för att tron står och faller med att bibeln är felfri.
Citera
2014-10-15, 19:38
  #10
Medlem
Ismails avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wac0n
Hej alla

Jag har en fråga som lyder så här Många troende muslimer anser att koranens budskap är mer äkta och förvanskade än i bibeln, Hur kunde de hävda det ?

Jag har faktiskt inte ett bra svar. Det ända jag kan tänka mig att koranen kan vara mer "äkta" än bibeln, Det ända jag kan tänka mig är att den skrevs direkt efter att profeten Muhammed fick budskapet. Medans att bibeln skrevs efter att Jesus hade dött?

Jag kanske har fel ingen aning med detta är min tanke, jag är inte insatt i både religionerna så mycket.

Så jag undrar om någon här som kan hjälpa mig med ett bra svar. eller bara få höra hur andra tänker

Tack i förhand
Skillnaden mellan Koranen och Bibeln är enormt stora. Här är några:

Koranen är skriven av en författare medan Bibeln är skriven av flera.
Koranen skrevs ner under Muhammeds tid medan Bibeln skrevs ner efter flera decennier.
Koranen har inga motsägelser, medans Bibeln har det.
Koranen målar inte Gud som ond, medan Bibeln gör det.
Koranen har inga omoraliska delar, medans Bibeln har det.
Citera
2014-10-15, 20:37
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ismail
Skillnaden mellan Koranen och Bibeln är enormt stora. Här är några:

Koranen är skriven av en författare medan Bibeln är skriven av flera.
Koranen skrevs ner under Muhammeds tid medan Bibeln skrevs ner efter flera decennier.
Koranen har inga motsägelser, medans Bibeln har det.
Koranen målar inte Gud som ond, medan Bibeln gör det.
Koranen har inga omoraliska delar, medans Bibeln har det.

" Koranen målar inte Gud som ond " du menar väl tvärtom, du kommer att bli straffad i helvetes elden om du inte tror på Muhammed och koranen, det kallar du inte att Gud är ond ?

att Gud är ond och elak är överbevisat i koranen, där kvinnor är åkar till män, sura 2223, det enda kvinnan är till för är att vara sexobjekt för stunder för mannens lustar ? Det är en ond Gud.
Citera
2014-10-15, 20:42
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av andesr
En avgörande insikt man måste ha med sig när man jämför Bibeln och Koranen är att de har olika funktion i de två religionerna. Bibeln är för en kristen inte vad Koranen är för en muslim. Bibeln är för en kristen en bok, skriven av människor och inspirerad av Guds Ande, som berättar om det Gud gjort i Kristus. Det är alltså inte boken i sig självt som är målet för tron, boken berättar om Kristus som är trons mål och mening. I Islam är liksom boken mer av målet. Man skall tro på, lyda och följa det som föreskrivs i Koranen. På så sätt finns det en viktig skillnad mellan böckernas funktion.

Islam:
Människan har ett problem
Gud löser det genom att skicka en bok vars budskap man skall följa

Kristendom:
Människan har ett problem
Gud löser det genom att sända sin Son för att frälsa världen och betala människans skuld
Bibeln handlar om detta

Som en konsekvens av detta är det också olika problem i Bibeln och Koranen av olika betydelse för en kristen och för en muslim. Att det finns motstridiga uppgifter och felaktigheter i Bibeln kan ju vara förvirrande för en kristen, men det undergräver absolut inte hela kristendomens värde. Att det finns motstridiga uppgifter och felaktigheter i Koranen är ett enormt problem för en muslim, eftersom det är Gud som har författat boken och boken är det avgörande målet för tron. Därför ägnar man sig inom islam väldigt mycket åt att försöka (bort)förklara de motstridiga uppgifterna och felaktigheterna.

EDIT: Det gör man också inom kristendomen, men i regel inte för att tron står och faller med att bibeln är felfri.

du har rätt.

Jesus är svaret och för muslimerna är koranen svaret. Båda kom i från himlen.

tilllägg: jungfru maria beskrivs då som muhammed.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback