• 1
  • 2
2014-10-14, 14:03
Medlem
Men vad är detta? Det låter ju så dumt så att det inte är klokt. Det är inte bara en som är korkad här utan flera, både långivare / bank och låntagare. Hur kan man få låna 3 miljoner till en kåk och 6 miljoner till att renovera för som ensamstående mor till 3 barn. Visst vi vet inget om bakgrunden här, men det brukar ju sägas att det de tittar mest på är återbetalningsförmågan. Som konstaterats tidigare har då personliga band spelat in mer än de realistiska, kontakterna fick ta överhanden. Pappan jobbade på banken och dottern fick låna obegränsat till blanco.... låter ju helt sjukt. Båda sidor är lika korkade så skuldfrågan finns hos dem båda, de borde helt enkelt splitta på skulden.

Någon som vet mer om detta, låter väldigt lustigt!?

ur tidningen barometern idag.

http://www.barometern.se/kalmar/fick...er-hon-banken/
Senast redigerad av elefanten86 2014-10-14 kl. 14:49. Anledning: ingen ort
Citera
2014-10-14, 14:49
Medlem
mastejags avatar
Ja det är helt sinnesjukt först blev man ju helt tom när man hörde att hon stämde banken, det är ju så galet det kan bli....när man sedan hörde hur banken hade lånat ut hiskeliga summor till henne blev man ju lika förbannad på banken.

Må de båda brinna i helvetet och typ dela på skulden, hoppas kärringen går djuuuupt ner i skuldträsket så korkad som hon är och hoppas ansvarig för detta på banken får se sig om efter ett nytt jobb.
Citera
2014-10-14, 14:53
Medlem
FredrikSahlins avatar
Finns det en teoretisk möjlighet att kvinnan vinner?
Citera
2014-10-14, 15:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mastejag
Ja det är helt sinnesjukt först blev man ju helt tom när man hörde att hon stämde banken, det är ju så galet det kan bli....när man sedan hörde hur banken hade lånat ut hiskeliga summor till henne blev man ju lika förbannad på banken.

Må de båda brinna i helvetet och typ dela på skulden, hoppas kärringen går djuuuupt ner i skuldträsket så korkad som hon är och hoppas ansvarig för detta på banken får se sig om efter ett nytt jobb.

Är nog ingen risk, bankmän verkar väl alltid klara sig....
Citera
2014-10-14, 16:02
Medlem
Argrashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FredrikSahlin
Finns det en teoretisk möjlighet att kvinnan vinner?

Svårt att sia om då vi inte vet hur kvinnans ekonomi såg ut när hon tog lånet. Men att det är ett felaktigt agerande från banken (fadern) råder det inga tvivel om.

En av bankens uppgifter vid ett lån är ju bl.a. att göra en kreditupplysning för att utvärdera lönehistorik och bedöma återbetalningsförmåga.

Stämningen må tyckas vara helt absurd, men det mest konstiga i denna berättelsens är blancolånet på 6 millar. Finns ingen bank som lånar ut en sådan summa utan säkerhet oavsett hur mycket man har på kontot.

Som ett exempel, när jag själv ville ta ett blanco och hade samlade tillgångar hos min bank på 1,8 miljoner blev erbjuden max 250k till en ränta på 5,6%.

Man kan tycka att individen har ett eget ansvar och det håller jag fullständigt med om, men samtidigt om man vänder på det och tänker på lyxfällan tex så hade många av dessa människorna inte suttit i klistret om det inte vore för alla lättvindiga krediter.
Citera
2014-10-14, 19:51
Medlem
GemytligGentlemans avatar
Nu är jag ingen stjärna på det där med siffror, men enligt raknaut.se har hon när räntan var som lägst betalat 11250 kr/månad och när den steg till 3,75 betalat 28125 kr/månad. Nu räknade jag på hennes sammanlagda lån på 9 miljoner och eftersom det innefattar två olika lånetyper är det kanske inte helt rätt, men kanske fungerar som en grov uppskattning för att få en uppfattning.

Det torde ju vara ganska få som har en privatekonomi som tillåter att man får nästan 17 000 extra i utgifter hur som helst, så hur förbannat oansvarig och tanklös är kärringen? Hon måste ju ha fattat att det kunde gå käpprätt åt helvete.

Och vad tjänar banken på det här? Visst, hennes farsa jobbade på banken, men det kan ju inte bara så att ett sådant stort blancolån går de andra på banken obemärkt förbi. Antar att någon sitter jävligt löst på banken nu.

Nu har jag inte koll på bostadspriser i Kalmar, men är inte tre miljoner ganska mycket för en sådan ort? Och sedan sex jävla miljoner extra för renovering... Vad är det för en bostad kärringen köpt? Ett gigantiskt ruckel som måste totalrenoveras?

Så jävla bisarrt.
Citera
2014-10-14, 20:01
Medlem
Enydrions avatar
Hon säger ju nåt om att pappan inte heller kan betala? är han medlånare/borgensman tro?

har väl ganska stor betydelse för målet...
Citera
2014-10-14, 20:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GemytligGentleman
Nu har jag inte koll på bostadspriser i Kalmar, men är inte tre miljoner ganska mycket för en sådan ort? Och sedan sex jävla miljoner extra för renovering... Vad är det för en bostad kärringen köpt? Ett gigantiskt ruckel som måste totalrenoveras?

Det skulle underlätta att veta vilket hus det var - ja.

3 miljoner i bolån först.

Sen 6 miljoner till i blancolån låter helt orimligt.

Blancolån till 1,5% ränta sen låter ännu mer orimligt.

Det låter som ett större hus alt hyreshus som ska renoveras och sedan har renoveringen gått fel/dragit ut på tiden och de har inte kunnat betala räntorna.
Citera
2014-10-14, 22:43
Medlem
Att hitta en villa i Kalmar som kostar 3 miljoner är inte så svårt men att renovera den för 6 miljoner är imponerade.Lättare att köpa ett finare hus för 5 miljoner

Man kan köpa en villa i famljeområde för 3 miljoner som är i hyfsat skick, sedan kan man köpa ruckel för 3 miljoner i bättre lägen.

Min personliga gissning är att banken är Ålems sparbank och att köpet är en sjötomt alternativt hästgård med mark runt om Ålem/Pataholm/Revsudden. Men det kanske skulle stå norra Kalmar i tidningen i så fall.
Citera
2014-10-14, 23:14
Medlem
Jag håller med, det är förmodligen Ålens Sparbank. De har gjort tvivelaktiga kreditbeslut förr...
Det måste finnas något vi inte vet i denna historia, ingen kan få blancolån på så mycket . Vilka kan personerna vara?
Citera
2014-10-15, 21:28
Medlem
Nu står det om det i AB:

http://www.aftonbladet.se/minekonomi/article19694677.ab

Måste säga att av informationen som framkommer där så har banken rätt och Marias försök till att få det till bankens fel är bara girigt.

Hon köpte ett hus för 3 miljoner och hon planerade att sälja det för 10 miljoner men fick bara 7 miljoner.

Hon verkar heller inte vara så fattig som hon försöker utmåla sig själv som. Det är några miljoner kvar i lån och min gissning är att Maria och hennes pappa KAN betala lånen om de vill (har förmodligen andra hus som kan säljas) men de är giriga och försöker få det till att banken gjorde fel som lånade ut så mycket pengar till "en ensamstående trebarnsmamma".

Enda anledningen till att banken lånade ut först 3 miljoner och sedan ytterligare 6 miljoner för renoveringar var förmodligen för att alla visste att huset kunde säljas dyrare senare. De fick ju iaf 7 miljoner för huset plus att Maria och Pappan hade stora värden i sina befintliga hus.
Citera
2014-10-15, 21:49
Medlem
F.Ks avatar
Jag tycker det låter extremt konstigt att hon skulle behöva betala 6 miljoner för att renovera, isåfall är det ju billigare att bygga ett väldigt fint nytt hus.

Jag kan fan inte komma på något som är så fel i ett 3 miljoners-hus att det kostar så mycket att renovera, kanske om hon köpte ett halvt nedbrunnet 10 miljoners-hus.
Hur som helst så var det knappast så att hon inte visste om felen när hon köpte det.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in