2014-10-14, 11:27
Medlem
Är det här dialektalt eller liknande? Jag kan inte komma på nåt tillfälle när jag varken hört eller sett det här, och när jag försöker säga det för mig själv låter det heltokigt.

Anglicismförklaringen är den enda jag kan tänka på. Precis som med brooooor-tråden för ett tag sedan känns det som nåt som uppstått på senare tid och som jag därför lyckats missa?
Citera
2014-10-14, 12:54
Medlem
JaneCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grillo
Är det här dialektalt eller liknande? Jag kan inte komma på nåt tillfälle när jag varken hört eller sett det här, och när jag försöker säga det för mig själv låter det heltokigt.
Skämtar du?

Personen uppgav att han var född i Sverige är väl 100 % fullkomligt normal standardsvenska?

I mina öron låter alternativen fötts eller blivit född mycket mindre idiomatiska.
Citera
2014-10-14, 14:47
Medlem
farbror Svens avatar
Vad säger ni om är född/ föddes? Jag säger vanligtvis " Jag är född...." Att säga "Jag föddes..." blir mer "litterärt". Håller ni med?
Citera
2014-10-14, 15:10
Medlem
Käg Malaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mustellaminuta
Om Evert Taube:

"Han var född 1890..."

Det låter som om han inte längre är född.
Är han en gång född så är han född för tid
och evighet.

Det låter mycket naturligare med:

"Han föddes 1890..."

Det kan användas oavsett om man lever
eller är död.

Förresten, "Han var född" är ungefär som
om man skulle säga: "Han var död 1975"
istället för att säga "Han dog 1975"...

Jag förstår synpunkten, och frånsett detta om att man är född en gång för alla, så kan ju "han var född 1890" teoretiskt betyda att personen i fråga föddes tidigare, som t.ex. om någon skulle fråga "var Evert Taube född 1895 när det här inträffade?" och någon annan svara "ja, han föddes redan 1890". Men jag tror att trots dessa små komplikationer så använder nog de flesta svenskar "var född" synonymt med "föddes" om avlidna personer, t.ex. i en berättande text.
Citera
2014-10-14, 15:11
Medlem
Käg Malaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror Sven
Vad säger ni om är född/ föddes? Jag säger vanligtvis " Jag är född...." Att säga "Jag föddes..." blir mer "litterärt". Håller ni med?
Ja, jag håller med dig.
Citera
2014-10-14, 15:13
Medlem
JaneCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror Sven
Jag tycker det blir mer "imperfektivt" eller "narrativt". I grund och botten blir det ju samma skillnad som mellan "Jag är uppvuxen i ..." och "Jag växte upp i ...".
Citera
2014-10-14, 16:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JaneC
Jag tycker det blir mer "imperfektivt" eller "narrativt". I grund och botten blir det ju samma skillnad som mellan "Jag är uppvuxen i ..." och "Jag växte upp i ...".
Jag är medveten om att du sätter ”imperfektivt” inom citationstecken, men eftersom vi inte har någon aspektskillnad på svenska undrar jag vad det är som gör att du får denna känsla. Jag är också lite tveksam till din distinktion mellan Jag är uppvuxen i och Jag växte upp i.
Citera
2014-10-14, 16:18
Medlem
Citat:
Skämtar du?

Personen uppgav att han var född i Sverige är väl 100 % fullkomligt normal standardsvenska?

I mina öron låter alternativen fötts eller blivit född mycket mindre idiomatiska.

Ja, absolut, men jag uppfattade TS som att h*n snarare syftade på att meningen börjar med "Han var född", vilket låter väldigt onaturligt, typ "Han var född 1935 i Stockholm".

Möjligt jag misstolkat och var trött när jag skrev ovanstående dock, för jag fick verkligen inte ihop det.
Citera
2014-10-14, 20:18
Medlem
JaneCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av In-Fredel
Jag är medveten om att du sätter ”imperfektivt” inom citationstecken, men eftersom vi inte har någon aspektskillnad på svenska undrar jag vad det är som gör att du får denna känsla. Jag är också lite tveksam till din distinktion mellan Jag är uppvuxen i och Jag växte upp i.
Aspektskillnader som sådana finns ju även om de inte utrycks på något obligatoriskt eller konsekvent sätt.

Han stod och åt på ett äpple. // Ganska imperfektivt.
Han åt upp äpplet. // Ganska perfektivt.

I övrigt är det såklart bara en åsikt. Jag uppfattar även Maten serverades som mer "imperfektivt" är Maten är serverad.
Senast redigerad av JaneC 2014-10-14 kl. 20:27.
Citera
2014-10-14, 20:25
Medlem
JaneCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grillo
Ja, absolut, men jag uppfattade TS som att h*n snarare syftade på att meningen börjar med "Han var född", vilket låter väldigt onaturligt, typ "Han var född 1935 i Stockholm".
OK. Jag uppfattar det inte som särskilt onaturligt. I alla fall inte utan en kontext. Preteritum används ju ofta för att referera till ögonblicket då informationen överfördes.

Jag träffade en man imorse. Han var född och uppvuxen i Stockholm.
// Han är antagligen fortfarande född och uppvuxen i Stockholm men jag fick veta det imorse.

Jag fick en bok igår. Den var köpt i Stockholm.
// Boken är fortfarande köpt i Stockholm men jag fick veta det igår.

Var var din far född?
// Antingen är fadern död eller så referar jag till ett tidigare ögonblick då faderns födelseort diskuterats.
Citera
2014-10-14, 20:51
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
OK. Jag uppfattar det inte som särskilt onaturligt. I alla fall inte utan en kontext. Preteritum används ju ofta för att referera till ögonblicket då informationen överfördes.

Jag träffade en man imorse. Han var född och uppvuxen i Stockholm.
// Han är antagligen fortfarande född och uppvuxen i Stockholm men jag fick veta det imorse.

Jag fick en bok igår. Den var köpt i Stockholm.
// Boken är fortfarande köpt i Stockholm men jag fick veta det igår.

Var var din far född?
// Antingen är fadern död eller så referar jag till ett tidigare ögonblick då faderns födelseort diskuterats.

Det går ju naturligtvis att referera bakåt utan att använda "var". Jag är inte vidare förtjust i "var"-formen även om den är korrekt.

- Han föddes och växte upp i Stockholm

- Jag fick en bok igår, köpt hos Perssons Bok i Stockholm.

- Var föddes din far?
Citera
2014-10-14, 21:06
Medlem
Citat:
Apsektskillnader som sådana finns ju även om de inte utrycks på något obligatoriskt eller konsekvent sätt.

Han stod och åt på ett äpple. // Ganska imperfektivt.
Han åt upp äpplet. // Ganska perfektivt.

I övrigt är det såklart bara en åsikt. Jag uppfattar även Maten serverades som mer "imperfektivt" är Maten är serverad.
Ja, jag var lite slarvig när jag sa att det inte finns någon aspektskillnad, för det finns det. Dina andra exempel illustrerar detta bättre. Den aspektskillnad jag syftade på är den som uttrycks med själva imperfektformen, och det var därför jag undrade varför du gör den kopplingen till just imperfektformen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in