2014-10-13, 11:12
Medlem
Hej, jag har ett bolån på runt 550 000, som jag har någon form av ränterabatt på sedan ett år tillbaka, då jag tog lånet. Minns dock inte riktigt vilken ränta jag har förtillfället, skall ringa till banken lite senare alternativt imon och försöka få ner den ännu mer. Tror även den är lite väl hög. 3 månaders rörligt lån vill jag minnas att det var.

Nu är jag inte så jättekunnig på sådana här saker, men visst borde jag vara en "attraktiv" kund ?

Jag är 22 år gammal, har runt 450 000 på ett bankkonto (Jag vet att det är extremt dumt att bara låta dom ligga där).

Bor i en lägenhet som jag betalade 740 k för, som även ökat i värde sen dess, la runt 200 k i kontantinsats. Inga andra lån.

Vad är en rimlig ränta ? Vad ska jag säga under "förhandlingen" ?
Citera
2014-10-13, 15:47
Medlem
Här kan du följa min väg när jag förhandlade fram min nya ränterabatt:

(FB) Förhandla om boräntan.
Citera
2014-10-14, 13:45
Medlem
cleanusers avatar
Har du hyfsad ekonomi och inkomst tycker jag 50 punkters rabatt är ett minimum. Har du tremånadersräntan så kan du alltid kolla med andra banker och spela ut dom mot varandra. Knivigare om du har bundet på flera år.
Citera
2014-10-14, 14:04
Medlem
Varför har du 450 000 skräpandes på ett bankkonto samtidigt som du har ett lån? Antingen betalar du lånet med de pengarna, eller så bör du placera dem i räntefonder så att du får högre avkastning än bolåneräntan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in