Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-01-10, 22:39
  #25
Medlem
Brigands
europeisk klassisk fantasy i färg

Eclipse
post apocalypse där solen har blivit ljusare/varmare så folk lever underground och på natten, astronauter går ute på dagen i dräkter. snygg och bra

Animosity
också post apocalypse, alla djur får plötsligt medvetande och shit hits the fan.


Arcadia
folk har laddat upp sina medvetande till en stor server och lite folk ledver utanför och försöker lösa problemen

We Stand our Ground
krig mellan USA och Kanada i framtiden

Descender
sci-fi krig mot robotar

Eden's fall
en stad som gömmer brottslingar off the grid

Dwarfes
bra fantasy
Citera
2017-03-10, 20:19
  #26
Medlem
Promethee är en bra flerfärgs sci-fi/konspirations/apokalyps serie

flera olika stories som kopplas ihop osv

https://www.comixology.com/Promethee...s-series/52731

Animosity
djur får plötsligt medvetande

Winds of Khazars
bra eurpeisk historisk fiction och nutid om en författare som skriver om khazarerna, en judisk/kurdisk stam med eget rike
Citera
2017-11-21, 16:11
  #27
Medlem
schizophrenias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bergochdal
Jag tycker absolut att du ska prova på att läsa en klassiker som THORGAL. Den har precis kommit ut på svenska som fint, inbundet album.

Thorgal 1 : Vikingen från stjärnorna

Här beskrivs äventyrsserien av förlaget:

En farkost med en ensam, nyfödd pojke driver i land på en öde kust i norr, i en värld som i mycket liknar vikingatidens Skandinavien. Av sin adoptivfar får pojken namnet Thorgal Ægirsson, efter åskguden Tor och jätten Ægir, havets gud. Så börjar sagan om Thorgal, barnet från stjärnorna och mannen som gudarna har satt på prov.

Handlingen i Thorgal, tecknad av pollacken Grzegorz Rosinski efter manus av belgaren Jean Van Hamme, rör sig mellan action, skräck, science fiction och fantasy. Kanske är det just detta som gjort serien så omtyckt och långlivad. För faktum är, att snart 40 år efter att den skapades är Thorgal populärare än någonsin.


Har aldrig träffat på någon som ogillar denna serie. Albumen säljer i miljoner nere på kontinenten. Rekommenderas.
Den som gillar Van Hammes manus kan även kolla upp t.ex.:
XIII (drygt tjugo album)
Largo Winch (cirka tjugo album)
Lady S (cirka tio album)
Wayne Shelton (cirka tio album)

Van Hamme har inte skrivit manus till vartenda ett av de ovanstående albumen, men bra många av dem.

Dessutom har Van Hamme skrivit manus till fyra Blake & Mortimer-album (av vilka tre är riktigt bra enligt min mening).

Till sist var han med och skrev manus till den alldeles utmärkta filmen Diva (1981), om nu någon kommer ihåg den filmen.
Citera
2017-12-05, 22:59
  #28
Medlem
The Order
europeisk fantasy. bara läst första delen i en serie av relativt fristående grejer (olika karaktärer men nåt överhängade tema
gritty tecknat med mycket rörelse, lite grått/fadat sådär

Half past danger
härlig retro pulp, nazister och dinosaurier
Citera
2018-01-14, 20:32
  #29
Medlem
Tips från indie-scenen: Jörgen Karlsson har skapat Karl Kämpe. En helsvensk tidning om en karolinsk soldat som åker runt i Europa och kämpar mot demoner och annan ondska på 1700-talet. Lite Fantomen + Conan över det hela, action, fantasy, övernaturligt, etc.

Tidning nr 2 är ganska mycket bättre än nr 1. Roligt projekt med stort potential. Visserligen lite fanzinekänsla över produkten som helhet (ingen Egmont-stylad tidning) men helt klart värd pengarna om man behåller nivån från nr 2.
Citera
2019-03-13, 19:44
  #30
Medlem
Coffeemans avatar
Jag tänkte att den här tråden behöver en nystart. Jag behöver absolut tips själv.

Jag startar lite mjukt med vad jag börjat läsa idag;

Venom vol 3.

Inte direkt någon klassiker men välskrivet och tecknat. Väl värt det om man vill ha koll på vad som händer i marveluniversat.

From Hell

Tja alla utom jag har väl läst den kanske. Betraktas som en klassiker men jag tycker den är jäkligt tung att läsa. Inte tung som i dålig men den tar tid att läsa. Jag valde att bryta efter 200 sidor men kommer naturligtvis att fortsätta. Alan Moore är ett geni, det går ju inte att komma undan ifrån men här har han ju valt att gå hela vägen utan att bekymra sig om läsaren ett dugg känns det som. Språket är även för mig som språknörd svårt, jag är ju trots allt svensk.

Ah efter som sagt endast 200 sidor så är jag imponerad men hoppas att jag kanske inte behöver känna mig så liten och dum när vi går vidare. Jag har redan lärt mig mycket om Londons arkitektur vilket har varit underbart men det var kanske inte riktigt vad jag hoppades när jag började läsa.

The Wicked + The Divine

Har läst de första två TPB, tror det finns 4-5 till. Intressant och med genomtänkt mytologi. Väl värt att läsa så långt, kommer att att läsa resterande.
Citera
2019-09-06, 22:06
  #31
Moderator
Popesizes avatar
Jag måste tipsa om Transformers Mer än ögat kan se Eller More than meets the eye som den heter på original.
Kriget på Cybertron är slut. De två stora ledarna, Optimus Prime och Megatron, är befarade döda.
Ledarmatrixen har delats i två halvor, och Hot Rod, numera Rodimus Prime, och Bumblebee har fått varsin halva och styr över forna fiender som nu ska leva sida vid sida av varandra.
Detta är premissen för vår historia, där Rodimus och ca tvåhundra andra cybertronier går ombord ett rymdskepp för att leta efter de mytiska figurerna Riddarna av Cybertron. Och det är detta äventyr vi nu får följa.

Det är en kul historia. Vi får följa Rodimus mer impulsstyrda ledarskap (i jämförelse med Optimus), en cybertronier som vaknat upp efter några miljoner års "koma", robotar som smågnabbas och slänger käft samt troligtvis även några fall av PTSD. Samtidigt som skämten är många, så blir det ändå en del allvarligare stunder. Just den där delen med att fraktionerna Autobots och decepticons officiellt sett inte finns längre, men ändå så finns en viss lojalitet kvar för en del. Det blir intressant och karaktärerna får ett djup. (Jag var på väg att skriva att de blev mänskliga. Men det känns som fel ordval när man pratar om robotar)

Vidare, när jag ändå är inne på Transformers, så kanske jag tipsa om en annan berättelse.
Jag har ännu inte läst den, men flera olika recensioner, oberoende av varandra, har omnämnt den som en av de bästa Transformershistorier som gjorts, och någon även lade den på sin topp-tio över grafiska romaner. Wreckers sista strid eller Last stand of the Wreckers på engelska.

Båda dessa böcker finns i svensk översättning, om man är nyfiken. Annars så går de att hitta i någon av de närmare 20 böckerna som utgör Transformers IDW Collection. (Kan säkert också finnas i paperback-version)
Citera
2019-09-16, 11:53
  #32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Papa.Ubu
Både Watchmen och V for vendetta som nämnts tidigare är klassiker, watchmen hamnade t.ex. på Times lista över de 100 viktigaste böckerna. Det gör inget om du sett filmerna, serierna är mycket bättre. Gillar du mörker och zombies och inte vill lätta på börsen så finns Garth Ennis Crossed att läsa här, helt gratis http://www.crossedcomic.com/category/chapters/ många tycker dock att den går över gränsen. Annars hänger det mycket på om du vill ha superhjältar, humor, sitcom, ultravåld, moraliska dilemman, skräck etc. eller kombinationer därav. Om du listar ett par sådana önskemål så skall det nog gå att hitta något perfekt för dig.

Finns fantastiskt mycket och fina serier på SF Bokhandeln, alla möjliga varianter!
Citera
2020-02-16, 19:21
  #33
Medlem
Man-At-Armss avatar
Död Kompis av Simon Gärdenfors:

Citat:
Boken har en superexplicit titel. Den självbiografiska boken handlar nämligen om när Simon Gärdenfors kompis plötsligt dör. Boken är klassiskt uppbyggd. Vi är med när huvudpersonen får beskedet, sedan spolas bandet tillbaka till när Simon och Kalle först träffades.

Jävligt stark seriebok, speciellt om man själv också mist en vän under tonårstiden. Mycket igenkänning.
Den här boken är det bästa han har gjort.

https://www.bokus.com/bok/9789198585704/dod-kompis/
Citera
2020-02-29, 12:54
  #34
Medlem
Man-At-Armss avatar
Min vän Dahmer av Derf Backderf:

Backderf var skolkamrat med den ökända seriemördaren Jeffrey Dahmer.
Det här är en seriebiografi över Dahmers sista tid i high school, innan han blev seriemördare.
Backderf har använt gedigna källor för att få historien att bli tillförlitlig. Boken bygger inte bara på hans egna minnen av Dahmer, han har intervjuat åtskilliga personer som träffade Dahmer under skoltiden, läst polisförhör samt info via FBI's-arkiv mm. Den här källförteckningen finns att läsa i slutet av boken.

Det är en sorglig och såklart skrämmande berättelse om en ung mans resa mot ett djävulusiskt mörker.

Boken känns ärlig.
Författaren försvarar sig i förordet med hur han behandlade Dahmer och skildrar sitt unga jag som en osympatisk jävel som, tillsammans med sina vänner, umgicks med Dahmer bara för att skratta åt hans tokerier. De var aldrig vänner med Dahmer. Titeln är missvisande.

Dock en förbaskat bra seriebok som jag verkligen kan rekommendera.
__________________
Senast redigerad av Man-At-Arms 2020-02-29 kl. 12:56.
Citera
2020-06-29, 22:45
  #35
Medlem
Jag har idag läst en favorit från barndomen. DÅ fick jag bara läsa tre rutor per dag. Idag har jag fått läsa två långa äventyr på en gång. Jag talar om en serie som gick i många år i DN. Tom Puss förstås.
Serien skapades av den nederländske tecknaren och författaren Marten Toonder. Tom Puss umgicks mycket med den excentriske björnen Oliver B. Bumble, som under den senare perioden av serien, mer och mer, blev dess egentliga huvudperson.

Toonder har en utsökt litterär smak och en genuin känsla för klassanalys. Och kan att bygga upp en historia som fångar.
Ett kärt återseende i skuggan när solen bränner. Beställt ett album till.
Citera
2020-08-11, 07:28
  #36
Medlem
Man-At-Armss avatar
Tre skuggor av Cyril Pedrosa:

I korthet handlar serieboken om en familj; föräldrarna Lise och Louis och deras lille son Joachim. Familjen lever i ett harmoniskt naturrikt liv fram till kvällen då tre skuggryttare närmar sig deras gård.

Jag fick intrycket av att Pedrosa läst
Kazuo Ishiguro mästerverk Begravd jätte, då romanen och serieboken har en del gemensamt. Det kan vara en slump eller att min sammankoppling av verken är helt fel, men det spelar mindre roll. Tre skuggor är väldigt läsvärd. Det är en vemodig och vacker berättelse som står på egna ben oavsett om författaren sneglat på boken Begravd jätte.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback