Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-11-30, 20:56
  #217
Medlem
Overklighetss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OldFashioned
Din individuella frihet väger lätt i jämförelse med samhällets skattemedel som går till vård, polis och andra kringaktiviteter som är ett måste när folk håller på och drogar. En legalisering löser inte problemet med missbruk. Ska folks ohälsosamma narkotikabruk vara lagligt vill inte jag betala skatt.

edit: jag vill inte betala för deras vård idag heller. Eller boende. För min del får den som väljer narkotika före ett vettigt liv gärna frysa ihjäl i snödrivorna.

Inte mig emot.
Citera
2014-11-30, 21:50
  #218
Medlem
sherms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OldFashioned
Jag antar att sarkasmen gick förlorad.

Cannabis bör inte få tid på sig att förankras i folksjälen. Cannabisbruket är inte ens i närheten av alkohol vad gäller utbredning. Givet att bruket inte ska underskattas, men att det skulle vara en del av svensk kultur stämmer icke och så borde vi också hålla det.

Att cannabis inte skulle vara en del av svensk kultur är blott en lögn om grödan i mängen. Att sanningen är den rakt motsatta är något alla som besökt Vasamuseet borde vara medvetna om. Utan cannabis skulle Sverige aldrig ha varit den stormakt vi en gång var. Utan cannabis skulle det inte ha funnits några segel att föra våra förfäders skepp fram med vinden. Därtill var cannabis en gång den i vanligaste medicinen som såldes på våra apotek.

Att kulturmarxister förbjöd cannabis under förmaningen att den planta som namngavs "användbar hampa" av Carl von Linné förklarades "oförenlig med svensk kultur" gör inte lögnen sann. Sett till Sveriges historia har cannabis kultiverats och brukats för en mängd olika ändamål, och bruket utav denna kulturväxt går i svenskarnas historia längre tillbaka än den svenska nationalstatens grundande. 60-års förbudspolitik grundad i marxist-leninism är inget som förändrar detta faktum.

Fortsätt du drick din alkohol och håll dig till det!
Citera
2014-11-30, 22:32
  #219
Medlem
Precis som personen här ovan säger så stämmer inte kultur-argumentet.

2015 kommer det spraka loss rejält, under tiden kan ni ju gotta er med den här

https://www.youtube.com/watch?v=bMjK...s&spfreload=10

Dessutom har vi en levande festival/dans-scene som äntligen kommer släppas lös på riktigt, utan massa kultur-rasism och poliser som trakasserar stackars arrangörer och gäster. Bara för folk inte finner det logiskt att endast pimpla i sig alkohol och vara dräggiga.

Drogkulturen har varit väldigt gömd och depressiv i Sverige, eftersom det är olagligt. Den värsta är att det är olagligt att ha narkotika i blodet. Vilket sätter jävligt mycket käppar i hjulen för att kulturen ska utvecklas i samhället. All musik av den exeptionella sorten har skapats av människor som tagit droger och de skulle aldrig lyckas om det inte var för den förändrade sinnesstämningen som droger ger.
Citera
2014-12-01, 00:29
  #220
Medlem
Mollips avatar
Ingen har beskrivit den svenska linjen bättre än Magnus Linton. Han har skrivit flera texter i ämnet, den jag postar försöker beskriva hur Sveriges narkotikapolitik växt fram.Läs hela vetja.

Lik på hög (Publicerad 2012-08-30 )

Citat:
Fredrik Reinfeldt deklarerade senast i våras att målet för svensk politik fortfarande är det narkotikafria samhället och regeringen har avsatt ytterligare 50 miljoner kronor i en kampanj mot cannabis. Kort dessförinnan klubbade riksdagen igenom ännu en utökning av polisens redan unika befogenheter (trots lagrådets avvisning); rätt till tvångsvis drogtestning av barn under 15 år utan föräldrars medgivande - medan ytterligare något hundratal av landets narkomaner sköt ihjäl sig med orena sprutor eller i väntan på det subutex de inte får tillgång till. Grunden för denna prioritering av lätta i stället tunga droger är inte bara den svenska föreställningen om alla drogers lika farlighet utan framför allt det för svensk linje grundläggande antagandet att ju fler som testar droger desto fler kommer bli tunga missbrukare - men, konstaterar Börje Olsson, "det finns inget i existerande data som skulle stödja ett sådant antagande." Precis som med alkohol finns det gott om samhällen med ett mycket utbrett rekreationsbruk där det tunga missbruket är litet - och tvärtom. Samband saknas
Citera
2014-12-02, 21:15
  #221
Medlem
LarsOrvars avatar
snacka om ohälsosam sympati ts verkar lida av. drogpolitik måste va oförsonlig om dumma idioter ska låta bli att knarka för det är uteslutande dom som blir missbrukare.
"men alla har rätt att göra vad dom vill med sin kropp, vill dom röka hasch ..." knark är olaglig och därmed olagligt att inneha och förtära. varför är det olagligt? jo för att det förstör människor.
"men dom som brukar ansvarsfullt då?" finns ingen som "brukar" droger. tar man droger hamnar man i missbruk den beroendeframkallande effekten ligger i knarkets egenskaper. allt annat är självbedrägeri för att rättfärdiga sitt missbruk.
knarkare rekryterar efterträdare därför måste dom motarbetas genom lagstiftning. dom bryter ner sig själva med knark sen går det ut över samhället då dom blir brottslingar för att försörja sitt missbruk men det slutar inte bara där. dom leder andra in i knarkets värld.
Inget nytt under solen att unga hamnar i fel sällskap då de lockas dit av knarkare som lär dom knarka. alla missbrukare pratar varmt om drogen och uppmuntrar andra att "frigöra" sitt sinne. unga blir lurade och vips! en ny generation knarkare.

missbrukare är samhällets skit men det är inte försent att ändra sig och bli en anständig medborgare
Citera
2014-12-04, 13:33
  #222
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LarsOrvar
snacka om ohälsosam sympati ts verkar lida av. drogpolitik måste va oförsonlig om dumma idioter ska låta bli att knarka för det är uteslutande dom som blir missbrukare.
"men alla har rätt att göra vad dom vill med sin kropp, vill dom röka hasch ..." knark är olaglig och därmed olagligt att inneha och förtära. varför är det olagligt? jo för att det förstör människor.
"men dom som brukar ansvarsfullt då?" finns ingen som "brukar" droger. tar man droger hamnar man i missbruk den beroendeframkallande effekten ligger i knarkets egenskaper. allt annat är självbedrägeri för att rättfärdiga sitt missbruk.
knarkare rekryterar efterträdare därför måste dom motarbetas genom lagstiftning. dom bryter ner sig själva med knark sen går det ut över samhället då dom blir brottslingar för att försörja sitt missbruk men det slutar inte bara där. dom leder andra in i knarkets värld.
Inget nytt under solen att unga hamnar i fel sällskap då de lockas dit av knarkare som lär dom knarka. alla missbrukare pratar varmt om drogen och uppmuntrar andra att "frigöra" sitt sinne. unga blir lurade och vips! en ny generation knarkare.

missbrukare är samhällets skit men det är inte försent att ändra sig och bli en anständig medborgare

Ja oj vad ohälsosamt det är att ha en human syn på narkotikapolitiken! Alldeles hemskt att det fortfarande finns empati i den här världen.

Du har ingen form av saklighet i din skeva och avhumaniserande statements. "droger, knark, knarkare, brottslingar, missbrukare". Får jag fråga vilka droger du snackar om eller menar du alla i största allmänhet? Vilka är missbrukarna då? Dom som "missbrukar" allting som är kriminaliserat?

Har du den minsta aning om förändringen som skulle ske om polisen inte la i princip ALLA sina resurser på att jaga staplar? Nej, klart du inte har och du kommer inte ta till dig någonting eftersom din syn kommer förbli oförstående.
Citera
2014-12-04, 16:28
  #223
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LarsOrvar
snacka om ohälsosam sympati ts verkar lida av. drogpolitik måste va oförsonlig om dumma idioter ska låta bli att knarka för det är uteslutande dom som blir missbrukare.
"men alla har rätt att göra vad dom vill med sin kropp, vill dom röka hasch ..." knark är olaglig och därmed olagligt att inneha och förtära. varför är det olagligt? jo för att det förstör människor.
"men dom som brukar ansvarsfullt då?" finns ingen som "brukar" droger. tar man droger hamnar man i missbruk den beroendeframkallande effekten ligger i knarkets egenskaper. allt annat är självbedrägeri för att rättfärdiga sitt missbruk.
knarkare rekryterar efterträdare därför måste dom motarbetas genom lagstiftning. dom bryter ner sig själva med knark sen går det ut över samhället då dom blir brottslingar för att försörja sitt missbruk men det slutar inte bara där. dom leder andra in i knarkets värld.
Inget nytt under solen att unga hamnar i fel sällskap då de lockas dit av knarkare som lär dom knarka. alla missbrukare pratar varmt om drogen och uppmuntrar andra att "frigöra" sitt sinne. unga blir lurade och vips! en ny generation knarkare.

missbrukare är samhällets skit men det är inte försent att ändra sig och bli en anständig medborgare
Nu är ju det så att det är endast ~4%(Källa:Nida) som når upp till diagnosen missbruk, på cannabis.

Det är olagligt för det är farligt säger du, men varför har man då lagar som är än mer skadlig för individ än cannabisen i sig självt.
Hur får du ihop detta?
Citera
2015-02-12, 12:08
  #224
Medlem
Kriminologen Paula Wahlgren skriver i Arbetaren om hur politikerna försöker göra det så svårt som möjligt att knarka och därför gör brukarnas liv till ett helvete.

Citat:
Följaktligen har själva bruket i sig kriminaliserats och fängelse införts i straffskalan för att möjliggöra polisens användning av tvångsmedel. När politikerna i Göteborg nu motarbetar sprutbyten med argumentet att vi inte ska hjälpa folk att knarka kan det ses mot denna bakgrund, som i praktiken tycks innebära att vi bör göra det så jävligt som möjligt för dem i stället.

http://arbetaren.se/artiklar/vid-bruk-av-lsd/
Citera
2015-02-12, 13:26
  #225
Medlem
sherms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lars H
Kriminologen Paula Wahlgren skriver i Arbetaren om hur politikerna försöker göra det så svårt som möjligt att knarka och därför gör brukarnas liv till ett helvete.
Det är ungefär såhär det sett ut i några årtionden nu. Wahlgren säger i princip samma sak som Henrik Tham, Leif Lenke med flera forskare har sagt flera gånger om. Debatten om narkotikapolitiken, såväl som narkotikapolitiken i sin helhet, har i stort sett stagnerat i Sverige.

Att svenska politiker aktivt arbetar för att hindra åtgärder som avser begränsa spridningen av HIV och Hepatit C i samhället är ytterst allvarligt. Det är också uppenbart att man efter devisen "missbrukare är samhällets skit" fortfarande anstränger sig till sitt yttersta för att göra sig av med dom.

Däremot borde det inte längre råda någon tvekan om vad deras politik går ut på.
Citera
2015-02-24, 07:03
  #226
Medlem
ShaidarHarans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Overklighets
Jag blir uppriktigt ledsen när jag ser vad vi gör mot alla de som inte orkar leva detta liv och tar till droger. Varför ska vi kriminalisera dessa stackare? Det finns så oändligt många anledningar till att man tar droger, och lagen gör deras liv till ett ännu värre helvete. Varför?
Det finns kroniska sjukdomar som gör att man inte funkar på alla plan här i livet, som inga mediciner hjälper emot, vad ska de göra? Gilla läget och leva som offer? När man kan ta droger som förgyller ens vardag om så bara för några ögonblick. Varför ska detta ses ner på?

Jag blir less. Vet inte vad som ska diskuteras riktigt, men det handlar väl om de stackarna som inte har några alternativ än att ta till dessa droger för att göra sina liv levbara. Om man ses ner på från början, och därav börjar knarka, ja, då ska man ses ner på ännu mer. Vad hjälper det?

Politiker sitter på sina höga hästar och vägrar ta itu med saken. Tar de droger själva eller vad är det frågan om? Har de aldrig hört talas om omständigheter? Är de dumma i hela huvudet?

Man blir inte socialt utstött på grund av drogandet, utan snarare SYNEN på det.

Varför denna lag mot bruk?

Kan någon argumentera emot på riktigt tack.

Det är just det, det finns inga argument emot, bara syn. En form av mobbing hade man kunnat kalla det, som man använder sig av politiskt för trycka ner mindre bemedlade. Detta är så diktatoriskt och diaboliskt som man bara kan komma.

+1 Väl skrivet!
Citera
2015-03-01, 23:14
  #227
Medlem
Avlyssnads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Overklighets
Jag blir uppriktigt ledsen när jag ser vad vi gör mot alla de som inte orkar leva detta liv och tar till droger. Varför ska vi kriminalisera dessa stackare? Det finns så oändligt många anledningar till att man tar droger, och lagen gör deras liv till ett ännu värre helvete. Varför?
Det finns kroniska sjukdomar som gör att man inte funkar på alla plan här i livet, som inga mediciner hjälper emot, vad ska de göra? Gilla läget och leva som offer? När man kan ta droger som förgyller ens vardag om så bara för några ögonblick. Varför ska detta ses ner på?
...

...Politiker sitter på sina höga hästar och vägrar ta itu med saken. Tar de droger själva eller vad är det frågan om? Har de aldrig hört talas om omständigheter? Är de dumma i hela huvudet?

Man blir inte socialt utstött på grund av drogandet, utan snarare SYNEN på det.

Varför denna lag mot bruk?

Det finns oändligt fler anledningar än så till att inte använda droger, och ja; den som använder droger hamnar i konflikt med lagen och dess anhängare vilka består av majoriteten utav samhället.


Att inga av läkare ordinerade mediciner hjälper människor i nöd är något så oerhört långt ifrån sanningen att det enkelt kan anses vara dumt sagt då läkare kan skriva ut recept innehållande >>skräddarsydda<< läkemedel vilka i övriga situationer kan röra sig om narkotikaklassade substanser.

Det ovan nämnda är också en av anledningarna till varför kriminaliserade neddrogande handlingar ses ned på; när den enskilde människan går och >>skriver ut<< sitt egna recept genom att köpa och använda droger för att "klara" dagen. Fråga dig själv; är det fel av samhället, att när vi har höga krav på exempelvis läkarutbildningar och studenterna däri, ser ned på de som tar lag, vetenskap och tradition i sina egna händer endast för att tappa kontakten med verkligheten genom att bli neddrogade?


Att drogmissbrukare blir klassade som något dåligt i samhället är inte alltid något negativt då det med all rätta också är en fungerande strategi precis som ett vaccin är; man måste ju först bli drabbad på något sätt för att lära sig om hur man inte blir drabbad, eller hur?


Politiker har tagit itu med och gör det fortlöpande via lagstiftning och annat så som forskningsanslag m.m. och en enkel anledning är att ingen folkvald vill se på när folket hen arbetar för sakta men säkert hamnar på irrvägar.


Min vän, när jag läser följande citat som du skrivit inser jag att du redan är på irrvägar då den drog du missbrukar, vilken drog det än rör sig om, äger dig; vänligen sök hjälp.

"Man blir inte socialt utstött på grund av drogandet, utan snarare SYNEN på det"

Som sagt; sök hjälp. Min motivation till uppmaningen är att ni skyddar drogandet och anklagar alla andras syn på drogandet som den store boven i dramat. Jag uppmanar er igen att söka hjälp då jag per automatik kan tänka mig att något av värde finns hos dig som människa vilken du enkelt kan tillföra andra men som i nuläget riskerar att förloras för gott.
Citera
2015-03-01, 23:33
  #228
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avlyssnad
Det finns oändligt fler anledningar än så till att inte använda droger, och ja; den som använder droger hamnar i konflikt med lagen och dess anhängare vilka består av majoriteten utav samhället.


Att inga av läkare ordinerade mediciner hjälper människor i nöd är något så oerhört långt ifrån sanningen att det enkelt kan anses vara dumt sagt då läkare kan skriva ut recept innehållande >>skräddarsydda<< läkemedel vilka i övriga situationer kan röra sig om narkotikaklassade substanser.

Det ovan nämnda är också en av anledningarna till varför kriminaliserade neddrogande handlingar ses ned på; när den enskilde människan går och >>skriver ut<< sitt egna recept genom att köpa och använda droger för att "klara" dagen. Fråga dig själv; är det fel av samhället, att när vi har höga krav på exempelvis läkarutbildningar och studenterna däri, ser ned på de som tar lag, vetenskap och tradition i sina egna händer endast för att tappa kontakten med verkligheten genom att bli neddrogade?


Att drogmissbrukare blir klassade som något dåligt i samhället är inte alltid något negativt då det med all rätta också är en fungerande strategi precis som ett vaccin är; man måste ju först bli drabbad på något sätt för att lära sig om hur man inte blir drabbad, eller hur?


Politiker har tagit itu med och gör det fortlöpande via lagstiftning och annat så som forskningsanslag m.m. och en enkel anledning är att ingen folkvald vill se på när folket hen arbetar för sakta men säkert hamnar på irrvägar.


Min vän, när jag läser följande citat som du skrivit inser jag att du redan är på irrvägar då den drog du missbrukar, vilken drog det än rör sig om, äger dig; vänligen sök hjälp.

"Man blir inte socialt utstött på grund av drogandet, utan snarare SYNEN på det"

Som sagt; sök hjälp. Min motivation till uppmaningen är att ni skyddar drogandet och anklagar alla andras syn på drogandet som den store boven i dramat. Jag uppmanar er igen att söka hjälp då jag per automatik kan tänka mig att något av värde finns hos dig som människa vilken du enkelt kan tillföra andra men som i nuläget riskerar att förloras för gott.

Men problemet är ju att man inte automagiskt får problem bara för att man använder droger. Det är liksom så försvinnande få som är de facto beroende av det som i vardagstal kallas för "knark".

Overklighets har dessutom rätt, det är inte drogerna som är problemet utan synen på dom som väljer att använda dom.

Jag förstår att du bara vill väl men du vet inte riktigt vad du pratar om. Det går alldeles utmärkt att använda droger och både ha ett värde som människa och att leva ett värdig liv.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback