Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2016-02-12, 17:45
  #13
Medlem
Hekatonkheirs avatar
Det du upplever är mycket vanligt. Skillnaden mot vad de flesta upplever är att du inte vanligtvis bär runt på all den extra vätskan som ett stort kolhydratintag innebär. Ett gram kolhydrater kräver 3-4 gram vatten för att förbrännas eller lagras(glykogen i musklerna). En normal man brukar ha ett dagsintag på ca 2500 kcal/dag. Om man får 40-60%(mycket vanligt) av sin energi från kolhydrater så innebär det att man äter ca 300gram per dag. Man binder då 300*4=1200gram extra i vatten. Det är en skillnad som märks. Dessutom sparas endel av detta i musklerna som energireserv(glykogen) och förs över på nästa dag vilket kan ge en ännu högre vätskevikt om den kolhydratrika kosten håller i sig i några dagar.
Citera
2016-02-13, 18:47
  #14
Medlem
Nej, verkligen inte. Jag mår dåligt utan kolhydrater. Körde dock ett bra tag utan så mycket kolhydrater i kosten och då kunde jag svälla upp om jag plötsligt åt massa bröd typ. Kroppen anpassar sig snabbt efter vad man ger den.
Citera
2016-02-14, 07:29
  #15
Medlem
GravtPsykisktStords avatar
Tror det kan handla om fibrer istället för kolhydrater i ditt fall. Många som får oroliga och uppblåsta magar efter när dem intagit grönsaker och liknande.
Citera
2016-02-14, 12:26
  #16
Medlem
Hekatonkheirs avatar
Citat:
Tror det kan handla om fibrer istället för kolhydrater i ditt fall. Många som får oroliga och uppblåsta magar efter när dem intagit grönsaker och liknande.

Att orsaken skulle vara fibrer verkar mycket osannolikt eftersom TS skriver att denna vanligtvis äter stora mängder frukt och grönt utan problem.
Citat:
Nej, verkligen inte. Jag mår dåligt utan kolhydrater. Körde dock ett bra tag utan så mycket kolhydrater i kosten och då kunde jag svälla upp om jag plötsligt åt massa bröd typ. Kroppen anpassar sig snabbt efter vad man ger den.

Om man är van vid ett konstant stort intag av kolhydrater är det naturligt att man mår dåligt vid en minskning av dessa. Kroppen har aldrig behövt ställa om sig till att bränna fett på ett effektivt sätt och den omställningen tar ett par veckor första gången man gör den. Att kolhydrater binder mer vatten än protein och fett är dock ett faktum.

Efter att ha läst trådstarten igen så verkar det vara mer än normal svullnad, med betoning på fötter och ben. Det här tyder på att du kan ha en överkänslighet mot vete(var kom kolhydraterna ifrån) eller problem med din insulinkänslighet kombinerat med dålig cirkulation. Kolhydrater triggar insulin mer än både fett och protein och insulin får kroppen att dra på sig mer vätska. Har man dessutom lite dålig cirkulation samlas den vätskan i lätt i de nedre extimiteterna som ödem. Den här effekten är mycket större med enkla kolhydrater som socker och raffinerat mjöl än med komplexa kolhydrater från t.ex frukt och grönsaker pga den större insulinutsöndringen. Så testa lite "snällare" kolhydrater nästa gång!
Citera
2016-02-14, 14:26
  #17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dreas
Det handlar om vana! Många blir så när dom ökar intaget fort!

Om det är såhär är det ganska meningslöst med andras erfarenheter/broscience.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback