Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-12-05, 18:55
  #25
Medlem
Honey.B.Blues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av antilife
Vilken religion du tillhör är orelevant. Skulle vara lärorikt att veta hur alla troende på Flashback ber.
Många har inte ens tid att be, men glöm då inte kontemplation.

Jag tror en stor majoritet kontemplerar, vare sig det är asagudar för inhemska, eller mer allmänt över livets uppkomst, livets förfall och olika fatalistiska som det tycks, framfarter med liv och människor, inte minst vid naturkatastrofer tar sig många lite extra i kragen och anstränger sig och ibland mot sin vilja, att ta tag i sina nerver för att stilla sig med lite begrundanden... det är långt ifrån lika laddat som bön är. Att prakticera bönearbete.. i mer systematiskt konsekvens, finns för många spännande störningsmoment i världen för att ägna sig åt sådant, man får säga upp avtal med det värdsliga, alt. låta plånboken tala, ju fylligare konto, desto större chans att planera-sin-tid, och påstå sig viga sig åt böner och därmed h förhöjt sin självbild, iaf trösta sig med att man lärt sig prta med det okända. Mer än så är inte bön, det är mantrande av väl valda ord, och självupplevt hopp, om att andra människor ska förstå hurduktig man är, att bön stillar enbart ditt eget sinne och kan ge dig bättre social cred... och har föga med konkret akt att göra. tja om man inte kan säga - att samla sig inför något, ju ofta kan påkräva att hoppas på förtjänst, så många hoppas på förtjänst genom att börja be.. vilket visar sig hamna på samma fläck av mantrande för självförstärkning.. eller dem som behöver vända sina habegär.. att inse vad begär är..

något jag inte ser ha minskat alls, tvärtom.. får man bekräftelse på hur juklappshysterin genererar allt större och större sedlar/summor.. vilket säger en del om vad det är som driver, typ.. hoppas fler baarn får-det-bra-ivärlden, men fanimej inte o min och mina begärs bekostnad-bönen. bönen om låtmigfåbehålla mina begär men låt min image begära ändå mindre..
Citera
2015-12-06, 02:00
  #26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DenLede
Du är ju en blind individ som irrar om kring.

Jag ha blivit bönhörd. på ett sätt så min verklighet förändrats.

Placebo funkar bra för många.
Hursomhelst skulle va intressant att höra hur din verklighet förändrats mer specifikt?
Citera
2015-12-06, 03:13
  #27
Medlem
DenLedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av heyhey1
Placebo funkar bra för många.
Hursomhelst skulle va intressant att höra hur din verklighet förändrats mer specifikt?
Funkar Jesus ord bra?
Citera
2015-12-06, 10:21
  #28
Medlem
BibleThinkers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av antilife
Vilken religion du tillhör är orelevant. Skulle vara lärorikt att veta hur alla troende på Flashback ber.

Jag är kristen och brukar gå upp ca en halvtimme innan jag "egentligen" måste gå upp, och sätter mig och ber, läser Bibeln. Sedan ber jag en stund innan jag somnar också.

Jag mår väldigt bra av att göra så!

Mina böner är knappast komplicerade, bön är samtal med Gud, en dialog. Bönen blir inte starkare för att man ber längre eller använder fina ord! Mina böner till Gud är enkla, det förändrar min vardag också!
Citera
2015-12-06, 11:52
  #29
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DenLede
Du är ju en blind individ som irrar om kring.

P.g.a. att jag inte är låst i din bubbla?

Citat:
Jag ha blivit bönhörd.

Anekdotisk information, som endast är valid i din bubbla.
Citera
2015-12-06, 18:26
  #30
Medlem
Tubbos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av antilife
Vilken religion du tillhör är orelevant. Skulle vara lärorikt att veta hur alla troende på Flashback ber.

Jag brukar be Pater Noster samt Ave Maria. Ibland slänger jag in en Salve Regina. Allt pyntat med Gloria Patri.
Citera
2015-12-07, 10:54
  #31
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BibleThinker
Mina böner är knappast komplicerade,

Citat:
bön är samtal med Gud, en dialog.

Är det ett almängiltigt postulat eller något som bara gäller för dig?
Citera
2015-12-09, 02:02
  #32
Medlem
Givetvis på gotiska!
Citat:
Atta unsar þu in himinam,
weihnai namo þein.
Qimai þiudinassus þeins.
Wairþai wilja þeins,
swe in himinam jah ana airþai.
Hlaif unsarana þana sinteinan gif uns himma daga,
jah aflet uns þatei skulans sijaima,
swaswe jah weis afletam þaim skulam unsaraim.
Jah ni briggais uns in fraistubnjai,
ak lausei uns af þamma ubilin;
unte þeina ist þiudangardi jah mahts jah wulþus in aiwins.
Amen.
Citera
2017-03-22, 11:02
  #33
Avstängd
Mohaves avatar
När du ber till din Gud, vad vill du ha för svar?
Citera
2017-03-22, 11:10
  #34
Medlem
SituationReports avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mohave
När du ber till din Gud, vad vill du ha för svar?

Min bön är planering och uppdelande i delmål som skall nå till mitt slutgiltiga mål. Detta funkar varje gång eftersom jag gör det logiskt och metodiskt. "Gud" är helhet, dvs fulländning. En fulländad plan helt enkelt är "Gud" och "bönen"/planen är då fullgjord.

De som ber om något från en "Gud" utan att göra något själv, kommer förmodligen aldrig bli "bönhörd".

__________________
Senast redigerad av SituationReport 2017-03-22 kl. 11:15.
Citera
2017-03-22, 12:02
  #35
Medlem
pungluders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SituationReport
Min bön är planering och uppdelande i delmål som skall nå till mitt slutgiltiga mål. Detta funkar varje gång eftersom jag gör det logiskt och metodiskt. "Gud" är helhet, dvs fulländning. En fulländad plan helt enkelt är "Gud" och "bönen"/planen är då fullgjord.

De som ber om något från en "Gud" utan att göra något själv, kommer förmodligen aldrig bli "bönhörd".



Vilket gör själva guden överflödig. du planerar och gör jobbet själv.
Citera
2017-03-22, 12:17
  #36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pungluder
Vilket gör själva guden överflödig. du planerar och gör jobbet själv.
"Jag bad till Gud, tog en alvedon, och sedan var huvudvärken borta"....
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback