Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 9
  • 10
2015-08-05, 20:40
  #109
Medlem
Glantons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Godzilla3
För er som vill fortsätta gå igenom det här fallet rekommenderas varmt podcasten Undisclosed. Det är faktiskt tre advokater som går igenom fallet, de har en tydlig ståndpunkt att Adnan är oskyldig men det är något de säger direkt från början. Serial handlade mer om storytelling men den här podcasten är enbart om hur själv rättsprocessen gått till. Väldigt förvånande hur många misstag som begåtts, är förvånande också att Adnan Syed blev dömd och anser att det var felaktigt om jag enbart kollar på beviset som finns/inte finns.


Tack för tipset!
Ska lyssna på den.
Citera
2015-08-06, 11:34
  #110
Medlem
Som många andra i denna tråd tror jag att Adnan var delaktig på något sätt och att Jay var mer involverad än vad förhören och rättegångarna ger sken av. Med det sagt tycker jag dock att domen är felaktig. Finns inte tillräckligt starka bevis för att fälla Adnan även om det är sannolikt att han är GM.

Kan förresten tipsa er om podcasten SPÅR (Kalamarksmordet) för er som vill ha ett liknande format, fast på svenska. Är det någon som har fler tips på liknande produktioner så får ni mer än gärna höra av er!
Citera
2015-08-06, 11:43
  #111
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av happyuphere
Jag är inte helt hundra på vad jag tror, men här kommer min teori.

Vi har upprepade gånger hört om vilken jäkla bra kille Adnan är. Populär, snygg, smart osv. Han är en player. Min erfarenhet av players är att de är väldigt duktiga på att läsa andra människor, de vet precis hur de ska få andra dit de vill och kan t.o.m kanske betraktas som lite manipulativa. Jag återkopplar till detta senare...

Adnan hävdar att han snabbt kom över deras break-up. Men jag är inte så säker... De hade gjort slut flera gånger tidigare och blivit tillsammans igen. Brevet från Hae till Adnan är kanske en överdriven tonnårstjejs reaktion, men taget ur luften tror jag inte att det är. Ett par veckor efter att de gjort slut dejtar Hae Don och det vet Adnan om. Jag tror att Hae var en teaser! Hon hade köpt en dyr julklapp till A (trots att de gjort slut), de pratade i telefon ofta (tre gånger kvällen/natten innan mordet?) och de umgicks i skolan. Jag tror hon "behöll" Adnan som backup eller självförtroende-boost. (så har väl de flesta tjejer gjort någon gång)

Rent statistiskt är det Adnan eller Don som begått mordet. Och (rätta mig om jag minns fel) så är väl strypning ett tillvägagångssätt som oftast används av någon som stod offtret nära?

Jag tror att Adnan mördade Hae. Det var inte planerat, det var ett sk. "crime of passion". Jay var inblandad, mer än vad han berättat, han vill ju inte bli dömd och överdriver därför Andans roll (påstår att det var planerat) och förminskar sin egen. Jag tror att poliserna som förhörde Jay fattade detta och vinklade fallet så att de åtminstone kunde sätta dit Adnan som utförde mordet, Jay gick fri mot sitt samarbete. Det är därför inspelningarna börjar så sent och historien ändras, Jay måste anpassa sin lögner från sin egen idé om vad som hände till polisernas vinkling som ska hålla i rätten.

Jag tror inte att de har ringat in tidpunkten för mordet och det är därför det inte matchar med mobilmasterna. Från ca kl 18 talar Jay sanning och därför matchar vittnesmålet med mobilmasterna.

Varför berättade Jay för vänner och polisen om vad som hänt? Kanske pallade han inte trycket, han behövde få det ur sig. Kunde inte leva med hemligheten?

Adnans vänner och familj kan inte tänka sig att Adnan har gjort det. "didnt have it in him"
Alla som känner någon som tagit självmord vars hela omgivning inte hade en aning räcker upp en hand? Ingen vet någonsin vad som pågår inom någon annan. Punkt! "He snapped" som man säger i amerikat. Som vi hört i podden, de flesta mördare är människor som nådde en bristningspunkt, de är inte psykopater.

Varför vidhåller Adnan sin oskuld? Jag vet inte... Kanske kan han inte erkänna det ens för sig själv? han är ju den bra killen. Det var ett misstag. Skulle aldrig kunna hända igen, han kunde lika gärna varit oskyldig...

För att återkoppla till bra människokännare/manipulativ. Tja.. Vi har ju alla hört JK, gamla vänner, Don. Han är bra på att få folk på sin sida.

Kom gärna med argument till varför jag har fel... Eller rätt!
Det där med att de pratade i telefon 3 gånger natten innan mordet tror jag inte har så stor betydelse. I övrigt måste jag berömma och instämma i din teori. När man fått tid att begrunda alla avsnitt och ta del av andras tankar här i tråden lutar jag mer och mer åt att Adnan är någon form av psykopat. Hans värderingar om vad som är viktigt för honom (att inte riva upp sår och annat flummigt) känns inte rimliga att ha för någon som anser sig sitta oskyldigt dömd för livstid. Men det är klart, det är möjligt att man accepterat sitt öde när det gått drygt 15 år sedan domen.

Jag tror han blåljuger när han hävdar att hans familj skulle vara lyckligare om han erkänt sig som GM. Det är märkligt att Sarah inte hör av sig till familjen och frågar dem om detta, utan att berätta om vad Adnan sa. Får känslan av att anledningen till att han fortfarande inte erkänner mordet är att hans familj då eventuellt skulle distansera sig från honom och att det är något han inte vill riskera eftersom familjen verkar vara allt han har.
Citera
2015-08-18, 07:32
  #112
Medlem
EnLitenFryss avatar
Halvvägs genom Serial nu och det är svårt att vara säker på något alls.

Känslan är att både Jay och Adnan undanhåller sanningen. Någon skrev att Adnan troligen är skyldig och Jay mer involverad än han medger, därav är det hål i bådas historier som inte de kan eller vill förklara. Om det är så, skulle det motivera varför båda står fast vid sina halvkassa versioner av vad som hänt. Ifall tex Jay var mördaren och Adnan medhjälpare, hade väl Adnan släppt sin version och medgett det för att sätta dit Jay och slippa sin livstidsdom.

Adnan tycker jag inte ger ett särskilt trovärdigt intryck. Han är väldigt avvaktande när han svarar på frågor, som om han vill tänka igenom vad han säger för att inte motsäga sig själv eller något förhastat. När han själv ska lägga ut sina argument så målar han en lite förskönande bild av vad som hänt, bortser från motargumenten och sä. Som samtalet till Nisha, eller att han tyckte dagen när polisen ringer och frågar efter Hae - det är ingen extraordinär dag för honom? Den dagen hamnar ju med det samtalet i fokus och då borde minnet vara mycket tydligare. Visst verkar han vara en trevlig kille, men känslan av en ulv i fårakläder finns absolut där. Motivet är eller var en sviken pojkvän som riskerat relationen med sin familj för denna tjej, som dumpas för någon annan.

Mordet i sig, där har mördaren haft "tur" att det slumpat sig så att det inte finns några klara bevis. Om vi t.ex. resonerar utifrån att det är Adnan som gjort det, så hade han tur att ingen såg honom i Haes bil före mordet, att ingen såg honom på mordplatsen (om det nu var Best Buy), att ingen såg honom i Leakin Park (kolla kartan, parken ligger ändå mitt i Baltimore och risken för förbipasserande måste ju vara enorm) och att Asia påstår sig ha sett honom i biblioteket den dagen. I just det fallet tror jag Asia tar fel på dag, helt enkelt. Sedan var det tur att det blev ett sådant oväder dagarna efter vilket minskade risken att liket eller bilen skulle hittas.

På tal om biblioteket borde ju Adnans mail-leverantör kunnat verifiera ifall Adnan öppnat eller svarat på mail, eller bara loggat in - under den tiden han påstår sig ha varit i biblioteket. Även fast det var 1999 så borde den datan funnits i loggar.

Med det sagt tycker jag också att juridiskt är fallet mot Adnan svagt. Ingen teknisk bevisning att tala om (handavtrycket är svagt) och huvudvittnet ger ett minst sagt icke trovärdigt intryck.

Det man lär sig av det hela är att om man mördar någon, göm liket utomhus där det tar en stund att upptäcka. Det verkar ju rensa bort de flesta bevis, som time of death och annan bevisning... Lex Mats Alm.
Citera
2015-08-30, 12:32
  #113
Medlem
Det från Undisclosed om att samtalsloggarna inte kan användas för positionering under inkommande samtal är väl spiken som om något kan göra omtag av åtalet och domen. Finns inga "bevis" kvar då. Alls.

I väntan på kommande säsonger av Serial länkar jag till denna parodi av SNL: https://youtu.be/ATXbJjuZqbc
Citera
2015-09-08, 22:20
  #114
Medlem
gasproxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tomatsalsa
I väntan på kommande säsonger av Serial länkar jag till denna parodi av SNL: https://youtu.be/ATXbJjuZqbc

Fan vad klockren! Gutierrez och Mailkimp
Citera
2016-05-23, 11:15
  #115
Medlem
korthuss avatar
Podcasten Truth & justice inleds med ett 30-tal avsnitt som tar upp detta fall. Det är välproducerat och värden Bob Ruff är seriös och trovärdig.

En av många intressanta saker som grävs fram är pojkvännen Dons fabricerade tidkort för kvällen då Hae försvann.

Lyssnade själv på Serial för ganska länge sedan, men drog nyligen igenom alla 12 avsnitten igen. Funderar på att även lyssna på vissa av T&J-avsnitten ytterligare. Intressant fall!
Citera
2016-10-21, 10:53
  #116
Medlem
egoonlines avatar
Det har kommit en bok om fallet som heter Adnan's Story: The Search for Truth and Justice After Serial. Jag rekommenderar den som är intresserad av det här fallet att läsa den.
Citera
2019-04-04, 21:25
  #117
Medlem
camemberts avatar
The Case against Adnan Syed har kommit ut på HBO. 4 avsnitt
Citera
2019-07-03, 00:54
  #118
Medlem
mr-mystics avatar
Efter att ha sätt serien på tv får man ju uppfattningen att han är klart oskyldig men samtidigt är den ju 100 % rakt igenom från början till slut klart partisk till hans fördel. Islamofobkortet används ständigt & oavsett oskuld el ej så slår iaf jag av hur envist han & familjen skyltar med sina slöjor & muslimska skägg etc. Det slutade alltså men att han inte blev utsläppt el dyl fast han nekade till bara 4 år till om han erkände mm?
Citera
2022-09-20, 06:12
  #119
Medlem
Abnormals avatar
Adnan Syed går fri.
Citera
  • 9
  • 10

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback