2014-10-09, 19:12
Medlem
Jag behöver hjälp av någon kunnig!

Blir förvirrad av alla inkasso och kronofogdsräkningar jag får.
Kan ge ett exempel.
Jag har köpt en produkt hos ett företag och får räkningar ifrån de hela tiden, summan är 4k

Jag betalar inte den och det gick till inkasso, brev som jag får hela tiden på olika summor
Betalar inte dessa heller.

Det går till kronofogden och får ytterligare en räkning där.

För att betala av detta, vilken av dessa räkningar ska jag betala?
Det kan väll inte vara allihopa så att skulden helt plöstsligt växt till över 13 k!?

En annan fråga.

Om jag har tex 5 räkningar som gått till kronofogden har jag då 5 prickar?
Och då tar det mig 6 år om jag betalar av dessa nu!?

Tacksam för svar.
Citera
2014-10-09, 20:28
Medlem
Lajtels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marina2
Jag behöver hjälp av någon kunnig!

Blir förvirrad av alla inkasso och kronofogdsräkningar jag får.
Kan ge ett exempel.
Jag har köpt en produkt hos ett företag och får räkningar ifrån de hela tiden, summan är 4k

Jag betalar inte den och det gick till inkasso, brev som jag får hela tiden på olika summor
Betalar inte dessa heller.

Det går till kronofogden och får ytterligare en räkning där.

För att betala av detta, vilken av dessa räkningar ska jag betala?
Det kan väll inte vara allihopa så att skulden helt plöstsligt växt till över 13 k!?

En annan fråga.

Om jag har tex 5 räkningar som gått till kronofogden har jag då 5 prickar?
Och då tar det mig 6 år om jag betalar av dessa nu!?

Tacksam för svar.

Första frågan, du ska betala det du har hos kronofogden då det är dom som nu har uppdraget att hämta in din skuld. Betalar du inte denna så kommer en utmätning av dina tillgångar påbörjas, och du kan bli tvingad att göra dig av med saker du äger och kronofogden kan gå in och ta en del av din eventuella inkom innan den når ditt konto.
Citera
2014-10-09, 22:27
Medlem
Polyklorfenols avatar
Som sagt, KF är slutstationen, men du kanske har andra räkningar som är på väg dit. Det kan vara en bra idé att stoppa dem innan de går till KF. För varje instans i kedjan blir det extra avgifter.
Citera
2014-10-10, 20:01
Medlem
Du ska betala den senastse fakturan. Har det gått till KF kan utmätning av din egendom vänta så släck den skulden om du kan.

Skulder som ännu inte gått till KF bör du försöka stoppa från att hamna där, antingen genom att betala till inkasso eller om du inte kan det genom att ringa upp dem, förklara läget och be att få gjort upp en avbetalningsplan under längre tid.

Att stoppa huvudet i sanden och skita i det är det sämsta du kan göra.
Citera
2014-10-10, 20:59
Medlem
Så här ser logiken ut. Företaget, som inte fått betalt av dig tröttnar och lämnar bort din faktura till inkasso. Det är fortfarande samma skuld men nu är den såld/eller utlånad till inkasso.
Inkasso tröttnar på dig och skickar fakturan till fogden. Fortfarande samma skuld, men nu bortlämnad till fogden.
Du ska betala till den som fått uppdraget att hämta in pengarna. Om företaget gett inkasso i uppdrag att hämta pengarna för skulden så ska de ha pengarna. Om inkasso i sin tur bett fogden hämta pengarna så ska du ge fogden pengarna. Du ska ge pengarna till den som har fått i uppdrag att be dig om pengar. Har uppdraget skickats vidare så följer du den logiken, du vill betala den som nu har i uppdrag att ta in pengarna, skit i vem som hade uppdraget förra gången, det är nuläget som gäller.
Citera
2014-10-29, 18:38
Medlem
dock fullt möjligt att betala till inkassobolaget trots att det är överlämnat till kfm, inkassobolaget får då allt eftersom korrigera och i slutändan återkalla ärendet från fogden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in