http://www.adlibris.com/se/bok/de-pa...-9789174370805
Läs den här boken om Almgården. Går kanske att låna.
Den är en aning vänstervinklad, men är baserad på djupintervjuer med människor som bor där.
Almgården verkar minst sagt vara unikt, när jag läste boken så trodde jag inte att den här typen av människor fanns längre. Vita, lågutbildade, fattiga människor i storstadens miljonprogramsområde, som verkar vara minst lika utanför samhället som många invandrare. En kille hade t o m tatuerat in "Almgården"

......
Det är fastighetsbolaget Hugo Åberg (samma som har Kronprinsen) som förvaltar husen i Almgården. De har som ett mindre privat fastighetsbolag, genom åren kunna välja hyresgästerna själva och valt svenskar, som sedan bott kvar där länge. En anledning är att hyresgästerna verkar vara nöjda med fastighetsbolagets förvaltning och skötsel av området. Samma sak som med Kronprinsen, en massa äldre människor som verkar bo kvar och inte flyttar ut.
Kolla gärna upp lite socioekonomisk statistik för Almgården och återkom. Har tidigare kollat på medelinkomst per invånare och har för mig att den var superlåg, inte mycket högre än den för Rosengård.
Jag håller inte med tidigare talare att det är enklare och vanligare att tala nedsättande om dessa s k white-trashmänniskor. Vad jag har hört, både bland svenskar och invandrare så finns och talas det minst lika nedsättande om "blattarna, packet" som bor i Rosengård, Krocksbäck m fl utsatta områden.
Här om dagen hörde jag en ung invandrartjej som sa "nej, vi tar inte 5:ans buss mot Rosengård, jag pallar inte med den ghettobussen".
Just ordet "blatte" tycker jag är väldigt vanligt förekommande.