41 473 besökare online
856 043 medlemmar • 45 778 776 inlägg
Användarnamn 
Lösenord
Flashback Forum > Droger > Cannabis
Svara på ämne
Ämnesverktyg
StenSture d.ä
Medlem
StenSture d.äs avatar
Det debatteras ju hit och dit om hur ofarligt cannabis är för hälsan, men jag har kommit på en hälsorisk inte många verkar uppmärksamma. Nämligen tänderna..

Betänk sötsuget som infinner sig efter några bloss. Lägg därtill den ökända muntorrheten som uppkommer ungefär samtidigt som ruset. Var man bör ju veta att tändernas skydd mot karies drastiskt nedsätts utan salivets skydd.

Så summa kardemumma, borde inte frekvent cannabisbruk leda till en fet räkning hos tandläkaren?

insomnia
insomnias avatar
Tja, för det första så får inte alla munchies. Jag får hellre sug på att äta ngt gott i matväg än ngt sockerspäckat, sen så dricker jag rikliga mängder vatten (eller Coca Cola) när jag röker.

Så allt handlar om hur man går tillväga.

StenSture d.ä
Medlem
StenSture d.äs avatar
Ojojoj, coca-cola som är rena döden för tänderna. Men jag förstår ditt tänk, jag själv föredrar matigare varianter typ pizza vid rökning. Dock verkar det som merparten föredrar sötsaker som munchies.

Allt jag ville få fram med mitt inlägg var att folk snackar om snetrippar och fördummning men att dålig munhygien är ett kanske mycket mer verkligt hot mot hälsan än allt annat snack. Vad vet jag? Är lite påverkad och filosiferar...

insomnia
insomnias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StenSture d.ä
Ojojoj, coca-cola som är rena döden för tänderna. Men jag förstår ditt tänk, jag själv föredrar matigare varianter typ pizza vid rökning. Dock verkar det som merparten föredrar sötsaker som munchies.

Allt jag ville få fram med mitt inlägg var att folk snackar om snetrippar och fördummning men att dålig munhygien är ett kanske mycket mer verkligt hot mot hälsan än allt annat snack. Vad vet jag? Är lite påverkad och filosiferar...

Jo, det är ett av mina största bekymmer om jag ska vara ärlig, därför är jag ännu mer noggrann med munhygienen nu än jag var innan.

Man kan känna sig rätt sur i munnen när man är stenad.

Subb[a]
Medlem
Subb[a]s avatar
Har tänkt precis samma sak och varit förvånad att ingen här tagit upp det, när munnen är snustorr ibland så känns det ju inte så mysigt. Sen häller man i sig cocacola för att bota muntorrheten... aj aj aj

Flywithme
Banned
Flywithmes avatar
ähhh små trams.

Mackish
Banned
Mackishs avatar
lite småskoj jag läste på nodrugs.se , lite udda att dom postar en bild men ingen förklaring...

http://www.nodrugs.se/droger/narkoti...chmissbruk.jpg

Hittade under frågor och svar

2004-12-21
Jag vill gärna att ni återkommer med källhänvisningar till varifrån ni hämtat information rörande haschpsykoser". Dessa nämns inte i världshälsorapporten vilket förbryllade mig. Vidare undrar jag om det är något speciellt i haschet som gör att tänderna ruttnar? Jag är själv bekant med personer som röker tjugotalet cigaretter om dagen och inte har liknande munhygien. Tacksam för svar

Många känner ett ökat behov av sötsaker under ruset. Den personliga hygienen blir ofta lidande för en missbrukare så även tandhygienen.

Information om haschpsykoserna är inhämtad från flera källor; Drugnews.se, Svenska Narkotikapolisensföreningens skrift 1.7.1 "Narkotika dopningsmedel och hälsofarliga varor", boken "Hasch en drog ett brott en kultur" utgiven av RNS och FMN, samt fakta från en tysk-holländsk forskargrupp (på Maastricht University).

Beträffande den tysk-holländska forskningsgruppen har de efter att ha undersökt 3000 ungdomar i München slagit fast att det inte bara är så att ungdomar som mår dåligt psykiskt innan sitt cannabismissbruk som löper risk att drabbas av psykos utan även ungdomar som inte tidigare visat psykotiska drag. (källa:British Medical Journal)

shivaspace
Medlem
Kanske stämmer men inget som är en direkt kopplat till cannabis utan mer av missbrukarsubstansen socker . Visst kan rökat göra en sugen men det upp till var och en om man vill äta stora mängder onyttig mat efter man rökat. Man kan ju röka massa och ändå inte äta överdrivet då är bieffekten borta. Jag får tex aldrig munchies, tycker bara maten blir lite goare men inte så jag äter mer än vanligt.

Hammond
Medlem
Hammonds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av insomnia
Jo, det är ett av mina största bekymmer om jag ska vara ärlig, därför är jag ännu mer noggrann med munhygienen nu än jag var innan.

Man kan känna sig rätt sur i munnen när man är stenad.

Höhö, word!

Individuella rättigheter är inte tillgängliga för demokratiska val; en majoritet har ingen rätt att rösta bort rättigheter från en minoritet; Den politiska funktionen av rättigheter är att skydda minoriteter från övergrepp av majoriteten (och den minsta minoriteten på jorden är individen.) - Ayn Rand

Havver123
Banned
Havver123s avatar
Personligen går jag alltid upp 1-5 kg under mina rökperioder. (brukar vara mellan 2 och 4 veckor). Inte kul att bli av med dem sen. Tänderna har dock aldrig varit några problem, så länge man sköter sin hygien tror jag inte det är nån större fara.

Hammond
Medlem
Hammonds avatar
Jag går upp under tiden jag är i mina rökperioder men så fort sak slutar så säger magen "poof" och försvinner...

Individuella rättigheter är inte tillgängliga för demokratiska val; en majoritet har ingen rätt att rösta bort rättigheter från en minoritet; Den politiska funktionen av rättigheter är att skydda minoriteter från övergrepp av majoriteten (och den minsta minoriteten på jorden är individen.) - Ayn Rand

Fittsill
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StenSture d.ä
Det debatteras ju hit och dit om hur ofarligt cannabis är för hälsan, men jag har kommit på en hälsorisk inte många verkar uppmärksamma. Nämligen tänderna..

Betänk sötsuget som infinner sig efter några bloss. Lägg därtill den ökända muntorrheten som uppkommer ungefär samtidigt som ruset. Var man bör ju veta att tändernas skydd mot karies drastiskt nedsätts utan salivets skydd.

Så summa kardemumma, borde inte frekvent cannabisbruk leda till en fet räkning hos tandläkaren?

faktist så vad jag erfarat själv så har man rikligt med saliv, alltså psykiskt inte fysikt, sen kan man ju alltid borsta tänderna efter maten?

Svara på ämne
Topp Dela »