Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-07-30, 23:55
  #625
Medlem
Psykiatrer har svår att hitta profilen för Brintellix. Det är lite som att slå efter en pinata i mörket. Jag har sett den användas sparsam vid bipolaritet, men utan vidare effekt. Trots att Lundbeck inte vill erkänna så finns det en hel del biverkningar på det.
Citera
2017-07-31, 05:58
  #626
Medlem
asdhundrafogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Guanxi
Psykiatrer har svår att hitta profilen för Brintellix. Det är lite som att slå efter en pinata i mörket. Jag har sett den användas sparsam vid bipolaritet, men utan vidare effekt. Trots att Lundbeck inte vill erkänna så finns det en hel del biverkningar på det.


Ja, denna medicin verkar ju helt värdelös. Verkar bara vara massa problematiska biverkningar, såsom intensiv klåda, stark illamående, sedan har flertal vittnat om bestående biverkningar som inte slutat trots de satt ut medicinen på drugs.com/comments/vortioxetine/
Citera
2017-07-31, 18:00
  #627
Medlem
Håller med. Företaget bakom Brintellix har dock mycket "slag", men dem flesta läkare håller sig undan preparatet. Jag föredrag Citalopram.
Citera
2017-08-17, 18:22
  #628
Medlem
Sqrbankens avatar
Nu gått några veckor.

Tror nog den biter tämligen väl på ångesten. Det är bra. Minuslistan känns dock mer framträdande.

Spraylackerar muggen mer frekvent.
Känner mig lite snurrig.
Trött och utmattad.
Mer deprimerad.

Ångesten var min främsta problematik innan. Nu är det som om den tämligt goda effekten på ångesten istället konterats över på nedstämdheten.

Ligger på 10 mg av 20 möjliga. Träffar psyk på Måndag. Tror panelen det finns nått att hämta med doshöjning?

(Fick mirtazapin samtidigt mot sömnen men herregud vad sjuk jag blev dagen efter. Helt färdig. Orkade två veckor innan jag gav upp den.)
Citera
2017-08-18, 02:00
  #629
Medlem
farfars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sqrbanken
Nu gått några veckor.

Tror nog den biter tämligen väl på ångesten. Det är bra. Minuslistan känns dock mer framträdande.

Spraylackerar muggen mer frekvent.
Känner mig lite snurrig.
Trött och utmattad.
Mer deprimerad.

Ångesten var min främsta problematik innan. Nu är det som om den tämligt goda effekten på ångesten istället konterats över på nedstämdheten.

Ligger på 10 mg av 20 möjliga. Träffar psyk på Måndag. Tror panelen det finns nått att hämta med doshöjning?

(Fick mirtazapin samtidigt mot sömnen men herregud vad sjuk jag blev dagen efter. Helt färdig. Orkade två veckor innan jag gav upp den.)

Det var det lite för skakigt i början för att jag skulle kunna säga något säkert om hur det fungerade på mig efter knappt tre veckors tid. Upplevde att jag stabiliserats efter 6 veckor ungefär när jag satte in 10 mg och sen 20 mg, samtidigt som min gamla medicin stegvis sattes ut.

Jag höjde nyligen från 20 till 30 mg, har upplevt god men otillräcklig effekt. Hoppas att det ska klaffa, det har börjat bra iaf, men handlar bara om några enstaka dagar än så länge.
Citera
2017-08-18, 15:35
  #630
Medlem
Sqrbankens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farfar
Det var det lite för skakigt i början för att jag skulle kunna säga något säkert om hur det fungerade på mig efter knappt tre veckors tid. Upplevde att jag stabiliserats efter 6 veckor ungefär när jag satte in 10 mg och sen 20 mg, samtidigt som min gamla medicin stegvis sattes ut.

Jag höjde nyligen från 20 till 30 mg, har upplevt god men otillräcklig effekt. Hoppas att det ska klaffa, det har börjat bra iaf, men handlar bara om några enstaka dagar än så länge.

Allright!

Vad tar du preparatet mot, om man får fråga givetvis? Själv har jag diagnosticerad GAD och "mild" depression. Ångestproblematiken är mitt primära. Som skrivet har dock nedstämdheten blivit mer framträdande i korrelation med sjunkande ångestnivåer såhär initialt med medicinen.
Citera
2017-08-18, 15:52
  #631
Medlem
farfars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sqrbanken
Allright!

Vad tar du preparatet mot, om man får fråga givetvis? Själv har jag diagnosticerad GAD och "mild" depression. Ångestproblematiken är mitt primära. Som skrivet har dock nedstämdheten blivit mer framträdande i korrelation med sjunkande ångestnivåer såhär initialt med medicinen.

Det är nog både och för mig, får både svår ångest och djup depression utan medicin.

För ångestproblematiken så har Venlafaxin (SRNI) varit extremt effektiv för mig, men jag bytte pga att jag blivit äldre och då fungerar det inte att ha den biverkningen på sexuella förmågan som Venlafaxin har. Som ung var det bara bra, dock.
Citera
2017-08-18, 16:00
  #632
Medlem
Provade den i 6 veckor sammanlagt. Omöjligt att somna innan tidig morgon, sabbade hela vardagen. Hade också regelbunden huvudvärk och spänningar i interkostalmusklerna vilket gjorde det obekvämt att andas djupt. Helt värdelöst preparat.
Citera
2017-08-18, 22:46
  #633
Medlem
TantTrists avatar
Jag vet att jag skrivit här tidigare men jag har ju mina minnesstörningar så orkar inte ens försöka få ihop det hela vettigt, dvs leta och kolla av. Tänkte bara säga att jag snart är inne på andra året, äter ju för min PTSD och valde ju att stanna på en ynka dos av 5 mg vilket har dömts ut här tidigare, men fortsätter att funka för mig

Att min epilepsi fortsätter att krångla mer än "vanligt" har jag valt att blunda inför, det blir en massa laborerande med nya mediciner och ändrade doser på den fronten, men än så länge är jag så tacksam över hur Brintellix verkligen har hållit mig på banan under såhär lång tid. En ny sak som vi har upptäckt är dock att mina ep-anfall ändrats ganska markant, eller min närvaro under anfallen snarare. En för mig stor bonus med Brintellix är ju att jag fått kontroll med min kropp igen, varit avstängd i många år osv, men också att jag faktiskt blivit lite snabbare i tänket - återigen påminner jag lite mer om den gamla friska jag.

Dock är jag numer ALLTID vaken under mina epanfall, min hjärna är alltid på gång, dvs jag kan mitt i allt skakande börja skämta bara för att jag ju faktiskt helt plötsligt känner hur skämmigt det är att faktiskt sitta och skaka, alternativt mina allra kraftigaste anfall som jag kallar vakna tonisk-kloniska anfall, GM`s. Bra på sitt sätt, slipper ramla utan hinner med på ett annat sätt, hemskt på ett annat då mina kramper kring andningsvägarna inte alltid är så roliga i vaket tillstånd. Hursomhaver, de här nya varianterna är "tack vare" Brintellix vilket jag ju inte vet om jag ska kalla bonus eller biverkan... jag ligger online på ett helt annat sätt än förr. (bortsett från minnet då som är lika väck som förr...)
Citera
2017-08-19, 06:52
  #634
Medlem
Tja på er!
Reggade ett konto här för att skriva i tråden, aldrig hängt här innan
Började med Brintellix för 8 dagar sedan...5 mg. Håller även på att trappa ner Sertralin...
När man gör 2 saker samtidigt vet man ju inte riktigt vad som är vad men.... På Brintellixen så tror jag att jag fått de vanligaste biverkningarna: lite illamående de första dagarna, och att det klias på kroppen, diarré... Detta kan jag helt klart leva med.
Sertralinet däremot...misstänker att de har med det att göra: efter 4 dagar började jag känna mig låg, gråtmild, sover oroligt och ytligt...antar att det är utsättningssymtomen.
Tanken är att höja Brintellixen om ett tag och minska sertralinet ytterligare. Skulle eg först vilja minska sertralinet och sen efter nån vecka höja Brintellixen. Just så man ser vad som orsakar vad..
En annan grej jag oxå upptäckt att jag känner mig mindre avtrubbas/avstängd när jag minskat sertralinet..vet dock inte om det har med sertralinet att göra...
Citera
2017-08-19, 10:28
  #635
Medlem
farfars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lisen75
Tja på er!
Reggade ett konto här för att skriva i tråden, aldrig hängt här innan
Började med Brintellix för 8 dagar sedan...5 mg. Håller även på att trappa ner Sertralin...
När man gör 2 saker samtidigt vet man ju inte riktigt vad som är vad men.... På Brintellixen så tror jag att jag fått de vanligaste biverkningarna: lite illamående de första dagarna, och att det klias på kroppen, diarré... Detta kan jag helt klart leva med.
Sertralinet däremot...misstänker att de har med det att göra: efter 4 dagar började jag känna mig låg, gråtmild, sover oroligt och ytligt...antar att det är utsättningssymtomen.
Tanken är att höja Brintellixen om ett tag och minska sertralinet ytterligare. Skulle eg först vilja minska sertralinet och sen efter nån vecka höja Brintellixen. Just så man ser vad som orsakar vad..
En annan grej jag oxå upptäckt att jag känner mig mindre avtrubbas/avstängd när jag minskat sertralinet..vet dock inte om det har med sertralinet att göra...

Även om det jag fasade ut var SRNI så känns det igen. Gråtmildheten beror nog på utsättningen av S., medans B. gav mig störd sömn och mardrömmar. Det värsta går över rätt snart, men räkna med flera veckor innan du stabiliserats.
Citera
2017-08-19, 16:58
  #636
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av farfar
Även om det jag fasade ut var SRNI så känns det igen. Gråtmildheten beror nog på utsättningen av S., medans B. gav mig störd sömn och mardrömmar. Det värsta går över rätt snart, men räkna med flera veckor innan du stabiliserats.
Störd sömn finns inte med på biverknings-listan för Brintellix. Tror snarare det är minskning av Sertralinet. Är lite förvånad att en minskning på 75 till 50 mg skulle påverka mig så mkt. Snri har jag hört ska vara djävulskt att sätta ut. Åt venlafaxin ett kort tag men satte ut det snabbt så det gjorde att jag inte kunde ligga still, kroppen ville typ röra på sig hela tiden....
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback