Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-07-02, 17:32
  #961
Medlem
Citat:
Romsons pressekreterare Helena Hellström Gefwert säger dock:
– Åsa Romson vet mycket väl att både Auschwitz och Krakow ligger i södra Polen och inte södra Tyskland. Hon har tidigare själv besökt Auschwitz.

Citat:
Det var på torsdagseftermiddagen som Åsa Romson deltog i P3-programmet "Tankesmedjan" och fick frågan "Var ligger Auschwitz?". Frågan ställdes med ett medvetet felaktigt uttal för anspela på hennes felaktiga uttal i partiledardebatten. Frågan fick tillägget "nära Schweiz eller?" med felaktigt uttal. Svaret från Romson:
– Nånstans i södra Tyskland.
Johannes Finnlaugsson som ställde frågan säger till Expressen:
– Jag tror hon försökte skämta för att anspela på just Schweiz.
Efteråt sa Romson "Ja, jag vet att det ligger utanför Krakow", berättar Martin Lagos, komiker i Tankesmedjan.

http://www.expressen.se/nyheter/poli...-om-auschwitz/
Citera
2015-07-13, 12:49
  #962
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Verkisto
Är det någon som haft vägarna förbi giftbåten? Ligger den fortfarande vid kajen mittemot Vasamuseet?

Hur många fiskar har fått sätta livet till i en plågsam gift död den här våren?

Giftbåten verkar vara på väg att förgifta Åland och/eller Finland.
https://www.marinetraffic.com/en/ais...date:lastknown

Undrar vilka färger som är tillåtna där?
Kan man anmäla båten till de finska myndigheterna?
Om inte annat kan man ju tipsa pressen.

Surtruten
Citera
2015-10-27, 20:13
  #963
Medlem
Darkwing Ducks avatar
I en stor intervju i DN från i fredags kommenterar hon bl.a. bottenfärgen:
Citat:
Vad tycker du själv har varit jobbigast?

– Självklart har jag som miljöpartist och företrädare ett extremt stort ansvar för att leva som jag lär. Samtidigt som man inte är mer än människa och man kan bara lära av sina misstag. Det har jag gjort. Båtens bottenfärg nu är så ren den bara kan bli. Jag tycker ju själv att det är viktigt att visa andra hur vi tillsammans kan göra världen bättre. Det förstår jag också: att göra ett misstag är mycket värre än att göra tusen bra saker.

När du fick första frågan om bottenfärgen så sa du att ”det är min sambo som har köpt färgen”.

– Jag var väldigt oförberedd på frågan. Vi hade precis haft regeringsbildning och jag hade just kommit tillbaka till familjen när en journalist ringer på. Det var inte i min föreställningsvärld att det citatet skulle användas som att jag försökte skylla på någon annan.

Vad sa din sambo då?

– Nej, vi har pratat om det där. Han är en högst miljömedveten person. Det var inte tu tal om annat än att vi hade samma bild: att vi naturligtvis hade försökt köpa en färg som var bra för miljön och i funktion. Men visst, sett i efterhand skulle vi ha ställt betydligt fler frågor.

Hur ofta blir du påmind om den här bottenfärgen?

– För ofta.

Hur då?

– Genom att journalister som du hakar upp sig vid den frågan.

Får du höra det ute bland folk, när du är ute och seglar?

– Nej. Det är ju en väldigt stor skillnad. I hatkampanjerna på nätet kommer det upp. Där hakar man i alla möjliga frågor, om man uppfattar att man har någonting som drar ned och kladdar på. Då finns ju den här frågan med. Men inte i vanliga fysiska kontakter.
http://www.dn.se/nyheter/politik/asa...sen-bra-saker/
__________________
Senast redigerad av Darkwing Duck 2015-10-27 kl. 20:17.
Citera
2015-10-28, 19:25
  #964
Medlem
NoTruces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Darkwing Duck
I en stor intervju i DN från i fredags kommenterar hon bl.a. bottenfärgen:

http://www.dn.se/nyheter/politik/asa...sen-bra-saker/

Tur för Åsa att hon inte behöver röra sig ute i verkligheten då, utan kan jamsa vidare i sin fantasivärld, omgiven av SÄPO och ja-sägare. Anar jag en smula arrogans i piken mot journalisten?
Citera
2016-05-14, 06:43
  #965
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Giftbåten verkar vara på väg att förgifta Åland och/eller Finland.
https://www.marinetraffic.com/en/ais...date:lastknown

Undrar vilka färger som är tillåtna där?
Kan man anmäla båten till de finska myndigheterna?
Om inte annat kan man ju tipsa pressen.

Surtruten

Inte vet jag exakt vilken färg som båten har/hade. Båtbottenfärgens uppgift är dels att skydda ytan mot rost (stålbåtar) eller röta (träbåtar) men dessutom att hindra att alger och musslor växer fast på ytan. Blir det påväxning utav sådant på bottnen så drar båten mera bränsle, och skillnaden i bränsleåtgång blir fort stor. De färger som hittills använts är giftiga på ett eller annat sätt, det är den enda mekanismen som förhindrar påväxt av marint liv. Ingen annan metod finns just nu, om man inte tar upp båten och skrapar den ren då och då.

Är det här frågan om de sk tennorganiska färgerna så är de ju klart olämpliga, det har visat sig i otaliga försök. . Förr användes gärna en rödorange färg som hette blymönja, men den fasades ut redan på 1970-1980-talet. Den hade goda egenskaper som båtbottenfärg, men var ju också giftig, särskilt för de som var varvsarbetare på den tiden.

Jag har läst att man fortfarande använder blymönja på somliga oljeriggar pga att den har gifteffekt under lång tid, kanske >60-70 år, men jag är osäker på detta.

Nu verkar det i Åsa Romsons fall handla om Kopparhaltig färg och dess giftverkan är nog mycket låg i det stora hela. Tex vårt vattenledningsnät består till stor del av Koppar plus andra tungmetaller och innebär i korthet att stora mängder av bla Koppar släpps ut genom avloppsnätet och reningsverken varje år. Men Koppar i den här formen är förmodligen knappast skadlig, några marina organismer behöver Koppar som spårämne. Kopparen är inget konstigt alls - den har tillhört Jordklotet ifrån början och är "inget konstgjort ämne" som tillförts till miljön.

För alla båtar av stål eller aluminium och vissa plastbåtar som ligger länge i vattnet måste man sätta fast så kallade offeranoder utav typ zink/magnesium, dessa skyddar stålet/aluminiumet emot rost och korrosion.

Ordet rost användes om stål- och järn-konstruktioner men är samma begrepp som korrosion, fast korrosion brukar man mena sker på andra metaller. Men det är typ samma fenomen, samma skeende och ger samma slutresultat. Korrosion på aluminium syns som vita mjöliga svampiga fläckar.

Om Åsa Romsons båt har sådana offeranoder utav zink/magnesium så blir kopparfärgens gifteffekt mindre, antagligen betydligt mindre, och gör att den sitter kvar längre, men ändå har fullgod effekt. Här menar jag att kopparfärgen i det mikroskopiska perspektivet har fullgod effekt, men i det större perspektivet läcker mindre.

Det är på det mikroskopiska planet som påväxningen av marint liv sker.

Innehåller båtbottenfärgen zink så så är det förmodligen helt betydelselöst för den marina ekomiljön, utom precis på båtens skrovyta. Det är ett naturligt spårämne och finns lite varstans. Dock har de svenska och nordiska jordarna (pga nedisningen under istiderna) så låg zinkhalt att det påverkar våra livsmedel negativt. Somliga nutritionsexperter har menat att särskilt tex brödsäd borde berikas med zink eller i vart fall att vi bör få i oss mera zink dagligen.

Jag skulle tro att om Romsons båt bara har/hade koppar/zink bottenfärg så är giftpåverkan helt betydelselöst i miljön i det stora hela. Men om många sådana båtar ligger tillsammans i en trång marina som inte har så mycket naturlig cirkulation så kan man möjligen hitta förhöjda halter av dessa ämnen. Här är det ju det svåra att påvisa vissa ämnens effekt på miljön, man har ju hundratals andra ämnen att ta hänsyn till. Så risken med sådana slutsatser av studierna är att de kan vara behäftade med påtagliga fel, just på grund av att man inte kan korrigera för varje tänkbart miljöstörande ämne.

Just den här frågan om båtbottenfärgers hälsö/miljö-farlighet är mest aktuell för de som dagligen arbetar med båtar, och tex slipar rent båtbottnarna, innan ommålning. Dammet som flyger omkring kan utgöra fara för hälsan, och därför bör man ha mask på sig. Sandblästring med vatten + sand används ofta på större stålbåtar och är en smidigare variant.

Förr när de stora segelfartygen, tex Columbus fartyg och fullriggarna var vanliga (som var byggda i trä) så gjorde man allt för att skydda fartygsbottnen emot skeppsmasken. Skeppsmasken är en mussla (sk borrmussla) som äter sig igenom trävirket på ganska kort tid. Därför fäste man på de värdefullare fartygen skrov plåtar utav tex Koppar, Zink eller rentav Bly. Som var synnerligen effektivt som skydd.

Men dessa fartyg kunde därmed inte klara att gå i ishavet, plåtarna kunde lätt brytas loss vid kontakt med isen.

Tungmetaller är ytterligare ett skällsord i miljödebatten men tungmetaller är bara ett samlingsbegrepp för ett flertal grundämnen i det periodiska systemet. Inte alla är giftiga - tex den vanligaste, Järn som vi behöver i kroppen varje dag.

Tex Guld och Silver och Platina kan anses vara tungmetaller, iallafall enligt den äldre benämningen.

Sen när det gäller fartygsdieselolja och dess miljöeffekter så är det inte säkert att dieselmotorn kan köras med nyare renare dieselsorter, helt enkelt för att många av dessa fartygsdieselmotorer är konstruerade för lite tjockare dieselolja, en "kladdigare" sort. Denna tjockare dieselolja har bättre smörjegenskaper för just de motortyperna än de nyare renare dieseloljesorterna. För större fartyg så används sk bunkerolja som är en extra tjock dieselolja, så tjock att den måste förvärmas, men detta bränsle har ännu högre energivärde än de nyare renare sorterna. Så med tjockoljan så spar man in en del i bränsleförbrukning. Tyvärr innehåller denna tjockolja ibland rätt mycket svavel - men det varierar ibland med vilken oljekälla den tas ifrån. Är svavel alltid skadligt ? --- Nej många växter och djur måste ha mindre mängder svavel för att växa, tex vanliga frukostägg innehåller lite grand svavel. De svavelföroreningar som större fartyg släpper ut bryts snart ner och hamnar i regnet och utgör sedan gödning för tex mossor, lavar och alger.
__________________
Senast redigerad av DrSvenne 2016-05-14 kl. 07:02.
Citera
2016-05-14, 14:26
  #966
Medlem
BoyGoneBads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrSvenne
Vägg av text med pajasförsvar.

Hur orkar du ens med dig själv?

Romson målade båten med förbjuden bottenfärg. Japp. Förbjuden.
Att hon sedan dessutom fyllde den med fuldiesel är ytterligare ett
brott som hon slapp undan pågrund av att hon tillhörde MP-frälset.

Men dom sötebrödsdagarna är slut nu. Inte bara för henne som det
verkar. Dessa jävla politiker som säger en sak och gör en annan.

Pissråttor är vad det är. Clowner som borde sitta inlåsta istället för
att ha en position som dom inte är kompetenta för.
Citera
2016-05-21, 05:01
  #967
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrSvenne
Vägg av text med pajasförsvar

Citat:
Ursprungligen postat av BoyGoneBad
Hur orkar du ens med dig själv?

Romson målade båten med förbjuden bottenfärg. Japp. Förbjuden.
Att hon sedan dessutom fyllde den med fuldiesel är ytterligare ett
brott som hon slapp undan pågrund av att hon tillhörde MP-frälset.

Men dom sötebrödsdagarna är slut nu. Inte bara för henne som det
verkar. Dessa jävla politiker som säger en sak och gör en annan.

Pissråttor är vad det är. Clowner som borde sitta inlåsta istället för
att ha en position som dom inte är kompetenta för.

Haha, tack för piken, jo det blev mycket svammel, det jag skrev är inget försvar för Åsa Romsons båtägande. Jag bara menar att Jorden kommer inte att gå under för att Romson kladdar med färg och fuldiesel.
Jo tyvärr har hon hanterat detta korkat, men hon är ingen naturvetare eller praktiskt lagd skulle jag tro ?
Hon vet ju inte vilka bestämmelser som hon och MPs anhang hittar på och inte inser att det påverkar henne själv. Typiskt byråkratbeteende. Ungefär som kommunbyråkraten i södra Sverige som genomförde 30 begränsning i ett villaområde, men blev den första att bli tagen för fortkörning i samma villaområde, haha
Ja där ser man ja

Citat:
Ursprungligen postat av BoyGoneBad
Hur orkar du ens med dig själv?

Romson målade båten med förbjuden bottenfärg. Japp. Förbjuden.
Att hon sedan dessutom fyllde den med fuldiesel är ytterligare ett
brott som hon slapp undan pågrund av att hon tillhörde MP-frälset.

Jag tycker att du ska lämna in en anmälan till Polisen eller Kommunens miljö-nämnd, om det är dem som hanterar sådant här. Myndigheterna gör ingenting utan att få in en anmälan
Citera
2016-07-21, 18:39
  #968
Medlem
Åsa Romson reser just nu längst Norrlandskusten. Har hon skrapat av den olagliga giftfärgen? Har hon betalat dieselskatt i enlighet med gällande lagar? Släpper Jens Kiil ut gråvatten och vad gör Romson när hon blir skitnödig?

En av Sveriges mest verklighetsfrämmande politiker på resa---glöm inte att ge ett finger vid tillfälle om Ni inte gillar hennes och partiets politik.
Citera
2016-08-04, 04:33
  #969
Medlem
Det blev väldans tyst ikring Åsa Romsås efter hon fick sparken ur regeringen.
Vad gör hon idag..någon ?
Citera
2016-08-04, 06:35
  #970
Medlem
Hon är EU-nämndens ordförande sedan 7 juni 2016.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback