Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-10-06, 12:58
  #1
Medlem
Miljöminister Åsa Romson har polisanmälts idag för miljöbrott efter att hon använt förbjuden giftfärg på sin båt:

http://www.friatider.se/romson-polis...f-r-milj-brott

Det framgår av artikeln att Widar Nord är en båtmänniska som är upprörd över att Romson använt giftig färg på sin båt i Östersjön:

"– Vi har enorma problem idag med såväl bottendöd som höga zink- och kopparhalter i fisk som lever i Östersjön. Det rör sig om vårt eget innanhav och jag tycker att man som svensk har ett extra ansvar att föregå med gott exempel, alldeles oavsett om man är miljöpartistisk miljöminister eller inte."

Tankar och kommentarer kring detta?
Citera
2014-10-06, 13:02
  #2
Medlem
Shoffens avatar
Att miljömupparna inte lever som de lär.
Synd bara att det inte kom fram innan valet. Hade ju kunnat sänka MP med någon procentsats.

Spelar väl inte någon roll om hon ska använda en mer miljövänlig färg i framtiden som hon skrev till aftonblaskan, Då får hon ju skrapa väck all färg nu på direkten om hennes ursäkt ska mottagas.
Citera
2014-10-06, 13:07
  #3
Medlem
Skatteskolks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shoffen
Att miljömupparna inte lever som de lär.
Synd bara att det inte kom fram innan valet. Hade ju kunnat sänka MP med någon procentsats.

Spelar väl inte någon roll om hon ska använda en mer miljövänlig färg i framtiden som hon skrev till aftonblaskan, Då får hon ju skrapa väck all färg nu på direkten om hennes ursäkt ska mottagas.

Det kanske fanns en anledning att det kom just efter valet? Tyvärr måste jag säga. Kan man licensskolka och bli entledigad borde det även drabba ansvarig minister men det kommer självfallet aldrig ske.

Får se om det här leder någon vart. Åtminstone lär det debatteras.
Citera
2014-10-06, 13:11
  #4
Medlem
patriot8s avatar
Verkar som att Åsa värnar lika mycket om miljön som sitt parti.
Citera
2014-10-06, 13:27
  #5
Medlem
Jag gillar förresten överskriften "Skräckkabinettet".

Regeringen har suttit i mindre än tre dagar men har redan samlat ihop mer än tre skandaler...
Citera
2014-10-06, 13:28
  #6
Medlem
Nightsorrows avatar
Om man drar pararellen till 2006, där vi hade en kulturminister som fick avgå p.g.a icke betald tv-licens, kan vi då ha en miljöminster som sprider/spridet gifter i östersjön?

Jag tycker egentligen att båda fallen är skitsaker, även om Romsons miljöfarliga färg väger tyngre, men om vi inte kunde ha en kulturminister som begick brott som rörde kulturen (tv-licensen), borde vi då inte direkt kasta ut en miljöminster som begår miljöbrott?
Citera
2014-10-06, 13:31
  #7
Medlem
IGotAGoldenTickets avatar
Två borgerliga ministrar avgick när det uppdagades att de inte betalat tv-licens. Jag vill minnas att en av dem skyllde på make då också, men kom ändå inte undan.

Detta är en klart värre skandal än så. Detta handlar om miljöförstöring i ett av världens mest känsliga hav. Romson bör avgå.
Citera
2014-10-06, 13:33
  #8
Medlem
Fjodorovs avatar
Alltså, vilka pajasar. Miljöminister och ledare för Miljöpartiet också har man inte koll på att man själv använder miljögiftiga saker.

Man skall ju leva som man lär, uppenbarligen har flertalet miljöpartister svårt med det.
Citera
2014-10-06, 13:37
  #9
Medlem
hvita.nhegrers avatar
Den giftiga färgen är inte allt:
Citat:
Miljöministern medger också att hon släpper ut diskvatten, badvatten och tvättvatten, så kallat gråvatten, direkt i havet. Det är något som Brita Sundelin, docent i miljövetenskap vid Stockholms universitet kritiserar.

– Släpper man ut diskmedel och annat gråvatten så spär man på övergödningen. 50 procent av botten i Östersjön har syrebrist och till slut dör havsbotten. Jag är för ett förbud av både kopparbaserade färger och utsläpp av gråvatten, säger hon till Expressen.

http://www.svt.se/nyheter/varlden/mi...ed-giftig-farg
Citat:
Åsa Romson och hennes man använder fossilbaserad dieselolja för att värma upp båten.

- Jag har gott samvete, jag kan leva med det, säger Romson till Expressen.

http://www.gp.se/nyheter/sverige/1.2...forbjuden-farg

Miljöministern står på sig, tänker inte göra sig av med den förorenande båten:
Citat:
Finns det inga andra alternativ än kopparbaserade färger. På Miljöpartiets hemsida rekommenderar ni att man ska tvätta båten i stället?

- Det går inte på stora träbåtar.

Har du inte funderat på att göra dig av med båten?

- Nej, det är också ett kulturarv som pryder sin plats och som gör att vänner kan vara med och segla och uppleva skärgården.


Är det inte konstigt att du som miljöminister har en båt som kräver kopparbaserad färg?

- Min familj har valt att inte ha bil till exempel. Det är väl också meningen att man ska kunna ha ett fritidsliv som är aktivt.


http://www.expressen.se/nyheter/val2...orbjuden-farg/
Ska man skratta eller gråta!?
__________________
Senast redigerad av hvita.nhegrer 2014-10-06 kl. 13:50.
Citera
2014-10-06, 13:44
  #10
Medlem
Det måste vara skönt att stå på den goda sidan, så länge man kritiserar vita män och SD kan man alltså "med gott samvete" agera exakt tvärtemot den politik man förespråkar i övrigt och komma undan med det. Kanon!
Citera
2014-10-06, 13:53
  #11
Avstängd
Åsa Romson har kommit att bli en belastning för sitt parti. Inte nog med sitt fullkomligt "stupida" tal i Almedalen där hon eldade upp "hat" mot människor av en pga hudfärg, kön, sexuell läggning, ålder och nationalitet...

Nu använder hon förbjudna giftiga färger!

Spolar ut orenat tvätt-,disk-, duschvatten rakt ut i Östersjön

Fan vet om de inte vänder upp och ner på latrintunnan också och fyller Östersjön med bokstavligt talat "miljöpartistisk piss och skit"

Jävla hycklare!
Citera
2014-10-06, 13:55
  #12
Medlem
hahaha... jag gillar denna pärla:

Citat:
Åsa Romson publicerar också själv bilder på när hon och hennes make samt vänner målar fartyget med den förbjudna färgen. Målningen ägde rum 2011 och enligt Romson målades båten även för 1,5 år sedan. Då var färgen inte tillåten enligt kemikalieinspektionen.

När Expressen träffar Romson och visar henne bilderna säger hon:

- Det är copyright på de bilderna. Det vet du eller?

Hmmm vad säger upphovsrättslagen om detta...

Citat:
2 §
Verket görs tillgängligt för allmänheten i följande fall:
1. När verket överförs till allmänheten. Detta sker när verket på trådbunden eller trådlös väg görs tillgängligt för allmänheten från en annan plats än den där allmänheten kan ta del av verket. Överföring till allmänheten innefattar överföring som sker på ett sådant sätt att enskilda kan få tillgång till verket från en plats och vid en tidpunkt som de själva väljer.

23 § Offentliggjorda konstverk får återges
1. i anslutning till texten i en vetenskaplig framställning som inte framställts i förvärvssyfte,
2. i anslutning till texten i en kritisk framställning, dock inte i digital form och
3. i en tidning eller tidskrift i samband med en redogörelse för en dagshändelse, dock inte om verket har skapats för att återges i en sådan publikation.

Även de som inte kan lagtexten torde fatta vad som gäller i detta fall, men dessvärre gäller det uppenbart inte i fallet Romson. Vilken jävla idiot!

Edit:

Utbildning

1988 - 1990 Södra Latins gymnasium, Stockholm, 2-årig estetisk praktisk (teater)
1990 - 1991 Komvux och eftergymnasiala studier inom Kulturama (radiolinje)
1991 - 1994 Studier till fil.kand. med svenska som huvudämne, Stockholms universitet
1996 - 2001 Juristlinjen, Stockholms universitet

http://www.mp.se/om/asa-romson

__________________
Senast redigerad av TheP4st 2014-10-06 kl. 14:05.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback