Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-10-24, 10:37
  #169
Avstängd
KvasiOrkos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Morfar-52
Du och dina bekanta är duktiga knarkare ni.
Dom 7 (?) i Gävle var amatörer.

Eller;
Har du haft tur och dom andra otur?

Förmodligen så är han och hans bekanta duktiga knarkare. Med tiden och mer man avancerar i sitt knarkande så försvinner ofta respekten och förmågan att vara måttlig.

Bland äldre långt gångna missbrukare verkar spice bli mer och mer vanligt. Denna grupp sitter sällan och läser på om de droger de tar. Det är nästan så i dessa kretsar att man ser ner från kunskap som kommer från läsande och endast det som sprids från mun till mun är "på riktigt".

På detta sätt sprids mycket vandringsmyter och felaktiga uppfattningar. Det är nästan bara i den här gruppen jag stött på uppfattningen som media sprider om att folk tror att "är det lagligt kan det inte vara så tungt eller farligt". Många (men långtifrån alla) som sitter här vet att lagliga droger är mindre utforskade och kan vara mycket farligare, därför tar man det lugnt och arbetar sig upp.

Jag är själv ett exempel på ett mellanting som i början hade stor respekt för droger, var försiktig och sällan blandade. Men ju mer "erfaren" jag blev desto större risker tog jag, blandade respektlös och trodde att jag tålde hur mycket som helst. Som en omvänd mognadsutveckling. Och det verkar inte helt ovanligt, förmodligen går det hand i hand med att hjärnan förändras så att suget alltid finns där och man aldrig blir tillfredsställd oavsett hur mycket man stoppar i sig och förmågan att lära sig av hemska upplevelser försvinner eftersom inlärningen förstörs.
Citera
2014-10-26, 10:05
  #170
Avstängd
KvasiOrkos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av friman1987
Anledningen att personerna blir medvetslösa är för att CB1 drar ner på blodtryck, vid extrema doser så kan det få folk att svimma. Många cannabinoider har även effekt på TRPV1 receptorn som är en nociceptor som också bidrar med att sänka ner blodtrycket. Som någon form av kompensationsmekanism så höjs blodtrycket i början som sedan sänks ner helt. Sänks det för mycket så svimmar personen och blir medvetslös.

Sker i 3 faser:
Fas 1: Blodtrycket sänks exempelvis med 20 mm Hg.
Fas 2: som någon form av kompensationsmekanism höjs blodtrycket med exempelvis 50 - 80 mmHg.
Fas 3: Sänks blodtrycket igen tills personen svimmar eller blir medvetslös.

Se bild: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/arti.../figure/fig02/


När det var nytt med cannabinoider så verkade folk mer försiktiga med doseringen. Nu har det spårat ur helt. Varje vecka blir någon medvetslös.

Journalister brukar få det mesta om bakfoten, när de inte ljuger medvetet. I Metro skriver de att "Spice sätter fart på stresshormonet i kroppen och kan leda till att man kollapsar, drabbas av kramper och organskador på njurar och lever. Man kan också tappa andningen – vilket kan leda till skador på hjärnan."
Ligger det någon sanning i det om stresshormon och andningsdepression?
Citera
2014-10-26, 13:49
  #171
Medlem
friman1987s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KvasiOrko
Journalister brukar få det mesta om bakfoten, när de inte ljuger medvetet. I Metro skriver de att "Spice sätter fart på stresshormonet i kroppen och kan leda till att man kollapsar, drabbas av kramper och organskador på njurar och lever. Man kan också tappa andningen – vilket kan leda till skador på hjärnan."
Ligger det någon sanning i det om stresshormon och andningsdepression?

Det varierar beroende på cannabinoid. Just det där inlägget som du refererade till säger inte hela sanningen. på de flesta cannabinoider så sker fas 2 enbart.

Det är värt att läsa min senare inlägg där har jag skrivit mer detaljerad hur de olika faserna går till.
Kan se inlägget här nedan, klicka på spoiler.



Går att läsa följande om 19årigingen Connor Reid Eckhardt på Metro:

...Men Connor somnade och hans hjärna började svälla. Han hamnade i koma och förklarades hjärndöd. I fyra dagar satt Connors föräldrar vid hans sida på sjukhuset innan de fattade beslutet att följa hans önskan om organdonation. Den livsuppehållande vården avslutades.
Källa: http://www.metro.se/nyheter/19-aring...HhleO1NEGax7E/
-------------------------------------------------------------

Det där tillståndet som Connor hamnade på kallas för Cerebral edema.
Cerebral edema kan framkalla: svimningar/andningsdepression, Vätskeretentioner (leder till att hjärnan börjar svälla), koma.


Det här tillståndet är svårt att behandla. Kan tryggas till av Förmaksflimmer, takykardi, hypotention, vilket sker även under fas 2.
CB1 ska öka calcium joner intracellulärt medan Kalium jonerna åker ut ur cellen. Jag kan tänka mig att överdoseringen kan rubba osmos regleringen hos hjärncellerna och det leder till vätskeretentionen. Det är vad som gjorde att hans hjärna började svälla. Undrar hur mycket han tog egentligen. Att sidor som dailymail skriver att han har dött efter 1 blås skapar även stor förvirring. Finns även chans att han blev fel medicinerad på sjukhusen.
__________________
Senast redigerad av friman1987 2014-10-26 kl. 14:47.
Citera
2014-11-02, 19:12
  #172
Avstängd
KvasiOrkos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Starless99
Det är nu bevisat varför norrlänningar är så tröga.
Dom röker spice.

Verkar som att du har helt rätt här. Gävleborg har sämst resultat på högskoleprovet av alla län och de har ju en tradition av spicerökning som går många hundra år tillbaks.
Citera
2015-02-02, 01:43
  #173
Medlem
Verkar som ingen av er verkar veta vem personen är bara skriver om spice och så men personen I DETTA FALL som överdoserade heter ham*di även släkt med dani*m dömd för flertal rån och suttit i fängelse i flera länder
Citera
2015-02-02, 08:04
  #174
Avstängd
Saturnuslords avatar
Citat:
Ursprungligen postat av johxxx3
Verkar som ingen av er verkar veta vem personen är bara skriver om spice och så men personen I DETTA FALL som överdoserade heter ham*di även släkt med dani*m dömd för flertal rån och suttit i fängelse i flera länder

Var det spice som made him do it?
Citera
2015-02-05, 17:24
  #175
Avstängd
i574n8u11s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av johxxx3
Verkar som ingen av er verkar veta vem personen är bara skriver om spice och så men personen I DETTA FALL som överdoserade heter ham*di även släkt med dani*m dömd för flertal rån och suttit i fängelse i flera länder

Reggade du dig och bumpade bara för att få skryta?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback