Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 4
  • 5
2014-10-10, 21:58
  #49
Medlem
Sittkissares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Signalkabel
Hejhej, här är jag!

Så vad gör du med all den tid du nu har över? Kan du ge lite exempel? Jag försöker nämligen själv komma på saker. Jag har börjat läsa mer, plugga språk några minuter per dag, samt lite annat smågrejs som att börja rita lite osv. Efter att ha slutat med spel och dragit ner på film/serie-tittandet så blir det mer slösurf istället. Känns inte mycket mer produktivt än film/spel/serier.

Att höra att din relation till din partner förbättras låter kanon och det tror jag stenhårt på. Så att höra lite vad du sysslar med på all din lediga tid skulle vara intressant.
Citera
2014-10-10, 22:48
  #50
Medlem
Signalkabels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gato12
Vad gör du med all tid som blir över? Läser jättetjocka böcker? Motionerar? För djupsinniga konversationer?

tid över? jag hinner inte ens med hälften av vad jag vill göra...

Ikväll sitter jag vid datorn för o skriva en grej, sen blir det väl en joint o lite gitarrspel.

Böcker (inte som tidsfördriv på tuben utan som aktivitet i två-tre timmar) känns som en allt mer bortglömd företeelse, jag läste ngnstans att LO-anslutna män läser minst av alla, i snitt inte ens en bok om året. Jag har precis läst om Shantaram och rekommenderar den starkt, (hittade en tråd också, (FB) Shantaram Gregory David Roberts), 900 sidor tar ett tag men jävlar vilken berättelse (därmed inte sagt att det är seriös litteratur per se). Ngnstans tror jag att litteraturen är en av förutsättningarna för andlig utveckling varför jag tvingar mig själv att läsa ibland, även när jag tror att jag inte orkar, det släpper efter ett tag.

Min favoritsysselsättning annars är en samtalsklubb jag ingår i som tyvärr bara träffas varannan vecka, men där för vi långa resonemang helt utan censur eller dömanden. Att spela i ett band tar en del tid, särskilt om man som jag är en av låtskrivarna, jag lirar i korpen, jag har varit politiskt aktiv för ett mindre parti utanför riksdagen, jag driver en mindre firma, jag brukar ställa upp när vänner ber om hjälp (och eftersom de vet det så ber de om hjälp), osv

Men om vi snackar om rent tidsfördriv så gör jag vad som helst i glada vänners lag, anything goes (har noterat hur mycket lättare det är att städa hemma med en kompis vid köksbordet tex).

Om jag är allena gör jag helst ngt kopplat till ovanstående som att fila på en låttext, fundera kring en bestämd frågeställning, momsredovisa, klappa katten tills han spinner ordentligt, skriva rättshaveristiska brev till myndigheter och företag, ringa min gamle far, lyssna på musik (och, liksom med litteratur ovan, inte som musik i bakgrunden, även om det också är schysst, utan att sätta sig ner och bara lyssna på en hel skiva utan avbrott), dra ett yogapass etc.

Om jag hade haft mer tid hade jag fortfarande gått kvällskurser på universitetet på kvartsfart (vet inte om de finns kvar längre), en föreläsning i veckan med någon timmes efterplugg och studielitteratursläsning på tuben fram o tillbaka. Det blir några poäng efter ett par år, som man fick genom att skippa torsdagstvtablån!

Jag hade också velat bli en habil hobbytrummis, bättre på att fritera krispigt istället för flottigt, bättre på blomnamn, bättre på många språk, lärt mig några av de klassiska danserna på riktigt, ta jaktlicens, bli den som äntligen fäller Calle B osv osv

Mitt liv blev bättre sen jag var tvungen att aktivera mig själv utan "the mother quick fix of all quick fixes", även om det blir långtråkigt ibland. Det pågår så många balla grejer varje dag, hela tiden, överallt så att stänga in sig känns lite livsförnekande för mig. Men jag tror att bemästrandet av långtråkigheten också det är en viktig del av en människas utveckling.

Och då kommer jag slutligen till internet. Jag älskar internet som idé och som möjlighet, men ser med sorg på utvecklingen från det "organisk-anarkistiska" till den fasadnarcissistiska angiveri- och övervakningsapparat som de av storföretagen ägda sociala medierna faktiskt utgör. Sedan jag började skriva här på fb efter många års lurkande har mer och mer tid lagts här, en farlig utveckling märker jag när jag nu skriver det, jag ska skärpa mig. Jag skulle gärna säga att jag gör en timme internet varannan dag, men det blir mer, mycket mer ibland. Min överlägset största tidstjuv, faktiskt.

Nu blev det lite babbligt, men ungefär så
Citera
2014-10-10, 22:57
  #51
Medlem
sagtsuls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Injectionz
Jag har inte tittat på TV som någon rutin sen runt 2005, 2007 slutade jag titta på TV helt då man blir förgiftad med propaganda, reklam och annan skit.

Känner ingen i min ålder som tittar på TV heller, visst har föräldrar som tittar på TV då och då men även de har börjat sluta titta i allt större utsträckning.

TV och TV-program är inget annat än hjärntvätt.

nu börjar jag le lite i misären som kallas sverige.
Halleluja det finns hopp?
Trodde nästan att man var ensam om att genomskåda propagandamaskineriet från tv och media.
Detta får vi fira med en liten whiskey.
Må väl alla kritiskt tänkande medmänniskor.
Citera
2014-10-10, 23:17
  #52
Medlem
Signalkabels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sittkissare
Så vad gör du med all den tid du nu har över? Kan du ge lite exempel? Jag försöker nämligen själv komma på saker. Jag har börjat läsa mer, plugga språk några minuter per dag, samt lite annat smågrejs som att börja rita lite osv. Efter att ha slutat med spel och dragit ner på film/serie-tittandet så blir det mer slösurf istället. Känns inte mycket mer produktivt än film/spel/serier.

Att höra att din relation till din partner förbättras låter kanon och det tror jag stenhårt på. Så att höra lite vad du sysslar med på all din lediga tid skulle vara intressant.

Det mesta i svaret ovan, men eftersom du har Gandhi-citatet i din signatur ville jag lägga till att det är precis så det är.

Att träffa nya människor blev ett måste, var aldrig den som säger "nej" när ngn föreslåt ngt, hur tråkigt det än verkar vara. Säger dina vänner nej, så gå på poesiläsningen på det lokala fiket själv och lyssna på lite svammel, någon tanke väcks alltid och du kanske råkar i samspråk med en främling som också är där för att hellre lyssna på en okänd poets svammel än att se på tv. Gå på föreläsningar, abf eller privat, eller varför inte gå in på universitets föreläsningar som åhörare.

Jag skriver låttexter och får ett kanaliserat utflöde av tankar och känslor, det tror jag många saknar idag. Eller tvärtom för samma effekt, sätt dig ner och skriv, vad som helst (det kan kännas fånigt, men ingen ser dig) och låt orden flyta fritt utan att låta överjaget kontrollera vad du skriver. Alla ord och formuleringar är godkända, låt texten följa sin egen associationskedja, helt fritt. Texten behöver inte ha en röd tråd, vara väldisponerad eller skriven med varierat språk för det är bara du som ska läsa det. Skriv, skriv och skriv tills det tar slut i skallen. Ta en lång promenad innan du kommer hem och läser vad du skrivit, ball grej faktiskt.

Skaffa gärna en hobby som kräver socialt engagemang så att det blir svårare att backa ur om "jag känner inte för det just nu"-ursäkten dunkar på från de skärmabstinenta delarna av dig själv.

Slösurfandet nämner jag själv som ett problem ovan, och det är i min mening liiite bättre än tv, beroende på vad man gör och hur mycket, men en tidstjuv likväl.

Du ritar lite mer, säger du. Skulle du vilja rita ännu mer? Vad stoppar dig? Finns det ngt annat skoj du vill lära dig?

Att lära sig jonglera tog mig en timme om dagen i två veckor, sen höll jag på ett tag med lite tricks också innan jag fastnade på ett steg som blev svårt att överkomma utan mer träning och då hade jag nått så långt som jag kom med den tid jag var beredd att lägga ner, gott så!
Citera
2014-10-11, 03:32
  #53
Moderator
Oddballs avatar
Spela roll om man ser tv-serier på en tv-apparat eller ser dem på datorn - det var ju inte riktigt det som var frågan.
Citera
2014-12-14, 19:35
  #54
Medlem
Hovslättsmannens avatar
Jag håller på med musik och målar när jag är hemma. På internet kollar jag på någon musikvideo eller någon film som ska vara extra intressant någon gång. TV-underhållning intresserar mig inte särskilt mycket, varken det tramset som går på svt eller någon av de där kvalitets-hbo-serierna. Känner alltid att tiden rinner iväg när jag sitter och ser en massa konstruerade konflikter som ändå bara byggs på i all oändlighet. Det är ju inte så att de där serierna har någon direkt slutkläm eller konstnärligt statement. Det är ju bara kvalitetstuggummi alltihop.
Min femåriga dotter brukar titta lite på barnprogram på bolibompawebben, men mest spelar hon spel på nätet. Om vi ser en hel film åker vi in till stan och går på bio.
Alla andra ungar verkar sitta hemma och se på Frost hela dagarna på repeat, så det är väl vi som har en störig hipsterattityd i vår familj antar jag.

Jag minns att jag var 12 år och ville sitta i källaren hemma och knåpa på mina egna rollspelssystem. Morsan var så sur på att jag inte kom upp och tittade på TV "...och är lite social".

Visst betalar man ett pris för att man inte gillar TV. Det är ju inte världshändelserna som diskuteras vid fikaborden på jobbet, det är ju TV-händelserna. Så mycket bättre och sånt.
Folk blir ju faktiskt griniga om man inte tittar på TV också. Det uppfattas som asocialt. Folk får dåligt samvete om dom kollar och jag inte kollar.
Citera
2014-12-14, 23:12
  #55
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hovslättsmannen
Jag håller på med musik och målar när jag är hemma. På internet kollar jag på någon musikvideo eller någon film som ska vara extra intressant någon gång. TV-underhållning intresserar mig inte särskilt mycket, varken det tramset som går på svt eller någon av de där kvalitets-hbo-serierna. Känner alltid att tiden rinner iväg när jag sitter och ser en massa konstruerade konflikter som ändå bara byggs på i all oändlighet. Det är ju inte så att de där serierna har någon direkt slutkläm eller konstnärligt statement. Det är ju bara kvalitetstuggummi alltihop.
Min femåriga dotter brukar titta lite på barnprogram på bolibompawebben, men mest spelar hon spel på nätet. Om vi ser en hel film åker vi in till stan och går på bio.
Alla andra ungar verkar sitta hemma och se på Frost hela dagarna på repeat, så det är väl vi som har en störig hipsterattityd i vår familj antar jag.

Jag minns att jag var 12 år och ville sitta i källaren hemma och knåpa på mina egna rollspelssystem. Morsan var så sur på att jag inte kom upp och tittade på TV "...och är lite social".

Visst betalar man ett pris för att man inte gillar TV. Det är ju inte världshändelserna som diskuteras vid fikaborden på jobbet, det är ju TV-händelserna. Så mycket bättre och sånt.
Folk blir ju faktiskt griniga om man inte tittar på TV också. Det uppfattas som asocialt. Folk får dåligt samvete om dom kollar och jag inte kollar.
Det går ju dock utmärkt att kolla på programmen utan att för den sakens skull "titta på tv" och i ärlighetens namn så finns det gott om högklassiga serier att finna.
Citera
2014-12-15, 00:34
  #56
Medlem
Freeze89s avatar
Min gamla lärare i Historia hade aldrig i hela sitt liv ägt varken TV, Dator eller smartphone. Han nöjde sig med en radio. Djupt religiös var han också.

Själv så äger jag en sprillans ny smart teve som jag enbart använder för film, serier och TV-spel (ps4).
Citera
2016-01-13, 21:02
  #57
Medlem
Dumburken blev en platta. Nian är ju rakt ner i skiten nu, oavsett om det är lur eller platta på väggen. Jag kollar på det som stimulerar valnöten. Bra att hålla koll på grejerna. Idag är det inte så mycket ball musik på burken men Internet med youtube och andra grejer har ju tagit över hela baletten. Man blir ju nästan helt rudis över alla balla grejer man kan blänga på.
Citera
2016-10-25, 07:00
  #58
Medlem
HasseBanans avatar
Det sänds ju i princip inget bra alls i TV numer. Bara dessa eviga matprogram, inredningsprogram och amerikanska TV-serier som är så tråkiga att man vill slänga något i TV-aset när man hör de där autentiska "hahahaha"! Samtidigt som denna förbannade politiska propaganda i vart och vartannat program med proffstyckare eller kändisar som springer vänsterns/sossarnas/Jan Helins ärenden.

Enda gångerna är när det går något man verkligen är intresserad av att se, oftast då på någon faktakanal, som kunskapskanalen t.ex, eller någon dokumentär om något band eller artist. Annars finns ju så pass mycket underhållning på youtube så att det räcker en hel livstid.

Som flera har sagt här så är TV-tittande passe mer eller mindre. Det var något man gjorde innan internet kom för att det inte fanns något annat.
Citera
2017-06-28, 21:55
  #59
Medlem
Vet att jag bumpar så det behöver ingen påpeka. Men jag minns att när jag flyttade hemifrån hade jag ingen tv på typ 10 månader. Jag skaffade en mer eller mindre för att andra tyckte att jag borde ha en. Som det är nu vill jag gärna skära ner på tv-tittandet för jag tycker att tv-tittande är passiviserande.

"Life is what happens to you while you´re busy watching tv" kanske man kan säga.
Citera
2017-06-29, 10:50
  #60
Medlem
15minFames avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PG-k
Nej, det är ganska fjolligt med män som jagar en boll om man analyserar det djupare, men det är lite mysigt att gemensamt som land följa något, skulle nog tyckte det var lika spännande om Zlatan spela cricket.
Missade du min ironi trots smileyn?
Citera
  • 4
  • 5

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback