Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-10-04, 00:30
  #1
Medlem
I början av Januari tänkte jag ta mig till Sydamerika, efter att ha rest runt i asien förra vintern så vill jag nu uppleva Sydamerika. Planen är att flyga via Florida till Panama där jag är 2 veckor inklusive segling till Colombia (4-5 nätter) där jag tänkt spendera 3 veckor och 3 veckor i Ecudador.

Med Norwegian kan man flyga till Florida för 1899 kr (utan mat, bagage och bestämt sittplats), låt oss säga 2100 kr med bagage och cirka 900 kr efter 1 sökning idag från Florida till Panama. Att segla från Panama till Colombia kostar 400-500USD (dela gärna med er av erfarenheter av seglingen, av vad jag läst så bör man undvika vissa segelbåtar osv) därefter har jag cirka 3 veckor i Ecuador, totalt 8 veckor ungefär och jag har tänkt plugga spanska på distans, dels för att få lite CSN-bidrag men även för att passa på att lära mig språket och praktisera det när jag väl reser runt.

Det som oroar mig lite grann är risken för att bli utsatt för Scolpamine i Colombia då jag gärna super ner mig själv ensam och vandrar omkring och gärna dricker med locals, sug för droger och av den anledningen funderar jag på att spendera lite mindre tid i Colombia och ta det lugnt när jag väl är där, dvs inte supa ner mig själv, lägga mig skapligt och helt enkelt leva säkert, är jag paranoid? Är jag i sällskap av andra från hostels kan man säkert agera annorlunda, men det får man se väl på plats.

Jag har också tänkt lära mig dansa Salsa, lära mig surfa och eventuellt ta dykcertifikat, ett par saker jag var för full och lat att lära mig i asien. Är Ecuador att rekommendera då?

Hur är accommodations i dessa ovan nämnda länder? I asien kunde jag bo på "bra" hotell/bungalow för i snitt 200 kr/natt, väl i Sydamerika tänkte jag bo och leva billigare men hur är det med private rooms? Hur mycket får man betala för det? jag uppskattar gärna privacy även om jag gärna vill ta del av sociala biten med att bo i hostels..

Ser fram emot tips och synpunkter på mina planer, även om det säkert är uttjatat med varje persons resplaner.
Citera
2014-10-05, 10:11
  #2
Medlem
Shepard25s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av travellern
Med Norwegian kan man flyga till Florida för 1899 kr (utan mat, bagage och bestämt sittplats), låt oss säga 2100 kr med bagage och cirka 900 kr efter 1 sökning idag från Florida till Panama. Att segla från Panama till Colombia kostar 400-500USD (dela gärna med er av erfarenheter av seglingen, av vad jag läst så bör man undvika vissa segelbåtar osv) därefter har jag cirka 3 veckor i Ecuador, totalt 8 veckor ungefär och jag har tänkt plugga spanska på distans, dels för att få lite CSN-bidrag men även för att passa på att lära mig språket och praktisera det när jag väl reser runt.

Jag seglade från Colombia till Panama (alltså andra hållet) och kan verkligen rekommendera det! Det verkar precis som du säger finnas en del dåliga båtar men om du bokar via mamallena.com (dom har ett hostel i Panama city) så brukar det vara bra. Dom har bra koll och reviews på båtarna från alla resenärer! Du kan maila dom och be om att få ett worddokument om alla båtar och recensioner. Jag åkte med Wildcard och var riktigt nöjd!Om du åker segelbåt så kommer det kosta $550 men det är absolut värt det. $400 kostar det om du åker speedboat längs kusten och det lär inte vara jätteroligt vad jag hört..

Citat:
Ursprungligen postat av travellern
Lära mig surfa och eventuellt ta dykcertifikat, ett par saker jag var för full och lat att lära mig i asien. Är Ecuador att rekommendera då?
Dykcert kan du ta i Panama (Bocas del Toro) eller runt Santa Marta i Colombia, kostar mellan $200-$300 på båda ställena. Dykningen lär inte vara jättebra jämfört med norra Centralamerika, Asien och Australien men du har ditt cert för framtiden och om du vill till Galapagos så är det bra! Surfa gör du antingen i Panama, Colombias östkust men framför allt i Peru och Ecuador. Ecuadors kust är packad med små surfbyar´med Montanita som den stora pärlan! Januari och Februari är ju högsäsong där också, sjukaste festen jag varit med om, fullt med heta ecuadorianer, chilenskor och argentiskor! I peru är det Mancora som gäller, det är också bra men Montanita är ett steg bättre.

Citat:
Ursprungligen postat av travellern
Hur är accommodations i dessa ovan nämnda länder? I asien kunde jag bo på "bra" hotell/bungalow för i snitt 200 kr/natt, väl i Sydamerika tänkte jag bo och leva billigare men hur är det med private rooms? Hur mycket får man betala för det? jag uppskattar gärna privacy även om jag gärna vill ta del av sociala biten med att bo i hostels..

Hostels i Colombia och Panama kostar mellan 9$-15$ beroende på stad och standard, ett singelrum kostar således kanske $20. I Ecuador och Peru är det lite billigare så runt $6-10 för dorm och typ $15 för privat.
Citera
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f2455243

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback