Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-10-03, 02:34
  #1
Medlem
WykkedWitchs avatar
Finns här någon sådan??
Har du blivit haffad någon gång??

Säkerligen kan jag lätt få svar här. Själv har jag blivit tagen av dessa något tiotal ggr i livet. Inklusive när jag tagit mig lös och lubbat från platsen.
De brukar ta kort på snattaren med en paranoidkamera (paraloid,.. whatever) och man blir oftast portat från den affären. Men jag har ofta återvänt till samma butik för att handla/snatta/stjäla ändå.

Butikspioner alltså.. de övervärderar såå ofta sin egen undercover. Snacka om att man lätt uptäcker dem. Visst - har åkt fast ca 10 ggr men wtf !
Citera
2014-10-03, 02:36
  #2
Medlem
Unikos avatar
Varför hålla på att snatta?
Citera
2014-10-03, 02:53
  #3
Medlem
Nymfans avatar
Skulle kunna tänka mig att bli en iallafall, fan vad chill.

Får man betalt eller är det som hobbypoliser?
Citera
2014-10-03, 07:54
  #4
Medlem
Är det butikskontrollanter du pratar om? (civilklädda väktare)
Vissa är bra, andra är dåliga. Handlar mycket om hur väl de smälter in och om de "kan" butiken i fråga, dvs om de vet var man har god uppsikt över olika delar av butiken utan att nödvändigtvis följa efter snattarslöddret.

Till min vetskap har det länge varit olagligt att fota snattare. Svårt att anmäla, dock, då polisen i princip alltid är på butikspersonalens sida.
Citera
2014-11-03, 20:13
  #5
Medlem
Sqeptisks avatar
Suck! Butikssnattare måste vara de lägst stående brottslingarna näst källar-inbrottstjuvarna. Korkade människor som genom sitt agerande ser till att vi andra måste betala högre priser i affärerna. De stjäl inte från affären, utan stjäl faktiskt från affärens hederliga kunder. Oss övriga alltså!
Varför skall det vara så svårt att hålla fingrarna i styr? Sy in dom på livstid!
Citera
2017-04-22, 18:55
  #6
Medlem
WykkedWitchs avatar
Så har jag alltså blivit upptäckt på Willy´s stormarknad.

Har dock det senaste året snattat runt 20 ggr på CooP, City och Willy´s.


Jag ligger alltid på gränsen varje gång jag snattar omkring 800-1000 kr
Varför jag snattar är helt enkelt för min överlevnad för jag är ingen notorisk tjuv.

Som tur var är påföljderna (om man är smart som jag och nästan aldrig åker fast) pyttesmå och det
har för mig samtliga gånger stannat vid strafföreläggande !

Det bör även sägas att det blivit betydligt lättare att snatta öht. Det är bara att packa en kasse full och med god timing passera kassorna.
Jag har tillockmed utvecklat en slags snattar-perception för jag känner på mig när det är läge.
Citera
2017-04-22, 23:42
  #7
Medlem
Skattebrotts avatar
Finns det verkligen inget annat sätt att överleva på än att hålla på att snatta hela tiden?
Citera
2017-04-23, 19:05
  #8
Medlem
godboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WykkedWitch
Så har jag alltså blivit upptäckt på Willy´s stormarknad.

Har dock det senaste året snattat runt 20 ggr på CooP, City och Willy´s.


Jag ligger alltid på gränsen varje gång jag snattar omkring 800-1000 kr
Varför jag snattar är helt enkelt för min överlevnad för jag är ingen notorisk tjuv.

Som tur var är påföljderna (om man är smart som jag och nästan aldrig åker fast) pyttesmå och det
har för mig samtliga gånger stannat vid strafföreläggande !

Det bör även sägas att det blivit betydligt lättare att snatta öht. Det är bara att packa en kasse full och med god timing passera kassorna.
Jag har tillockmed utvecklat en slags snattar-perception för jag känner på mig när det är läge.
Visst kan jag fatta dig om du verkligen ligger pyrt till. Men lägger du dina eventuella pengar på annat, typ knark, tobak, sprit, bensin ist? I så fall har du bara sneda prioriteringar. Jag tror att man kan bli duktig på att stjäla från butiker, precis som man kan bli duktig på ett jobb. Jag säger inte att det är okej dock.

Jag tror nog att snatterierna har ökat på de ställen som har självscanning och självklart vet ägarna detta. Men det är billigare för dem att folk skiter i att scanna lite varor än att ha ett alt för omfattande kontrollsystem. Men om man skall fuska med självscanning så ska man inte fylla en kasse med oscannad oxfilé, utan det är billigare saker du skall "glömma" då det inte är lika uppenbart. Nu har jag råd att betala för mig och gör faktiskt det, men jag har faktiskt missat ett par ggr, det har jag märkt när jag kommit hem och kollat på kvittot.

EDIT: Ja, det finns butiksspioner, eller civilklädda väktare, på de flesta stormarknader tror jag. Sen så tror jag att det ska rätt mycket till för att de ska upptäcka en. Man ska inte bete sig nervöst och vrida huvudet ur led när man plockar på sig saker, utan vara rätt frank tror jag. Sen när det gäller fusk med självscanning så är det i princip omöjligt att upptäcka såvida man inte får avstämning vid utcheckningen. Man kan ju låssas att scanna varan, men man får inte vara klantig, utan det gäller att få det att se naturligt ut.
__________________
Senast redigerad av godboy 2017-04-23 kl. 19:14.
Citera
2017-04-23, 19:51
  #9
Medlem
WykkedWitchs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av godboy
Visst kan jag fatta dig om du verkligen ligger pyrt till. Men lägger du dina eventuella pengar på annat, typ knark, tobak, sprit, bensin ist? I så fall har du bara sneda prioriteringar. Jag tror att man kan bli duktig på att stjäla från butiker, precis som man kan bli duktig på ett jobb. Jag säger inte att det är okej dock.

Jag tror nog att snatterierna har ökat på de ställen som har självscanning och självklart vet ägarna detta. Men det är billigare för dem att folk skiter i att scanna lite varor än att ha ett alt för omfattande kontrollsystem. Men om man skall fuska med självscanning så ska man inte fylla en kasse med oscannad oxfilé, utan det är billigare saker du skall "glömma" då det inte är lika uppenbart. Nu har jag råd att betala för mig och gör faktiskt det, men jag har faktiskt missat ett par ggr, det har jag märkt när jag kommit hem och kollat på kvittot.

EDIT: Ja, det finns butiksspioner, eller civilklädda väktare, på de flesta stormarknader tror jag. Sen så tror jag att det ska rätt mycket till för att de ska upptäcka en. Man ska inte bete sig nervöst och vrida huvudet ur led när man plockar på sig saker, utan vara rätt frank tror jag. Sen när det gäller fusk med självscanning så är det i princip omöjligt att upptäcka såvida man inte får avstämning vid utcheckningen. Man kan ju låssas att scanna varan, men man får inte vara klantig, utan det gäller att få det att se naturligt ut.

Jag har endast testat droger vid ett fåtal tillfällen så där hamnar inga pengar.
Nu skall jag vara helt ärlig: javisst skulle jag ha råd att inhandla allt det jag snattat men det är för mig en prioriteringsfråga och jag skiter helt enkelt i att jag stjäl lite från andra.
Du skulle ha sett mig på den tiden då jag stal biblioteksböcker - sammanlagt nästan 100 böcker måste det ha blivit. Jag har aldrig nånsin sålt något jag snattat och jag väljer alltid med mycket stor omsorg vad jag rövar. Egoist - ja Men alltihop handlar ju om småpengar egentligen.
Här talar vi bara om snatteri därför tar jag inte upp andra bigga prylar som jag eventuellt har gjort.
Citera
2017-04-25, 18:34
  #10
Moderator
Ruskigbusss avatar
Övervakning och integritet --> Brott och brottsbekämpning
/Moderator
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback