• 1
  • 2
2005-09-09, 05:09
Medlem
Haecceitys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SinX
Låter som en riktig trevlig marinad. Tror nog jag ska klara av det där med "höftningen" också. Det enda jag undrar över är olivoljan. Har tyvärr aldrig använd sådan förrut. Hur mycket tror du man ska ta till tex 2 dl soja? (Jag brukar alltid lägga det jag marinerar i marinaden i stället för att bara pänsla in det som många gör, om någon nu tycker att 2 dl är mycket soya)

Hmm, jag brukar ta ungefär 2 dl olja till 0,5 dl soya, men jag låter ju köttet ligga i marinaden några timmar. Så om du bara ska pensla så blir det nog bra med samma. Köttet kan bli helt svart av för mkt soya.
Citera
2005-09-09, 09:37
Medlem
vagators avatar
Fläskkotletter passar sig inte så bra till grillning. Använd fläskkarre, som har mer fett i sig och blir saftigare.
Citera
2005-09-09, 10:09
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Haecceity
Vitlök Pressad
Soya
Olivolja
Rosmarin
SvartPeppar
Salt

Svårt att säga några mängder, jag brukar höfta. Dock om du grillar kolgrill så ta inte för mkt olja, det blir jävligt ryckigt om det börjar droppa ner i glöden.

Och som BJB säger, färdiga marinader kan vara rackarns gott.
Jag skulle tillsätta någon form av syra (till exempel limejuice) och något sött (som farinsocker). Utan syra är det väldigt svårt för marinaden att tränga in i köttet, och har man syra så måste det balanseras med lite sött.
Citera
2005-09-09, 11:06
Medlem
Santa Maria - All round.
Den är god!
Citera
2005-09-09, 11:46
Medlem
Djoonass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Katalysator
Marinera inte. Köp riktigt kött i stället.

Jag har aldrig förstått mig på det där marinerings-raseriet som grillfolket
ägnar sig åt. Varför investera en förmögenhet på en grill och timmar av sin
tid, och samtidigt köpa det sämsta kött som finns i affären?

Nej, kött ska smaka kött -- inte vitlöks-soja-klet.

Marinad är en styggelse!

Helt rätt, finns inget som smakar bättre en en perfekt bit kött smaksatt med endast lite salt..
Citera
2005-09-09, 22:38
Medlem
Pettans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Djoonas
Helt rätt, finns inget som smakar bättre en en perfekt bit kött smaksatt med endast lite salt..

Vad vanvänder ni för kött då??
Nöt smakar enligt min mening bara ladugård....
Citera
2005-09-10, 11:52
Medlem
vagators avatar
Entrecote är perfekt att grilla. Mycket insprängt fett i köttet ( marmorering) som ger smak. Grilla som det är med salt och peppar. Brukar köpa entrecote från brasilien/argentina när jag kommer över, tycker smaken är köttigare än det svenska köttet.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in