Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-10-03, 20:25
  #4537
Medlem
NightWalker1s avatar
[quote=1FF|58661209]
Citat:

Extended har fler system poster för radering, se screenshots här - http://www.tenforums.com/tutorials/3...dows-10-a.html.

Jag brukar göra ett registerhack så jag får möjligheten i högerklicksmenyn.
registerhack? så du snabbt kommer åt extended disk cleanup igen eller?

det där progget för uppdateringarna funkade sådär. windows 10 anniversary laddades ner(plus en drös nya drivrutiner) men installerades aldrig. var tvungen att använda vanliga system update för att det skulle installeras.
efter att jag hade laddat ner uppdateringen i 3e parts progget så valde jag install. då startades bara datorn om och inget mer hände sen. man måste säkert leta reda på filen/filerna manuellt och installera..eller?
Citera
2016-10-03, 20:36
  #4538
Medlem
1FFs avatar
[quote=NightWalker1|58661921]
Citat:
Ursprungligen postat av 1FF
registerhack? så du snabbt kommer åt extended disk cleanup igen eller?

det där progget för uppdateringarna funkade sådär. windows 10 anniversary laddades ner(plus en drös nya drivrutiner) men installerades aldrig. var tvungen att använda vanliga system update för att det skulle installeras.
efter att jag hade laddat ner uppdateringen i 3e parts progget så valde jag install. då startades bara datorn om och inget mer hände sen. man måste säkert leta reda på filen/filerna manuellt och installera..eller?


Av bekvämlighetsskäl - ja.

Efter skan så bockar man i vad man vill ha och döljer annat sedan så klickar man på pilen för installera. Jag har aldrig haft några problem med det. Fördelen med programmet är att man kan stoppa uppdateringar och installera dem när man själv vill.
Citera
2016-10-03, 20:38
  #4539
Medlem
1FFs avatar
http://www.eightforums.com/tutorials...u-windows.html. Samma för 10:an.
Citera
2016-10-03, 21:21
  #4540
Medlem
NightWalker1s avatar
[quote=1FF|58662038]
Citat:
Ursprungligen postat av NightWalker1


Av bekvämlighetsskäl - ja.

Efter skan så bockar man i vad man vill ha och döljer annat sedan så klickar man på pilen för installera. Jag har aldrig haft några problem med det. Fördelen med programmet är att man kan stoppa uppdateringar och installera dem när man själv vill.

mm men det funkade inte med anniversary uppdateringen för mig i alla fall.

nåväl, nu har jag kört "vanliga" disk cleanup och jag fick bort så att jag har ca 27gb ledigt (31 innan) så det får duga så länge.
nu återstår bara att fixa bank-id:et på fil som jag inte fått igång efter uppgraderingen. ska skapa en tråd om det
Citera
2016-10-04, 17:14
  #4541
Medlem
fråga gällande windows 10, jag skulle behöva ändra namnet på administratören, som det är nu heter en fil till exempel:
c:/användare/nils (hittar inte rätt snedstreck på datorn) nu skulle jag vilja ändra till till exempel bosse istället. Antar att jag måste byta administratör, men detta funkar inte på datorn, får hela tiden felmeddelande när jag är inne i administrationsverktygen, jag måste tydligen byta ägare och dator men hur gör man detta?
Citera
2016-10-04, 19:02
  #4542
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skattefult
fråga gällande windows 10, jag skulle behöva ändra namnet på administratören, som det är nu heter en fil till exempel:
c:/användare/nils (hittar inte rätt snedstreck på datorn) nu skulle jag vilja ändra till till exempel bosse istället. Antar att jag måste byta administratör, men detta funkar inte på datorn, får hela tiden felmeddelande när jag är inne i administrationsverktygen, jag måste tydligen byta ägare och dator men hur gör man detta?

Kan denna guide hjälpa dig?

http://www.opentechguides.com/how-to...e-account.html
Citera
2016-10-04, 19:35
  #4543
Medlem
Inzaneclowns avatar
Sitter och funderar på att uppgradera burken med ny boot-SSD, moderkort, processor etc. Tanken slog mig bara hur jag gör med Windows 10.

Uppgraderade Windows via nätet och har ingen USB med produktnyckel eller dylikt. Hur går jag smidigast till väga för att föra över mitt operativsystem från en gammal SSD till en ny?
Citera
2016-10-04, 19:55
  #4544
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Inzaneclown
Sitter och funderar på att uppgradera burken med ny boot-SSD, moderkort, processor etc. Tanken slog mig bara hur jag gör med Windows 10.

Uppgraderade Windows via nätet och har ingen USB med produktnyckel eller dylikt. Hur går jag smidigast till väga för att föra över mitt operativsystem från en gammal SSD till en ny?


Moderkort och licens är låsta till varandra. Byter du moderkort ryker licensen.

Produktnyckeln går att utvinna ur datorn med olika program - googla. De flesta SSD tillverkare har program som följer med vid köp av disken, för överflytt, som funkar bra.
__________________
Senast redigerad av 1FF 2016-10-04 kl. 19:57.
Citera
2016-10-04, 20:27
  #4545
Medlem
Ulrik.Agrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Inzaneclown
Sitter och funderar på att uppgradera burken med ny boot-SSD, moderkort, processor etc. Tanken slog mig bara hur jag gör med Windows 10.

Uppgraderade Windows via nätet och har ingen USB med produktnyckel eller dylikt. Hur går jag smidigast till väga för att föra över mitt operativsystem från en gammal SSD till en ny?
Det du ska göra är att koppla ditt Microsoft-konto till din digitala licens.

https://support.microsoft.com/sv-se/...ardware-change

Sen gör en clean install av Windows 10.
Citera
2016-10-05, 17:03
  #4546
Medlem
Inzaneclowns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1FF
Moderkort och licens är låsta till varandra. Byter du moderkort ryker licensen.

Produktnyckeln går att utvinna ur datorn med olika program - googla. De flesta SSD tillverkare har program som följer med vid köp av disken, för överflytt, som funkar bra.

Citat:
Ursprungligen postat av Ulrik.Agren
Det du ska göra är att koppla ditt Microsoft-konto till din digitala licens.

https://support.microsoft.com/sv-se/...ardware-change

Sen gör en clean install av Windows 10.

Tack för hjälpen! Ska kika på detta.
Citera
2016-10-05, 17:45
  #4547
Medlem
jag bytade hdd på en bärbar med w10 i början av augusti månad och gjorde en ren installation av
w10 inga problem den aktivera sig själv

men för säkerhetsskull kolla vad du har för nyckel i datorn innan du börjar

Med vänlig hälsning
t
Citera
2016-10-05, 18:38
  #4548
Medlem
Gosifs avatar
Hej bullen.

Jag har en fråga angående en gamecapture-usb som jag installerade idag. Windows hittar inte usb-stickan, men den finns med när jag klickar på säker borttagning av maskinvara.

Har testat att koppla ur och in stickan två ggr. Har rebootat. Den finns heller inte med på diskhantering.

Händer heller inget när jag går in på enhetshanteraren och testar att uppdatera usb tv-tuner. Fungerrar fortfarande inte. Min mjukvara säger att det inte finns någon hårdvara..
__________________
Senast redigerad av Gosif 2016-10-05 kl. 18:46.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback