Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 8
  • 9
2020-08-23, 00:49
  #97
Medlem
Kongruensbojds avatar
Att enkelt kunna läsa gamla klassiker helt gratis har varit det mest positiva hittills. https://litteraturbanken.se/ är i sanning en guldgruva!

Finner det märkligt att man inte kan stänga av skärmen, utan plattan simulerar en riktig bok genom att alltid visa omslagsbilden. Drar det inga batterier eller påverkar skärmen (inbränningar) så får det väl passera.
Citera
2020-08-23, 08:36
  #98
Avstängd
Iwannakissrihannas avatar
Bok, då jag gillar att hålla i en bok och läsa sida för sida. Det blir mycket bättre för ögonen. Det är bättre med bok alla gånger.
Citera
2020-08-24, 16:45
  #99
Medlem
Flus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slottsherre
Har aldrig använt läsplatta och känner inte till funktionerna.
När jag läser en pappersbok har jag alltid en blyertspenna i handen.
Ringar in sköna formuleringar. indexerar sidor för att snabbt hitta tillbaka till favoritavsnitt eller vissa personer. Antecknar olika uppgifter i marginalen. Verkliga namn på romanfigurer t.ex
Finns det möjlighet att göra motsvarande saker digitalt på läsplattan?
Det finns plattor där man kan anteckna, klottra och lägga in bokmärken. Jag kör själv Onyx Boox Nova2 och till den följer det med en penna. Jag använder inte pennan så mycket men har testat en del och den funkar fint. Man kan också köra "split view", dela upp skärmen i en del för text och en del anteckningar. Funkar nog bäst med en lite större skärm.
Jag har gått över nästan helt till platta i min pandemiisolering. Jag gillar att man kan låna biblioteksböcker och få in dem direkt. Jag kan rekommendera att välja en androidbaserad, så du kan installera vilka appar som helst.

Nu har det börjat komma e-ink-plattor med färgskärm. De två första modellerna verkar vara Pocketbook Color och Boox Poke2 Color.
__________________
Senast redigerad av Flu 2020-08-24 kl. 16:53.
Citera
2020-08-29, 03:23
  #100
Medlem
Peyotedudes avatar
Bok alla dar i veckan men må ge vika för läsaren då fysiska böcker börjar fylla för mycket i liten lägenhet.
Citera
2020-09-15, 18:55
  #101
Medlem
DickeFixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flu
Det finns plattor där man kan anteckna, klottra och lägga in bokmärken. Jag kör själv Onyx Boox Nova2 och till den följer det med en penna. Jag använder inte pennan så mycket men har testat en del och den funkar fint. Man kan också köra "split view", dela upp skärmen i en del för text och en del anteckningar. Funkar nog bäst med en lite större skärm.
Jag har gått över nästan helt till platta i min pandemiisolering. Jag gillar att man kan låna biblioteksböcker och få in dem direkt. Jag kan rekommendera att välja en androidbaserad, så du kan installera vilka appar som helst.

Nu har det börjat komma e-ink-plattor med färgskärm. De två första modellerna verkar vara Pocketbook Color och Boox Poke2 Color.

Ja, jag har nu använt Pocketbook Color under några veckor. Jag har tidigare använt Kindle 3G, Kindle DX och Hanvons C18 som hade en Qualcomm Mirasol färgskärm. Färgskärmen på Pocketbook (6 tums E INK Kaleido) är förvånansvärt bra för att läsa serier om man använder plattan liggande och anpassar vidden så man får två sidor per tidningssida. Färgerna är pastelltonade på samma sätt som en serietidning med matt papper. I direkt solljus eller direkt lampljus med den inbyggda belysningen avstängd är både färgmättnad och kontrast förvånansvärt bra.

Den stora nackdelen med färgskärmen är att bakgrunden inte är lika vit som en svartvit skärm utan mer grå. Detta på grund av att färgfiltret stjäl en stor del av ljuset. På en svartvit skärm kan alla pixlar reflektera vitt medan på en färgskärm kan varje subpixel endast reflektera en enda färg av det vita spektrumet; resten absorberas. Om man tittar noga så kan man även se färgrastret vilket minskar både kontrast och skärpa. Detta märks inte så mycket när man läser serier men minskar läsbarheten vid bokläsning väsentligt. Därför föredrar jag fortfarande min gamla Kindle när jag vill läsa vanliga böcker i svartvitt.

E INK Kaleido är dock absolut den bästa reflekterande färgskärmen som lanserats kommersiellt hitintills. Qualcomm Mirasol hade något klarare färger men lika grå bakgrund och var vinklingskänslig. Den var inte så skön att läsa längre stunder på på. Det schweiziska märket Pocketbook gör dessutom mycket användarvänliga E-läsare som har många optimeringsfunktioner och klarar alla format på e-böcker. Pocketbook Color är ett utmärkt ressällskap om man både vill läsa serier och böcker.
Citera
2020-09-22, 09:51
  #102
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DickeFix
Ja, jag har nu använt Pocketbook Color under några veckor. Jag har tidigare använt Kindle 3G, Kindle DX och Hanvons C18 som hade en Qualcomm Mirasol färgskärm. Färgskärmen på Pocketbook (6 tums E INK Kaleido) är förvånansvärt bra för att läsa serier om man använder plattan liggande och anpassar vidden så man får två sidor per tidningssida. Färgerna är pastelltonade på samma sätt som en serietidning med matt papper. I direkt solljus eller direkt lampljus med den inbyggda belysningen avstängd är både färgmättnad och kontrast förvånansvärt bra.

Den stora nackdelen med färgskärmen är att bakgrunden inte är lika vit som en svartvit skärm utan mer grå. Detta på grund av att färgfiltret stjäl en stor del av ljuset. På en svartvit skärm kan alla pixlar reflektera vitt medan på en färgskärm kan varje subpixel endast reflektera en enda färg av det vita spektrumet; resten absorberas. Om man tittar noga så kan man även se färgrastret vilket minskar både kontrast och skärpa. Detta märks inte så mycket när man läser serier men minskar läsbarheten vid bokläsning väsentligt. Därför föredrar jag fortfarande min gamla Kindle när jag vill läsa vanliga böcker i svartvitt.

E INK Kaleido är dock absolut den bästa reflekterande färgskärmen som lanserats kommersiellt hitintills. Qualcomm Mirasol hade något klarare färger men lika grå bakgrund och var vinklingskänslig. Den var inte så skön att läsa längre stunder på på. Det schweiziska märket Pocketbook gör dessutom mycket användarvänliga E-läsare som har många optimeringsfunktioner och klarar alla format på e-böcker. Pocketbook Color är ett utmärkt ressällskap om man både vill läsa serier och böcker.

Vilken modell av PocketBook Color är det som du har använt?

Det låter väldigt lovande inför framtiden. Förhoppningsvis optimerar de tekniken ytterligare och lanserar en läsare med större skärm, som bättre lämpar sig för serietidningar, magazin och PDF:er i allmänhet. Just på de punkterna ligger Kindle fortfarande efter.

I övrigt är jag väldigt nöjd med min Kindle. Jag läser mycket på olika språk, och av naturliga skäl är det då svårare att få tag på litteraturen i fysisk form; och att ha inbyggt ordbok gör ju inte saken sämre heller. Dessutom har jag flyttat rätt mycket under senare år och skulle inte orka lassa runt ett helt bibliotek - det får bli när jag bosatt mig mer permanent.

Men fortfarande upplever jag en särskild sorts njutning när jag väl får en fysisk bok i mina händer! Det är något alldeles eget med läsupplevelsen då man sitter där med en väldesignad bok och känner pappret mot sina fingrar. Därutöver är ju alla böcker till formen något olika, medan en läsplatta gör utformningen mer likriktad (samma typsnitt, osv).
Citera
2020-09-28, 22:20
  #103
Medlem
DickeFixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wrykyn
Vilken modell av PocketBook Color är det som du har använt?

Det låter väldigt lovande inför framtiden. Förhoppningsvis optimerar de tekniken ytterligare och lanserar en läsare med större skärm, som bättre lämpar sig för serietidningar, magazin och PDF:er i allmänhet. Just på de punkterna ligger Kindle fortfarande efter.

I övrigt är jag väldigt nöjd med min Kindle. Jag läser mycket på olika språk, och av naturliga skäl är det då svårare att få tag på litteraturen i fysisk form; och att ha inbyggt ordbok gör ju inte saken sämre heller. Dessutom har jag flyttat rätt mycket under senare år och skulle inte orka lassa runt ett helt bibliotek - det får bli när jag bosatt mig mer permanent.

Men fortfarande upplever jag en särskild sorts njutning när jag väl får en fysisk bok i mina händer! Det är något alldeles eget med läsupplevelsen då man sitter där med en väldesignad bok och känner pappret mot sina fingrar. Därutöver är ju alla böcker till formen något olika, medan en läsplatta gör utformningen mer likriktad (samma typsnitt, osv).

Jag köpte PocketBook Color 633 som kom ut nu i augusti och är som sagt mycket nöjd. Jag är glad att drömmen om en användbar reflekterande färgskärm äntligen blivit en kommersiell verklighet. Den nuvarande färgteknologin har dock fundamentala begränsningar som gör det svårt att utmana t.ex. veckotidningar med flerfärgstryck av god kvalitet. Men för serier och faktaböcker är färgkvalitet och kontrast tillräckligt bra redan nu.

Jag är själv bibliofil och boksamlare och håller helt med dig om att det är något speciellt med att hålla en tryckt fint inbunden bok. Jag tror e-boken på sikt främst kommer ersätta billiga pocket-böcker, studielitteratur och serietidningar. E-böcker tar ju ingen plats, väger inget och är betydligt mer miljövänliga. Finare böcker kommer däremot fortfarande ha en marknad; en bokhylla med klassiska verk kommer förbli ett tecken på allmänbildning: "Visa mig vad du läser så kan jag säga vem du är"

Det hela påminner om när boktryckarkonsten kom. Då så såg den bildade societeten med rynkad näsa på de nya massproducerade tryckta böckerna. En "riktig" bok skulle ju vara handskriven på pergament.
Citera
2020-10-02, 09:48
  #104
Medlem
Janos avatar
Kör med båda. Vissa böcker är ju trevliga att äga fysiskt och ha i bokhyllan. Men det är väldigt praktiskt med läsplatta. Sparar om inte annat väldigt mycket plats om man läser mycket. Har en kindle som jag är helnöjd med.
Citera
2020-10-04, 15:33
  #105
Medlem
IbizaPizzas avatar
Bok. Gillar att kunna hålla i den eller lägga den i knät när man ska läsa. Har lättare för att fokusera på läsandet i en bok än att läsa på en platta med en skärm som lyser och flimrar. Tycker det blir jobbigt med skärmar för mina ögon.
Citera
  • 8
  • 9

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback