Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-12-19, 19:17
  #73
Medlem
Shalashaskas avatar
Jag har en läsplatta, Sony PRS-T2 (Finns en T3:a, efter den, men vad jag kan se har de slutat tillverka läsplattor) och är mycket nöjd med den.
Men trots det så är ändå en vanlig bok överlägsen.
Och märk väl, jag är absolut ingen formatfetischist, kommer det något som slår den fysiska boken så är jag den förste att välkomna detta, men där är vi ännu inte.

Då jag läser mycket böcker som har fotnoter så är det extremt mycket enklare att använda en fysiks bok för att bläddra fram och tillbaka. Även om min läsplatta har en bra funktion för detta, att man trycker på noten och då hyperlänkas till den, och sen enkelt gå tillbaka, så är det ändå krångligare. Dessutom så kommer oftast bara en eller några få noter upp när man klickar på den, och då kan man inte se om efterföljande noter bara är "ibid", och således inte värda att klicka på. Och även om det finns funktioner för anteckningar så behövs det bara att man måste ominstallera läsaren och så är alla dessa borta, i en bok så är de alltid kvar.

Läsplattan som sådan känns, därtill, alltmer som en nisch-produkt som kommer att konkurreras ut av surfplattan på lite längre sikt.
Citera
2017-11-06, 12:20
  #74
Medlem
Läsplatta för Scribd, nån som använder? Vill även kunna ladda ned Pdf och läsa, möjligt?

Sitter med en Ipad just nu, Men är sugen på detta E-bläcket.
Citera
2017-11-18, 21:11
  #75
Medlem
Härinne är ju nästan dött. Är det ingen som använder Scribd?
Citera
2017-11-18, 21:29
  #76
Medlem
BigFatCones avatar
Det var någon luspudel som snodde min läsplatta så jag började läsa på min iPad istället. Till min stora förvåning så var det förhållandevis behagligt att göra detta. I alla fall så fort jag bytte den vita bakgrunden till något mindre... vitt..
Citera
2017-11-18, 23:44
  #77
Medlem
Jaså, ja men då kanske jag också ska fortsätta. Håller med dig om att den beigare bakgrunden som man brukar kunna välja är bättre. Det gäller att dra ned ljusstyrkan bara.

Det problemet som jag kan se är ju batteritid och att läsa i direkt solljus, men för mig personligen är detta rätt så egalt då jag läser inomhus.
Citera
2017-11-22, 12:50
  #78
Medlem
På sätt och vis är det två skiljda medium, som snarare kompletterar varandra än konkurerar.
Jag bor litet och enkelt och när jag för några år sen byggde hembio fick största delen av böckerna gå.
Gjorde mig av med runt 30 hyllmeter och sparade kanske 15.
Nu får jag helt enkelt inte plats med fler böcker och då är läsplattan suverän.
Känslan av att alltid ha med sig nästan 800 hyllmeter är fantastisk och möjligheten att låna från biblioteken dygnet runt utan att behva gå dit eller hålla reda på återlämningstider.

Men samtidigt saknar jag visst att botanisera runt på antivariat. Eftersom jag nu befinner mig i en liten håla långt bortom all ära och redlighet så finns just inga slika i min närhet, och det gör väl det lite lättare. När jag bodde i Göteborg och Malmö lade jag stor del av min tid och mina tillgångar på begagnade böcker.

Men jag ser det lite som musiken.
Visst älskade jag mina gamla vinylskivor med alla minnen kring dom. Som Just D skaldade, när man hör hacken minns man festen då dom uppstod.
Men eftersom jag som sagt har begränsad plats så fick dom gå när datorer gjorde intåg i mitt liv.
För det viktigaste är ju musiken, inte formatet.
Sammalika där, jag har all min musik på en hårddisk stor som ett ciggpaket. Inte längre dussintals ölbackar överallt längre.
Och friheten att alltid ha med sig tusentals album och inte varje morgon behöva välja vilka kassetter man kunde tänkas vilja lyssna under dagen i Walkmannen.

Men som sagt, hade jag möjlighet hade jag givetvis haft kvar bägge, livet består ju dock alltsomoftast av kompromisser.

Peace
Citera
2018-01-10, 15:39
  #79
Medlem
Läser mest på platta idag har en Letto Frontlight.
Den är behaglig att läsa på och Frontlight gör så jag slipper ha lampa tänd.
Läser alltid på nattläge tycker det är riktigt skönt med mörkbakgrund.

Stor fördel med att alltid ha samma typsnitt och teckenstorlek. En del pocketböcker har löjligt liten text.

Var sugen att testa någon tjänst typ Storytel, men det finns ingen som stödjer läsplattor endast surfplattor och telefoner.
Citera
2018-01-10, 18:19
  #80
Medlem
Frågan är om synen påverkas på ett
annat sätt än om man läser vanliga
böcker? Det är iaf en fördel med tjocka
böcker på läsplatta, smidigt att ta med
sig.
Citera
2018-01-24, 10:14
  #81
Medlem
Rieuxs avatar
Fysisk bok. Jag är oerhört digital, och skulle närmast beskriva mig själv som penn-dyslektiker. Det enda undantaget är litteraturen, som konsumeras via papper och bläck. Det enda undantaget är när jag ligger i sängen och min sambo vill sova, då det är praktiskt att kunna läsa utan att behöva lysa upp hela rummet. Att kunna se sida läggas på sida ger ytterligare en dimension till läsandet som resa.
Citera
2018-01-25, 14:15
  #82
Medlem
PaulPaljetts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rieux
Fysisk bok. Jag är oerhört digital, och skulle närmast beskriva mig själv som penn-dyslektiker. Det enda undantaget är litteraturen, som konsumeras via papper och bläck. Det enda undantaget är när jag ligger i sängen och min sambo vill sova, då det är praktiskt att kunna läsa utan att behöva lysa upp hela rummet. Att kunna se sida läggas på sida ger ytterligare en dimension till läsandet som resa.
Det här fick mig att fundera på mitt eget läsande. Jag föredrar fysiska böcker till allt utom IT-litteratur där jag snarare har boken som referensverk och behöver söka/bläddra fram och tillbaks snarare än att läsa från sida 1 till slutet.

Med fysiska böcker finns en direkt feedback i att man ser hur långt man kommit och hur långt det är kvar på ett sätt som en digital bok inte ger. Jag lever oerhört digitalt annars (jobbar med IT) och saknar ofta i mitt yrke den feedback som fysiskt arbete ger. Att måla ett plank är väldigt skönt mentalt då det är tydligt var början och slut är samtidigt som man får direkt feedback på arbetet. I det digitala finns det sällan på samma vis.

Samtidigt gillar jag att stå vid bokhyllorna och titta och utifrån böckerna minnas tillbaks till svunna tider. Böcker jag läste för 20 år sedan ger mig vissa minnen bara av att se bokryggen.

Men ja, när jag skall ut och resa och då är halvvägs genom en riktig stor och tung roman, då kan jag väl känna att det hade varit trevligt med en liten platta istället. Men inte annars.
Citera
2018-01-29, 09:59
  #83
Medlem
Kumabjorns avatar
Gick helt över till platt för snart tio år sedan. Den första var en Kindle (tredje generationen) och anledningen var att jag läste nästan undantagslöst litteratur på engelska. Plötsligt kunde jag få den på en minut, istället för att vänta en vecka på en låda från Amazon. Sedan dess har jag uppgraderat mig och har nu dels en Kindle Paperwhite och en Onyx Boox Max Carta för vetenskaplig litteratur. Det här innebär att jag ständigt bär med mig ett bibliotek på närmare tusen böcker och kan exempelvis fixa några sidor på ett fik med både anteckningar, fotnoter och indexering. Vida, vida överlägset en vanlig tryckt bok.

Jag har vant mig vid e-böcker så till den grad att även skönlitteratur numera inmundigas elektroniskt. Köpte en liten 7 tums Huawei platta enbart för läsning. Inget annat än läsrelaterade program på den. Utan Calibre hade det varit omöjligt att hålla reda på mitt bibliotek som numera överstiger tiotusen böcker, samtliga elektroniska.
Citera
2018-02-08, 17:54
  #84
Moderator
HelgeBuks avatar
Ni som har läst på en helt vanlig surfplatta och sen gått över till e-ink, skulle ni säga att det är så pass stor skillnad att det är värt det?

Jag kör surfplatta (7" = perfekt format i mina ögon) till 90% och pappersböcker till 10% ungefär. Så otroligt mycket mer praktiskt när man ska resa eller om det är tjocka/tunga böcker.
Stör mig nästan inte alls på ljuset från skärmen men har aldrig testat e-ink så jag har ingen uppfattning alls om känslan där.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback