Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2021-01-24, 13:28
  #121
Medlem
Skaraborg2s avatar
Försvinnandet kommer aldrig att bli preskriberat.

Citat:
Ursprungligen postat av youarewhoiam
Jag tycker inte att det är så märkligt att ni inte får ut utredningen. Den här utredningen aktiv i den bemärkelse att eventuellt brott inte är preskriberat. De utredningar som Skaraborg nämner var ju äldre och de brott man kan misstänka någon för i samband med dem (mord) var förmodligen preskriberat vid utlämnandet. Får jag gissa att de utredningar du fått ut tidigare är för fall innan 1 juli 1985? Med tanke på ändringen i preskriptionstid för mord.

(Utredningar för sådant som gått till åtal kan man förstås få ut även för sådant som hänt efter 1985)

Det är helt riktigt att Sävenfalks försvinnande aldrig kommer att bli preskriberat under förutsättning att det handlar om mord.

Fast naturligtvis arbetas det inte längre aktivt med fallet. Troligast orsaken är att det handlar om mord och han blev dödförklarad den 3 juli 2008. Begäran om dödförklaring begärdes 2007. Citat från inlägg # 67:

"THOMAS Hans Sävenfalk, 570915-0014 har begärts dödförklarad. Han var senast folkbokförd i Stockholms kommun, Skarpnäcks församling. Thomas Sävenfalk ... . Thomas Sävenfalk kallas jämlikt 7 § lag (2005:130) örn dödförklaring att senast" (DN 2007)


Det är helt riktigt att dessa polisutredningar jag har fått tagit del av är från innan 1985-07-01. En polisutredning som en annan person ha begärt ut och som jag har är från efter detta datum.
Citera
2021-01-24, 15:05
  #122
Medlem
Situation_Sthlms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Tack för ditt intressanta inlägg.

Jag har inte överklagat beslutet men det har däremot två andra gjort med känt resultat. Ja, denna sekretess har troligtvis att göra med den försvunnes leverne på något sätt.

Tycker att du gör ett ganska grovt övergrepp mot ”offret” med denna analys Skaraborg2.

Jag har inte läst ett enda bevis eller några indicier på att Thomas hade ett sådant leverne att det skulle kosta honom livet. Hela den teorin har vuxit fram utifrån en användares spekulation om vad man kan använda kontanter till efter klockan 01.00 på natten.

En mkt troligare teori är att han blivit mördad och att man har försökt få detta att de ut som ett rånmord, därav tömd plånbok och uttag av 1000 kr.

Det skulle ju även kunna vara så att det faktiskt är ett rånmord, då finns det väldigt starka skäl till att rånaren hellre har tusen kronor i kontanter än att den springer runt på stan och ”lämnar spår efter sig” när denne spenderar sitt rånbyte.
Citera
2021-01-24, 15:29
  #123
Medlem
Skaraborg2s avatar
Tror inte rånmordsmotivet.

Citat:
Ursprungligen postat av Situation_Sthlm
Tycker att du gör ett ganska grovt övergrepp mot ”offret” med denna analys Skaraborg2.

Jag har inte läst ett enda bevis eller några indicier på att Thomas hade ett sådant leverne att det skulle kosta honom livet. Hela den teorin har vuxit fram utifrån en användares spekulation om vad man kan använda kontanter till efter klockan 01.00 på natten.

En mkt troligare teori är att han blivit mördad och att man har försökt få detta att de ut som ett rånmord, därav tömd plånbok och uttag av 1000 kr.

Det skulle ju även kunna vara så att det faktiskt är ett rånmord, då finns det väldigt starka skäl till att rånaren hellre har tusen kronor i kontanter än att den springer runt på stan och ”lämnar spår efter sig” när denne spenderar sitt rånbyte.

Man måste vara part i ärendet för att få ta del av utredningen. Skulle en obehörig få göra detta så skulle det kunna leda till skada och men för anhöriga. Vad skall man tro?

Jag har inte heller läst några indicier på att den försvunne skulle ha haft något sådant leverne. Fallet har blivit omskrivet mycket lite i media. Här har vi alltså ett drygt 23 år gammalt olöst försvinnande där personen i fråga är dödförklarad sedan snart 13 år. Polisen arbetar naturligtvis inte längre aktivt med fallet.

Kl. 01.01. den 30 november togs 1000 kr ut från en bankomat på Fleminggatan. Detta behöver inte ens ha varit den försvunne själv som tog ut den här summan. Om misstankarna fanns att det handlade om ett rånmord, så hade man troligen kunnat få ta del av åtminstone en del av utredningen kanske maskad för ett rånmord kan inte anhöriga lida skada eller få men.
Citera
2021-02-05, 20:51
  #124
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Situation_Sthlm
Tycker att du gör ett ganska grovt övergrepp mot ”offret” med denna analys Skaraborg2.

Jag har inte läst ett enda bevis eller några indicier på att Thomas hade ett sådant leverne att det skulle kosta honom livet. Hela den teorin har vuxit fram utifrån en användares spekulation om vad man kan använda kontanter till efter klockan 01.00 på natten.

En mkt troligare teori är att han blivit mördad och att man har försökt få detta att de ut som ett rånmord, därav tömd plånbok och uttag av 1000 kr.

Det skulle ju även kunna vara så att det faktiskt är ett rånmord, då finns det väldigt starka skäl till att rånaren hellre har tusen kronor i kontanter än att den springer runt på stan och ”lämnar spår efter sig” när denne spenderar sitt rånbyte.

Finns inget som tyder på att någon annan än han själv tagit ut pengarna.
Citera
2021-02-05, 22:00
  #125
Medlem
Skaraborg2s avatar
Troligtvis tog han själv ut pengarna.

Citat:
Ursprungligen postat av GeorgeForeman1980
Finns inget som tyder på att någon annan än han själv tagit ut pengarna.

Nej det finns inget annat som tyder på detta - vad vi i a f vet.

Ingen vet med säkerhet att det var den försvunne själv som tog ut denna summa. Hade det varit någon annan så hade troligtvis beloppet varit större.
Citera
2021-02-06, 10:11
  #126
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Nej det finns inget annat som tyder på detta - vad vi i a f vet.

Ingen vet med säkerhet att det var den försvunne själv som tog ut denna summa. Hade det varit någon annan så hade troligtvis beloppet varit större.

Exakt.
Citera
2021-06-19, 11:29
  #127
Medlem
Skarparattarns avatar
Begärt ut handlingarna igen se om det är möjligt nu. Kan det vara hans skelett dom hittade i depån tro?
Citera
2021-06-19, 13:29
  #128
Medlem
Klickiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skarparattarn
Begärt ut handlingarna igen se om det är möjligt nu. Kan det vara hans skelett dom hittade i depån tro?

Var har dom hittat ett skelett?
Citera
2021-06-19, 13:34
  #129
Medlem
Skarparattarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klickis
Var har dom hittat ett skelett?



(FB) Skelett hittat vid Nybodadepån, Liljeholmen, 2021-06-11
Citera
2021-06-19, 13:36
  #130
Medlem
Klickiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skarparattarn
(FB) Skelett hittat vid Nybodadepån, Liljeholmen, 2021-06-11

Tack. Det vore ju bra om det var han så familjen kan få ro.
Citera
2021-06-19, 13:45
  #131
Medlem
Skaraborg2s avatar
Depån vid Nyboda?

Citat:
Ursprungligen postat av Skarparattarn
Begärt ut handlingarna igen se om det är möjligt nu. Kan det vara hans skelett dom hittade i depån tro?

Mycket bra gjort av dig Skarparattarn!

Hoppas på det bästa att du kan få ut polisutredningen. Har också varit inne på att det skulle kunna vara Sävenfalks skelett som nu har hittats i depån.

(FB) Skelett hittat vid Nybodadepån, Liljeholmen, 2021-06-11
Citera
2021-07-19, 16:14
  #132
Medlem
Skarparattarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Mycket bra gjort av dig Skarparattarn!

Hoppas på det bästa att du kan få ut polisutredningen. Har också varit inne på att det skulle kunna vara Sävenfalks skelett som nu har hittats i depån.

(FB) Skelett hittat vid Nybodadepån, Liljeholmen, 2021-06-11


Jag kan meddela att jag fått polisutredningen postad till mig. Så inom några dagar bör den komma.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback