Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-09-30, 01:58
  #13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Creatur
Expressen är ensam vad jag kunnat se av större svenska media att alls berätta någonting om vad det handlar om. Men även de är väldigt vaga angående vad emailkontakten mellan Malmströms stab och amerikanerna handlar om. Man presenterar det hellre som ett kuriöst bråk än som en allvarlig fråga om Malmströms lojaliteter.

http://www.expressen.se/nyheter/brak...for-malmstrom/

Malmström säger i artikeln om brevet från amerikanska regeringen: "När det gäller e-brevet har jag ingen aning om var det kommer från – jag tar helt avstånd från det. Jag blir väldigt upprörd över anklagelserna, det stämmer inte med hur jag agerat."

- FOIA requests är i USA det kraftigaste verktyg för transparens organisationer och individer kan använda sig av. Det finns alltså ingen anledning att hänvisa till brevet som en läcka. Det är mycket anmärkningsvärt att Expressen inte kommenterat på detta.

- Malmström hävdar vidare att även om det vore så att e-brevet fanns, upplever hon inte att hon känner igen sig i dess innehåll. Trots att det visar på hur hennes närmaste medarbetare de senaste fem åren agerat. Det är väldigt underligt att Expressen presenterar henne som energisk och trovärdig när hon inte ens lyckas hålla koll på hur hennes stab agerar.

Det kan vara så att ledamöter i Europaparlamentet spontant missar att Malmström inte förstår hur hennes medarbetare agerar, och inte har förmågan att hålla koll på vad som händer på sitt eget kontor, men förtroendeingivande borde det väl ändå inte vara?

TeliaSoneras VD fick avgå efter att det visade sig att TeliaSoneras anställda ägnat sig åt underligheter. Kan vi snälla ställa samma höga krav på politiker med mycket makt och mycket ansvar - mycket större makt och ansvar än något enskilt företag - som vi gör på näringslivets representanter?

Jag tippar förresten att Ulvskog blir Sveriges nästa kommissionär om Malmström måste avgå.
Citera
2014-09-30, 02:23
  #14
Medlem
wtfuks avatar
Teresa Küchler Reporter 29 september 2014 kl 20:34

http://www.svd.se/nyheter/utrikes/ma...st_3964966.svd 02.00
Citat:
Brysselveteranen Cecilia Malmström navigerade sig enkelt genom EU-parlamentets frågor om mer insyn i förhandlingarna om handelsavtal och om hur man kan lösa dispyter mellan stater och företag.

Headline som väl inte är reporterns
”Malmström en av de som kan känna sig säkrast”

Citat:
TT meddelade i kväll att flera partigrupper i utskottet för internationell handel (Inta) kräver en formell omröstning om Malmström vid lunchtid i morgon. Enligt vad SvD erfar är detta mest ett spel för gallerierna. Cecilia Malmström är en av de som kan känna sig säkrast av kandidaterna.

Lugn det är bara ett spel för gallerierna.
Är det bara jag som blir förvirrad

__________________
Senast redigerad av wtfuk 2014-09-30 kl. 02:28.
Citera
2014-09-30, 08:21
  #15
Medlem
Separatistens avatar
Så länge hon inte sysslar med vapenfrågor är jag hyfsat nöjd.

Vilken katastrof denna människa är!
Citera
2014-09-30, 09:12
  #16
Medlem
Hyfundans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av teirdes
Malmström säger i artikeln om brevet från amerikanska regeringen: "När det gäller e-brevet har jag ingen aning om var det kommer från – jag tar helt avstånd från det. Jag blir väldigt upprörd över anklagelserna, det stämmer inte med hur jag agerat."

- FOIA requests är i USA det kraftigaste verktyg för transparens organisationer och individer kan använda sig av. Det finns alltså ingen anledning att hänvisa till brevet som en läcka. Det är mycket anmärkningsvärt att Expressen inte kommenterat på detta.

- Malmström hävdar vidare att även om det vore så att e-brevet fanns, upplever hon inte att hon känner igen sig i dess innehåll. Trots att det visar på hur hennes närmaste medarbetare de senaste fem åren agerat. Det är väldigt underligt att Expressen presenterar henne som energisk och trovärdig när hon inte ens lyckas hålla koll på hur hennes stab agerar.

Det kan vara så att ledamöter i Europaparlamentet spontant missar att Malmström inte förstår hur hennes medarbetare agerar, och inte har förmågan att hålla koll på vad som händer på sitt eget kontor, men förtroendeingivande borde det väl ändå inte vara?

TeliaSoneras VD fick avgå efter att det visade sig att TeliaSoneras anställda ägnat sig åt underligheter. Kan vi snälla ställa samma höga krav på politiker med mycket makt och mycket ansvar - mycket större makt och ansvar än något enskilt företag - som vi gör på näringslivets representanter?

Jag tippar förresten att Ulvskog blir Sveriges nästa kommissionär om Malmström måste avgå.

"Det hade jag ingen aaaaning om" är del av den kultur som nu rotats hos svenska beslutsfattare i offentlig tjänst när ansvar ska utredas. Här har vi en typiskt kulturkonflikt. Där detta i Sverige ses som ett godtagbart försvar är det i mer normala länder ett tydligt tecken på inkompetens om den ansvarige inte vet vad som pågår i sin organisation och inte precis något som stärker den anklagades sak. Nu kan det ju vara så att Malmström inte hade en aning men jag skulle inte satsa pengar på det. Tanten är galen i sin politiska gärning.
Citera
2014-09-30, 10:46
  #17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hyfundan
"Det hade jag ingen aaaaning om" är del av den kultur som nu rotats hos svenska beslutsfattare i offentlig tjänst när ansvar ska utredas. Här har vi en typiskt kulturkonflikt. Där detta i Sverige ses som ett godtagbart försvar är det i mer normala länder ett tydligt tecken på inkompetens om den ansvarige inte vet vad som pågår i sin organisation och inte precis något som stärker den anklagades sak. Nu kan det ju vara så att Malmström inte hade en aning men jag skulle inte satsa pengar på det. Tanten är galen i sin politiska gärning.

För liberalt inriktade partier är tyvärr ansvarslösheten i EU normaltillståndet. 2012 lade den belgiske liberalen Louis Michel 229 ändringsyrkanden på dataskyddsförordningen medan han samtidigt var i Afrika.

Han skyllde på sin assistent i parlamentet, över vilken han tydligen inte hade någon kontroll alls! Frågan rapporterades mycket flitigt av den franskspråkiga (Michel är fransktalig) och socialdemokratiska median. Michels liberala parti OpenVLD tvingade honom inte att avgå, trots att han uppenbarligen inte höll koll på vad personalen hade för sig. Han har nu blivit omvald.

Som om det vore en socialdemokratisk konspiration att deras egna ledamöter inte vet vad deras assistenter håller på med. På samma sätt som Fjellner försöker utropa det till en socialdemokratisk konspiration att Malmström inte vet vad hennes kabinett håller på med. Problemet är helt enkelt att liberala partier i högre utsträckning än andra partier verkar sätta inkompetenta och dåliga människor på ansvarstunga positioner och att partier som Moderaterna hejar på.

EPP-gruppen har för övrigt - om man lyckas prata med någon annan än Fjellner - starka intressen av att misstänkliggöra kommissionärer som inte är från EPP-gruppen, eftersom parlamentet har hotat med att säga nej till många av EPP-gruppens föreslagna kommissionärer :-)
__________________
Senast redigerad av teirdes 2014-09-30 kl. 10:47. Anledning: glömde namn inledningsvis
Citera
2014-09-30, 11:48
  #18
Medlem
Hyfundans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av teirdes
För liberalt inriktade partier är tyvärr ansvarslösheten i EU normaltillståndet. 2012 lade den belgiske liberalen Louis Michel 229 ändringsyrkanden på dataskyddsförordningen medan han samtidigt var i Afrika.

Han skyllde på sin assistent i parlamentet, över vilken han tydligen inte hade någon kontroll alls! Frågan rapporterades mycket flitigt av den franskspråkiga (Michel är fransktalig) och socialdemokratiska median. Michels liberala parti OpenVLD tvingade honom inte att avgå, trots att han uppenbarligen inte höll koll på vad personalen hade för sig. Han har nu blivit omvald.

Som om det vore en socialdemokratisk konspiration att deras egna ledamöter inte vet vad deras assistenter håller på med. På samma sätt som Fjellner försöker utropa det till en socialdemokratisk konspiration att Malmström inte vet vad hennes kabinett håller på med. Problemet är helt enkelt att liberala partier i högre utsträckning än andra partier verkar sätta inkompetenta och dåliga människor på ansvarstunga positioner och att partier som Moderaterna hejar på.

EPP-gruppen har för övrigt - om man lyckas prata med någon annan än Fjellner - starka intressen av att misstänkliggöra kommissionärer som inte är från EPP-gruppen, eftersom parlamentet har hotat med att säga nej till många av EPP-gruppens föreslagna kommissionärer :-)

Jag vet för lite om belgisk politik för att bedöma betydelsen av den sköningens bravader . Men man ska komma ihåg att kommisionärerna är de europeiska regeringarnas val och inte sällan står dessa nära. Sveriges regerings förhållningssätt till USA och dess institutioner är minst sagt...bra. Det inträffade kring Malmström följer en utstakad linje oavsett om det skulle vara turligt eller inte.

Men angående Ekots förvåning över ifårgasättande av hennes höghet så är den som lyssnar mycket på SR i sin tur inte förvånad. Hon har regelmässigt använts som någon slags kommnetator där det passar den journaliseiska agendan. Cecilia Malmström uttrycker över telefon oro för europeisk högerpopulism. Cecilia Malmström rasar mot Spanska flyktingmurar. Cecilia Malmström är bekymrad röst över den brist på ansvar för flyktingsituationen som Europas regeringar visar. Cecila Malmström tycker Grekland är dumma.

Hon har passat som hand i hanske för att ge tyngd åt den redaktionella agendan kring invandringen. Någon granskning av hennes gärning är svårare att skönja.
Citera
2014-09-30, 13:27
  #19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hyfundan
Men angående Ekots förvåning över ifårgasättande av hennes höghet så är den som lyssnar mycket på SR i sin tur inte förvånad. Hon har regelmässigt använts som någon slags kommnetator där det passar den journaliseiska agendan. Cecilia Malmström uttrycker över telefon oro för europeisk högerpopulism. Cecilia Malmström rasar mot Spanska flyktingmurar. Cecilia Malmström är bekymrad röst över den brist på ansvar för flyktingsituationen som Europas regeringar visar. Cecila Malmström tycker Grekland är dumma.

Hon har passat som hand i hanske för att ge tyngd åt den redaktionella agendan kring invandringen.

Det finns ingen redaktionell agenda för mer invandring, för om det hade funnits det hade man inte använt Cecilia Malmström som kommentator. Läs t ex min bloggpost från 2 december 2010 som handlar om vad Cecilia Malmström gjort för ensamkommande flyktingbarn: https://ameliaandersdotter.eu/2010/1...ingar-och-sant

Hon har:

- Givit barnen rättigheter de redan haft i EU sedan år 2000.
- Klassat tiggarbarn som traffickerade brottsoffer som därför får sättas i koncentrationsläger eller deporteras.
- Drivit på för fler internetfilter trots att ingen seriös forskning eller något annat stödjer detta som barnvänlig åtgärd.

I sin övriga verksamhet har hon fått medlemsländerna att göra så som medlemsländerna kom överens om att göra 2003 (sex år innan hon tog upp sitt mandat). Se här: http://stenskott.wordpress.com/2010/...ank-pa-barnen/

Troligtvis är det bara så att Cecilia Malmström har en pressekreterare som känner folk på radion, för det hon kommunicerar i Sverige är inte det hon gör eller har gjort i Bryssel. Journalisterna är tyvärr överarbetade och lyckas inte - ens om de hade en invandringsvänlig agenda - stödja politiker som faktiskt genomför sådant som journalisterna i så fall borde vilja ha gjort.
Citera
2014-09-30, 14:04
  #20
Medlem
Kaitas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av teirdes
Det finns ingen redaktionell agenda för mer invandring, för om det hade funnits det hade man inte använt Cecilia Malmström som kommentator. Läs t ex min bloggpost från 2 december 2010 som handlar om vad Cecilia Malmström gjort för ensamkommande flyktingbarn: https://ameliaandersdotter.eu/2010/1...ingar-och-sant

Hon har:

- Givit barnen rättigheter de redan haft i EU sedan år 2000.
- Klassat tiggarbarn som traffickerade brottsoffer som därför får sättas i koncentrationsläger eller deporteras.
- Drivit på för fler internetfilter trots att ingen seriös forskning eller något annat stödjer detta som barnvänlig åtgärd.

I sin övriga verksamhet har hon fått medlemsländerna att göra så som medlemsländerna kom överens om att göra 2003 (sex år innan hon tog upp sitt mandat). Se här: http://stenskott.wordpress.com/2010/...ank-pa-barnen/

Troligtvis är det bara så att Cecilia Malmström har en pressekreterare som känner folk på radion, för det hon kommunicerar i Sverige är inte det hon gör eller har gjort i Bryssel. Journalisterna är tyvärr överarbetade och lyckas inte - ens om de hade en invandringsvänlig agenda - stödja politiker som faktiskt genomför sådant som journalisterna i så fall borde vilja ha gjort.

Tack för dina intressanta och initierade inlägg här!

Vad är din analys av omröstningen som nu CM klarade av med 26-10. var det en mest en markering? Påverkade CF i slutskedet? Eller hur ska resultatet tolkas?

Kommer detta att göra CM mer vingklippt? Och vilka följder kan det få för EUs hantering av handels- och integritetsfrågorna visavi US?
Citera
2014-09-30, 15:10
  #21
Medlem
Hyfundans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av teirdes
Det finns ingen redaktionell agenda för mer invandring, för om det hade funnits det hade man inte använt Cecilia Malmström som kommentator. Läs t ex min bloggpost från 2 december 2010 som handlar om vad Cecilia Malmström gjort för ensamkommande flyktingbarn: https://ameliaandersdotter.eu/2010/1...ingar-och-sant

Hon har:

- Givit barnen rättigheter de redan haft i EU sedan år 2000.
- Klassat tiggarbarn som traffickerade brottsoffer som därför får sättas i koncentrationsläger eller deporteras.
- Drivit på för fler internetfilter trots att ingen seriös forskning eller något annat stödjer detta som barnvänlig åtgärd.

I sin övriga verksamhet har hon fått medlemsländerna att göra så som medlemsländerna kom överens om att göra 2003 (sex år innan hon tog upp sitt mandat). Se här: http://stenskott.wordpress.com/2010/...ank-pa-barnen/

Troligtvis är det bara så att Cecilia Malmström har en pressekreterare som känner folk på radion, för det hon kommunicerar i Sverige är inte det hon gör eller har gjort i Bryssel. Journalisterna är tyvärr överarbetade och lyckas inte - ens om de hade en invandringsvänlig agenda - stödja politiker som faktiskt genomför sådant som journalisterna i så fall borde vilja ha gjort.

Jag tror inte de är så hemskt överarbetade på SR. Dessutom håller Ekot sig med en särskild EU-reporter. Utifrån denne skulle en alternativ bild av Malmström reltivt enkelt trummas vidare över medialandskapet. Men det görs inte. Lite av poängen är att den bild av Malmström som du visar genom lite normal nyfikenhet på omvälrden är i stort okänd i Sverige. Och en viss agenda går nog allt att skönja även om den nödvändigtvis inte är uttalat är för mer invandring men då den oundvikliga konsekvensen av en sådan agenda i praktiken blir mer invandring. Den tyngd som SR ger vissa frågor speglar knappast någon efterfrågan.
Citera
2014-09-30, 15:34
  #22
Avstängd
FT skriver efter Der Spiegels avslöjande:
http://www.friatider.se/spiegel-avsl...e-eu-lag-t-usa

Cecilia är en mycket ond kvinna. Mycket ond.


Nu kan hon inte längre medverka till att utrota den vita människan inom EU,inte längre aktuell inom handel (till USAs och inte minst hennes stora förtret).


Vad ska hon ställa till med nu tro?
Citera
2014-09-30, 16:25
  #23
Medlem
Hur ligger detta i tiden med att Facebook beslutade att lägga sina servrar i sverige, bl.a med ekonomiskt stöd från Annie Lööf? Finns det någon koppling?

Edit: jag tänker på kopplingen med google och facebook.
Citera
2014-09-30, 16:56
  #24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaita
Tack för dina intressanta och initierade inlägg här!

Vad är din analys av omröstningen som nu CM klarade av med 26-10. var det en mest en markering? Påverkade CF i slutskedet? Eller hur ska resultatet tolkas?

Kommissionen måste ha ett visst antal kvinnor för att EU inte ska verka gammalt och mossigt. Det finns inga andra starka kommissionärskandidater för Sverige än Marita Ulvskog, och varken EPP eller ALDE vill ha en svensk sosse som kommissionär. Svenska regeringen kan inte politiskt dra tillbaka Malmström om inte parlamentet gör uppror. Tydligen har Folkpartiet en sån otrolig brist på talangfyllda brudar att de är beroende av Malmström.

Citat:
Kommer detta att göra CM mer vingklippt? Och vilka följder kan det få för EUs hantering av handels- och integritetsfrågorna visavi US?

Nej. CM kommer inte bli mer vingklippt för hon saknar redan alla sorters makt. Eftersom hon inte vet vad hennes personal gör, inte lyckas driva igenom sina åsikter, och inte är populär någon annanstans än hos svenska journalister (vars övriga EU-bevakning är anskrämlig) har hon inget inflytande alls och har inte haft på flera år. Hon kommer kosta mycket pengar, och för att få reda på vilka politiska prioriteringar hon egentligen har behöver man gå till Jean-Claude Juncker, vilket Socialdemokraterna i EU-parlamentet redan verkar ha listat ut. Se http://www.svd.se/nyheter/utrikes/ma...et_3966588.svd
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback