Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2014-10-01, 20:09
  #13
Medlem
Vad finns det för anledning att skuldsätta sig för att läsa en utbildning man hatar? Det är inte värt det.
Citera
2014-10-02, 20:05
  #14
Medlem
Nu har jag skumläst tråden men iaf lyckats begripa att du tog studenten för några år sedan, som jag. Det är naturligt att man inte har studiesug efter studenten. Det låter klyschigt, men ta dig ut på arbetsmarknaden, åk ut och res - finn dig själv. Nån gång kommer suget att rikta in dig i något och just denna motivation är vad som krävs för att prestera bra i skolan.

Jag själv arbetade efter studenten på ett finansbolag, men det var ingen fin titel man hade - längst ner i hierarkin var man. Detta motiverade mig att utbilda mig och en dag förhoppningsvis ta steget upp, utbildning är trots allt obligatoriskt om man vill klättra högt.

Good luck!
Citera
2018-02-01, 15:35
  #15
Avstängd
Mertillens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kmpa
Vad finns det för anledning att skuldsätta sig för att läsa en utbildning man hatar? Det är inte värt det.

Själva utförandet av yrket kan vara väldigt skoj. Att läsa teorin dock är ett satans helvete. Som med bilkörning, det kan vara riktigt trevligt att vara ute på landsvägarna men att studera teorin är så förbannat tråkigt att man vill ta livet av sig. Det är där skon klämmer.
Citera
2018-02-08, 21:16
  #16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CloverLeaf
God eftermiddag!

Känner för att skriva av mig lite.

Jag har nyligen påbörjat andra året, utav fem, på en civilingenjörsutbildning på KTH i Stockholm. Och jag tycker det är så förbannat tråkig, och jag är så skoltrött att jag inte riktigt vet vad jag ska göra.

Ska jag vara helt ärlig är det här bara en "alibiutbildning" för mig. Det här är inget jag egentligen är speciellt bra lämpad för, utan det är något jag studerar bara för att ha något att studera. För att göra farsan nöjd, typ.

Men nu sitter jag i skiten! Jag tycker skolan är piss. Jag drar mig verkligen för att gå till skolan. Jag är inte intresserad av kurserna eller utbildningen. Jag känner inte att jag har något gemensamt med de andra på utbildningen, så jag har inte skaffat mig speciellt många polare (ett par, tre stycken). Jag har svårt för de flesta personerna på utbildningen och undviker dem så gott det går. Jag är skitdålig på att plugga hemma. Jag gör andra saker istället. I de grupparbeten jag ingår i försöker jag göra åtminstone det minsta man kan begära av mig, men det känns bara som att jag blir en börda för gruppen och det får jag dåligt samvete av. Och så tanken att det kommer vara såhär i nästan 4 år till!

Jag har funderat på att skita i det helt, hitta nåt jobb och köra på det istället. Men det går inte. Skulle jag hoppa av skulle det innebära stora konsekvenser i min relation med min min far, som i princip inte accepterar något annat vägval i livet för mig än högskoleutbildning. Dessutom skulle det kännas som en enorm förlust, och ärligt talat skulle det kännas ganska skamligt.

Vid sidan av studierna har jag ett jobb, som jag jobbar på ett antal dagar i månaden. Detta trivs jag med, men det kan ju vara så att jobbet bidrar till att jag sackar efter i studierna. Omvänt tror jag även att studierna ligger vid sidan om och gnager i mig gör att jag presterar sämre än vanligt på jobbet.

Så här tycker jag inte det ska vara. Högskoleutbildningen ska ju vara en av de bästa tiderna i livet! Men nu känns det bara som jag kastar bort dyrbar tid, i en period där man egentligen borde trivas och ha kul!

Är det någon som är, eller har varit, i min situation? Vad skulle ni göra?
Några andra tips?


Skulle vara skönt att bara få prata av sig lite, för det här är något jag håller hemligt för personerna i min närhet.

Hur har det gått TS, sitter i samma sits fast läser YH-utbildning. Trivs verkligen inte med dessa tekniska utbildningen. Hammaren som kommer slå ner ute i arbetslivet när man inte kan något kommer vara brutal.
Citera
2018-02-20, 17:36
  #17
Medlem
CloverLeafs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beedid
Hur har det gått TS, sitter i samma sits fast läser YH-utbildning. Trivs verkligen inte med dessa tekniska utbildningen. Hammaren som kommer slå ner ute i arbetslivet när man inte kan något kommer vara brutal.

Det har gått bra, jag är strax klar med hela programmet. Studietiden har varit något turbulent med kraftigt växlande motivation, perioder jag knappt gått till skolan och en del omtentor och släpande kurser. Just nu har jag dock styrt upp nästan allt och ligger i fas, och har god motivation.

Kan säga att de tre första åren är de tråkiga, medan de två sista blir betydligt roligare då ämnena är mindre teoretiska och mer praktiska.

Jag vet ju inte riktigt hur din situation ser ut, det enda jag kan säga är att man inte ska ge upp, alla har tröga perioder och utbildningar tenderar att bli roligare och lättare ju mer tiden går. Vad jag har märkt är att för att ha bra studiemotivation gäller det att ha fungerande rutiner i övrigt. D.v.s. bra sömn, bra kost, träning, och allt därtill. Samt att hänga med i kurserna naturligtvis.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback