Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2005-09-08, 16:58
  #1
Medlem
flygers avatar
Here we go

Håller på och planerar min framtid just nu och försöker få så bra koll på vägarna som möjligt.

Geografiskt så står det mellan Stockholm eller Göteborg.
Tekniskt utbildning till civilingenjör, vill syssla med byggande i framtiden så det som gäller är väl.

Väg och vatten på chalmers eller samhällsbyggnad på kth?

Vilken skola har trevligast studentliv? Vilken stad som är bäst struntar vi i just nu.(Båda är najs på sommaren och båda suger vintertid. Ev. har tunnelbanan fördel framför spårvagnarna vintertid.) Bästa lärarna, bästa lokalerna?

Ni som har pluggat på någon av skolorna vad har ni för erfarenheter?

Vad anser arbetsgivarna om skolorna?
Citera
2005-09-08, 17:06
  #2
Medlem
CharlieRs avatar
Jag har många vänner som gått på Chalmers och känner också några lärare. Alla rykten är mycket positiva, lärarna ska vara jättebra och skolan är riktigt trevlig.
Citera
2005-09-08, 17:10
  #3
Medlem
dIRe_s avatar
KTH:are här och jag kan inte tänka mig att något universitet/högskola är bättre.
Citera
2005-09-08, 17:23
  #4
Medlem
zizacons avatar
Jag kan med min gedigna erfarenhet av 3 veckor på Chalmers säga att Chalmers är bäst I allafall vad gäller fest
Citera
2005-09-08, 17:36
  #5
Medlem
groovesnuss avatar
Chalmerist här och jag kan inte tänka mig att något universitet/högskola är bättre.
Citera
2005-09-08, 17:47
  #6
Medlem
a4swes avatar
Jag kan efter tre veckor på Chalmers säga att festlivet suger!
Men det är väl inte det man välljer efter?
Och visst finns det några tillställningar som är trevliga och mer har man väl inte tid för med tanke på alla studier?
Välj F på Chalmers - För din framtids skull.
Citera
2005-09-08, 18:33
  #7
Medlem
flygers avatar
Det här är lite intressant faktiskt. Alla som svarat hitills är mer eller mindre lyriska över sin skola. Flyter allt bara på perfekt eller finns det sprickor i fasaderna?
Citera
2005-09-08, 18:54
  #8
Medlem
Varnims avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flyger
Det här är lite intressant faktiskt. Alla som svarat hitills är mer eller mindre lyriska över sin skola. Flyter allt bara på perfekt eller finns det sprickor i fasaderna?

Nu går jag ju iofs på Linköpings Universitet men jag tror att de flesta universitet här i Sverige håller så pass hög kvalite att alla svarar att deras är bäst

Men sen är det ju så att Lith bäst på riktigt.
Citera
2005-09-08, 19:05
  #9
Medlem
Jag håller på med mitt examensarbete på på en av de två skolorna inom ett annat program (går att hitta vilken här, men jag tror det bästa för dig faktiskt inte är att veta det, då jag inte tror det är felet ligger på skolan), och har kännt mig rätt missnöjd med delar av utbildningen. Jag har funderat rätt mycket på vad och varför jag har varit missnöjd, vilket jag inte tror alla gör. Många ser det nog i ett rosaskimmer så som du skriver. Det är väldigt lätt att tänka på det som varit bra och glömma det som faktiskt kunde varit bättre.

Men till saken, min slutsats är nog att det är så att det blir vad man själv gör det till.

Fundera mycket och länge över vad du vill ha ut av dina studier. Jag vet att det är svårt att göra innan, men det är lätt att komma till insikt efter några år av studier, och då inser man kanske att man valt fel någon stans.

Kommer du direkt från gymnasiet? Jag gjorde det. Isåfall tycker jag du skall fundera över om det verkligen är bra att gå direkt till högskolan. Det kan ligga mycket värde i att komma bort ett år och mogna, göra annat etc.

Så åter till vad du vill få ut av studierna:
* Vill du bilda ett kontaktnät, hur gör du det bäst? Deltar i förenings/kår aktivitet, studiegrupper är ett sätt (som hjälper en med både studieresultat och kontaktnät)

* Vill du utvecklas mesta möjligt inom det ämne du valt att studera, se till att försöka umgås med folk som utmanar dig och "tvingar" dig att studera hårt och verkligen ta vara på de chanser du får att lära dig saker. Var noga med vad du väljer för folk att göra projekt med, fel gruppmedlemmar kan förstöra en bra kurs.

* Vill du bli klar så fort som möjligt? I många fall kan du läsa in kurser under sommaren, går ofta tentatillfällen i slutet på sommaren då du kan göra dig av med någon extra kurs. Se till att vara väl framme, ta valfria kurser så fort du får en slapp period.

* Vill du ha dubbla examina, tänk på det redan nu, låt det primära ämnet dra ut lite på tiden för att ha båda klara inom rimlig tid.

* Vilka kurser väljer du, jag valde kurser helt efter eget tycke och smak, blandade frikst med den följden att man inte såg samma människor mer än kanske 2 månader i sträck och sen var det några andra, man får aldrig någon chans att lära känna folk.

* Tänk på att du sällan får informationen du borde ha serverad, när får du börja välja kurser t.ex. du kan få schematekniska problem om du inte börjar välja tidigt nog.

Det här är frågor som jag först nu börjat bli medveten om, ingen som ställde dem till mig innan jag började.
Citera
2005-09-08, 19:36
  #10
Medlem
Jag går Elektro på KTH och tycker att utbildningen brister på en hel del punkter, bland annat anser jag att övningar och föreläsningar har en jobbig bristande pedagogik, då främst i matematiskt tunga ämnen: i stället för att gå igenom den teori och de metoder som behövs för att lösa uppgifter på ett bra sätt och förklara saker utförligt upplever jag mest att föreläsare/övningsledare bara räknar på. Detta gör utbildningen bra mycket mera blytung än vad den skulle behöva vara...
Citera
2005-09-08, 20:45
  #11
Medlem
Tror inte det är så stor skillnad på utbildningen, om jag har förstått det rätt så samarbetar Challmers och KTH ganska mycket. Jag är från Sthlm så det var inget snack., jag valde KTH. Enl. enundersökning som redovisas i en anna tråd på FB rankas KTH dessutom högre.

Om du inte har ngn anknytning till Sthlm el. GB, vaför välja Chalmers?

Tror KTH har bättre anseende. Stockhom är större, tröttnar du på att festa på skolan finns det många uteställen.

Jag ångrar mig inte.
Citera
2005-09-08, 21:50
  #12
Medlem
flygers avatar
Det är kul att få så pass många och bra svar.

Staden som skolan ligger i spelar ingen större roll för mig, förutom att det är lite längre resa till gbg. Jag hängde en del i sthlm i somras men när jag var ut några kvällar i göteborg så upplevde jag det som trevligare där. Därav har min chalmers tankar kommit.

Jag kommer inte direkt från gymnasiet (gick ut gymnasiet under det förra årtusendet) och har nu en ganska klar plan med vad jag vill.

Lith har inte den utbildning jag vill ha så den räknas inte riktigt. Luth går bort eftersom jag iaf vill ha lite ljus under vinterhalvåret.

Och angående dubbla examina så har jag (nästan) redan en som kommer passa in perfekt. Dock kommer det att kinka till sig sista terminen med csn men det löser sig på något sätt, det är sådant som måste lösa sig helt enkelt.
Försöker spara mycket pengar nu som man eventuellt kan leva på då.

Fortsätt komma med åsikter det är alltid bra.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback