2014-09-29, 16:40
Medlem
Blaskas avatar
Baserat på all den information din trådstart innehöll skulle jag säga, ja, pengarna räcker!
Citera
2014-09-29, 16:53
Bannlyst
Allt går om man vill. Maten kan ni klara men det finns noll utrymme för annat.

Varför inte planera resan bättre och spara pengar på så sätt? Köp inte charter! Boka flyg direkt hos flygbolaget och sedan boende via någon av de stora bokningssajterna. Hur ni tar er mellan flygplats och hotell kan ni googla i förväg eller ta reda på vad en normal taxiresa kostar så ni inte blir lurade.

Gör så och ni sparar 30-50% jämfört med charter.

Alternativt kör ni sista minuten som kan bli ännu billigare men då får ni anpassa er efter utbudet.
Citera
2014-09-29, 17:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SPOOKYBO111
Men nu är det iofs inte riktigt 1 månad, utan endast 3 veckor, för sen får vi barnbidraget.

Ni har råd att spara 20 000 kronor i månaden, men kan inte spara 2 000 i månaden som läggs i ett sparkonto till barnen när de blir äldre?
Citera
2014-09-29, 19:07
Medlem
tigerpops avatar
Hur gamla är barnen? Om dom äter luncher på dagis eller skola går det lättare. Nu är det dock bara i en månad som jag förstår. Det bör gå. Tänkte också på det att om dom är lite äldre. 5 och uppåt. Då går det att förklara bra
Citera
2014-09-29, 21:57
Medlem
Aakkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SPOOKYBO111
Tja!

Vi håller på att spara ihop till en resa till vinter och har som mål att spara 20.000:- per månad.
Denna månad blir tight dock, för vi har endast 4000:- att leva för fram till den 20:e oktober ( efter vi sparat 20k).

Tror ni detta är möjligt på en familj på 4 pers?
Har en bensinsnål bil, som jag brukar tanka full tank 1 gång i månaden. (800kr)
sen är resten till mat.

Tycker det är ganska lustigt att man paniksparar 20k i månaden för att sen leva snålt med två små barn, de lär ju inte varit en sak ni bara bestämde er över en natt att ni ska göra värsta resan. Det hade väl räckt med att ni började nån månad innan o kört 15k?
Citera
2014-09-29, 23:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svensk0kina
Jag fattar inte. Jag bor i Kina sedan 90 talet, vi har 2 barn. Det viktigaste for barnen ar en trygg uppvaxt, vad kommer en 4 arig ihag om en resa (remember from a travel).
Det viktigaste vore att barnen far en trygg uppvaxt, glom resor. ( forget about travel your main work is too make your kids stable and give them food).
Vi spendarar mer an 10K i kostnader per manad, yepp vi lagar mat hemma.

Ja, riktig mat är riktigt dyr i Kina. Men den billiga är direkt ohälsosam. Kul att ni tar er råd att köpa riktiga matvaror.
Citera
2014-09-30, 02:12
Medlem
metromanis avatar
Såg att Willys hade erbjudande på blodpudding 5kr/st,bara att hamstra!
Citera
2014-09-30, 02:32
Medlem
Landsknechts avatar
Det bör inte vara några problem att leva både billigt och nyttigt på 3200kr. Ni kan leva på havregryn, pasta, köttfärs och kyckling. Kolla på kilopriset, och betala inte mer än 39kr/kg för köttfärs och kyckling. Mjölk är onödigt dyrt, så ni får nöja er med vatten.
Citera
2014-09-30, 10:10
Medlem
Vad i hela friden är problemet???

Om TS inte klarar att rodda sin familjs ätande på 165:-/dag fram till den 20 okt är det riktigt illa.

Är det verkligen en god idé att TS ska ansvara för sin familj på en resa till främmande land ?
Citera
2014-09-30, 11:25
Medlem
Klart det går att leva billigt, men jag hade inte följt ovanstående råd för att minimera kostnaderna. Här är några recept som är billiga på riktigt:

Ärtsoppa
Ett paket gula ärtor, 1 kg torra, från Lantmännen GoGreen kostar 15 kr. Blötlägg dessa och koka ärtsoppa. Blir ungefär 3 kg ärtsoppa, oerhört mättande. Vill man ha någonting till så rekommenderar jag:

Hembakat bröd
Baka riktigt grovt bröd, typ Ankarstock. Då behöver man inte ens köpa jäst, man blandar en surdeg på vatten och rågmjöl. Köp ett par paket grovt rågmjöl, kostar väl 15 kr / kg. Utöver det behövs lite vetemjöl, lite socker och salt.

Kålsoppa
Nu när vintern närmar sig, köp billiga rotfrukter. Potatis brukar man kunna komma över för 5 kr / kg. Passa på när det är extrapris, då brukar man kunna köpa rotfrukter för 1 kr / kg. Då kan ni laga en hel veckas mat för under 50-lappen.

Bruna bönor
Absolut billigaste bönorna att köpa är de bruna eftersom de odlas i Sverige. Blötlägg, gör en böngryta med lök, potatis, och lite krossade tomater. Köp en 20-kilossäck med ris, tokbilligt.

Rå havre
Gå in på blocket och köp havre. Det säljs mest som foder till hästar, men är otroligt näringsrikt (mycket mer än ångpreparerade skiten man köper i affären). Man kan köpa 100 kg åt gången, kostar 2 kr / kg. Där har ni havregrynsgröt i ett år. Enda skillnaden är att man får blötlägga havren över natten innan man kokar den.

Plocka ekollon
En stor ek kan släppa 300 kg ekollon. Alla ligger under eken, så det är bara att ge sig ut med kratta och sopsäck. Man får blötlägga för att få bort garvsyran, men sen är det fritt fram. Oerhört näringsrikt, håller flera år.

Ni kan utan större svårigheter sänka matutgifterna för en familj på 4 till under 1000 kr / månad. Följ ovanstående och ni har hur mycket pengar som helst över till annat.
Citera
2014-09-30, 18:33
Medlem
seriöst... hur fan ska vi veta om du kan leva på 4k i månaden med din familj?

Du lär väl för fan ha bättre koll på oss vad maten kostar där du bor och hur mycket ni äter än vad någon person på FB har.
Citera
2014-10-05, 17:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Bong
Svammel. Tror du tyska och holländska konsumenter är mindre kvalitetsmedvetna om sitt eget kött än svenskar? Bara svenskar som är så blåsta att dom betalar överpriser till feta ICA handlare som skrattar gott åt deras dumhet.

Eh... Med tanke på att andra länders lagstiftning när det gäller djurhälsa och hormonbehandling är mycket mycket svagare än svensk så tror jag det ja. Eller anser du att irländsk nöt och danskt fläskkött håller samma kvalité som svenskt? Lär dig lite om vad det kostar att producera kött och hur sverige är ledande när det gäller djurens välbefinnande istället för att bara pressa ut varenda krona från köttet. Men visst, anser du att det inte är något fel med irländsk bringa för 29 kr/kg så kör på det.. Personligen väljer jag att äta ordentlig mat istället för att sätta i mig hormoner och stöda en omoralisk industri som inte tar hänsyn till varken djur eller sveriges bönder.

Citat:
Ironiskt nog är faktiskt ICA Maxi som säljer färsk lax för 59 kr/kg.

På den billigaste rean kanske. 99 kr/kg är det billigaste du får hel lax för på ICA, och då får du ändå dublera kilopriset efter allt arbete med fisken plus mängden fiskrens (60~% köttmängd).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in