2014-09-27, 13:28
Medlem
en bekant (ja på riktigt, det är inte jag själv) har en skuld till Kronofogden som det dras en summa varje månad från dennes konto för att betala.
Låt säga att hen får en gåva på en summa pengar som göra att hen skulle kunna lösa resterande skuld på en gång, skulle det kunna ställa till något problem för hen?
Kommer de att ifrågasätta var pengarna kommer ifrån?
Det är inga stora summor det handlar om...under 15000Kr.

Pengarna i sig är inget konstigt med heller, gåva från en släkting...
Citera
2014-09-27, 13:37
Medlem
messiasibids avatar
Så vitt jag vet är det fullt lagligt att mottaga gåvor och gåvoskatten är borttagen så bör väl inte vara några problem.
Citera
2014-09-27, 13:38
Medlem
MentalistGuys avatar
Jo fängelsestraff pga skattebrott!
Citera
2014-09-27, 13:58
Medlem
Louises avatar
Jag tror att det ska vara lugnt. Beslutet om utmätning i lön (det kallas så när kronofogden drar pengar från lönen) är redan fattat, det finns alltså redan en plan för hur skulden ska betalas av och kronofogden räknar alltså med att få in pengarna den vägen. Jag har kollat runt lite efter mer information om den här situationen men hittar inget, vilket skulle kunna tyda på att fogden inte lägger tid på att fundera på sådana här situationer.

Citat:
Ursprungligen postat av MentalistGuy
Jo fängelsestraff pga skattebrott!
Jag ser inte hur du kan dra den här slutsatsen utifrån informationen i trådstarten. Kan du utveckla?

EDIT: Möjligen missförstod jag frågan. Om din bekante vill använda pengarna till att betala av skulden på en gång går det förstås utmärkt.
Senast redigerad av Louise 2014-09-27 kl. 14:05.
Citera
2014-09-27, 14:02
Medlem
Dom kommer inte ifråga sätta något dom blir bara tacksamma över att få pengarna..... jag vet detta säkert
Citera
2014-09-27, 17:14
Medlem
ja min tanke var ju att hen skulle använda pengarna för att avsluta skulden helt istället för att bränna det på annat skit, jag tycker ju att det är den bästa lösningen men hen skulle säkert vilja använda det till annat onödigt

man skulle ju kunna slå en signal till kronkalle och ställa frågan helt enkelt...får nog göra det efter helgen.
Citera
2014-09-27, 18:55
Medlem
Kan ju helt enkelt betala till kronofogden direkt utan att gå via den skuldsatte.
Citera
2014-09-27, 21:06
Medlem
Poke53281s avatar
Sätter du mera än 10.000,- in på ditt konto, måste du deklarer var du har fått pengarna från. Det här vet jag då jag sålde en radio till 25.000,- och ville sätta pengarna in på min bankkonto. Då fick jag fylla i ett dokument som noga beskriver vad jag har såld etc.

Staten vill ha STENKOLL på vad du har för tillgångar.
Citera
2014-09-27, 21:36
Medlem
Sannolikt dras pengarna från lönen och inte från kontot.
Jag tycker släktingen skall betala in pengarna direkt till KFM om denne är orolig att pengarna annars används till nöjen.
Banken bryr sig för övrigt inte var pengarna kommer från vid överföring från konto till konto.
Är man välkänd i banken så bryr de sig inte om man kommer med mycket pengar heller...
Citera
2014-09-28, 12:29
Medlem
MentalistGuys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Louise
Jag tror att det ska vara lugnt. Beslutet om utmätning i lön (det kallas så när kronofogden drar pengar från lönen) är redan fattat, det finns alltså redan en plan för hur skulden ska betalas av och kronofogden räknar alltså med att få in pengarna den vägen. Jag har kollat runt lite efter mer information om den här situationen men hittar inget, vilket skulle kunna tyda på att fogden inte lägger tid på att fundera på sådana här situationer.

Jag ser inte hur du kan dra den här slutsatsen utifrån informationen i trådstarten. Kan du utveckla?

EDIT: Möjligen missförstod jag frågan. Om din bekante vill använda pengarna till att betala av skulden på en gång går det förstås utmärkt.

Ironi
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in