Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-09-26, 23:50
  #1
Medlem
Hej. Vi är tre personer som flyger från sverige till cuba den 6e october. Vi kommer vara på cuba 11 dagar för att sedan flyga vidare till cancun mexico.
Från mexico kommer vi sedan att ta oss nedåt via guatemala, el salvador, honduras, nicaragua, costa rica och slutligen panama, för att sedan ta flyg över till antingen colombia eller ecuador.
Så nu är min fråga tror ni att en budget på cirka 10.000 per månad per person är tillräckligt?
Även om nån har någon erfarenhet av att ha hyrt hus i något av de här länderna typ en månad? har hört att det är ganska billigt?
Och är även mycket tacksam för överiga tips om länderna :)
/ David
Citera
2014-09-27, 03:16
  #2
Medlem
Spackelackans avatar
Om ni ska ta av dom 10000:- för att även betala flygbiljetterna så kan det bli litet tight. Om flygbiljetterna står utanför budgeten så kommer ni att klara det fint. Central/Sydamerika är rätt billigt att leva i om man bortser ifrån Argentina/Chile/Uruguay/Venezuela.
__________________
Senast redigerad av Spackelackan 2014-09-27 kl. 03:38.
Citera
2014-09-27, 06:03
  #3
Medlem
U-Figs avatar
Flyg för Guds skull inte mellan Panama och Colombia! Åk båt!

Citat:
Ursprungligen postat av Spackelackan
Om ni ska ta av dom 10000:- för att även betala flygbiljetterna så kan det bli litet tight. Om flygbiljetterna står utanför budgeten så kommer ni att klara det fint. Central/Sydamerika är rätt billigt att leva i om man bortser ifrån Argentina/Chile/Uruguay/Venezuela.
Lägg till Costa Rica på "dyra länder"-listan, för billigt är det inte där. Jag håller med angående budgeten.
Citera
2014-09-27, 15:36
  #4
Medlem
luckylucazs avatar
Hur länge blir ni borta? D.v.s. hur fort rör ni på er. Och ingår transport/flyg i den kostnaden.

Vissa tar sig runt på 5000/mån, andra behöver 30000. Har du mindre pengar får du vara snålare helt enkelt. Det är inga problem att överleva på 10000/mån, speciellt då ni är flera och kan dela kostnader.

Läs på noga om hur det funkar att ta sig in i diverse länder med enkelbiljetter. Specifikt Panama var väldigt strikta när jag reste in förra året, hade du inte en returbiljett till Sverige blev du nekad inträde vid landsgränsen från Costa Rica. Vidarebiljett till Colombia var inte tillräckligt!

Håller med U-Fig, har du möjlighet så ta båt! Dock är det väldigt dyrt nuförtiden ($550 när jag åkte över förra året).

Jag har hyrt lägenhet i Mexiko och jepp det var billigt, typ 900 kr/mån har jag för mig. Antagligen får du bäst priser om du anordnar det på plats.
Citera
2014-09-28, 12:30
  #5
Medlem
O.J-Kushs avatar
900kr / månaden var riktigt billigt! Själv betalade jag 2500 (allt inkluderat, 2sovrum, Pool på vårt inhängda område, säkerhetsvakt, centralt osv).. Som tidigare skribent skrev så är det definitivt rekommenderat att ordna det på plats, det kommer in spara mycket på.
Citera
2014-09-29, 09:12
  #6
Medlem
luckylucazs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av O.J-Kush
900kr / månaden var riktigt billigt! Själv betalade jag 2500 (allt inkluderat, 2sovrum, Pool på vårt inhängda område, säkerhetsvakt, centralt osv)..

Låter som vi bägge fick vad vi betalade för. Min hyra var i en förort någon timme utanför Mexico City med buss, inget fint kvarter, ingen säkerhet, ingen pool.
Citera
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f2451589

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback