Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 5
  • 6
2014-04-13, 22:08
  #61
Medlem
oscarlundgrens avatar
http://sverigesradio.se/sida/artikel...rtikel=4518198

Mycket intressant! Lyssna här.
Citera
2014-04-13, 22:56
  #62
Medlem
egon2bs avatar
Svensk ordbok utgiven av Svenska Akademien (2009, SO/SASO/SOSA) tar enbart upp omständlig och skriver i en så kallad stilruta:
Citat:
Stavningen *omständig är inte ovanlig (ofta säkert under inverkan av omständighet) men felaktig.
Det är ord och inga visor när en stavningsvariant anges med asterisk. Det tecknet är ingen stjärn-markering i statushöjande mening utan en synnerligen statussänkande markering av fel.

En sanning i P4 Östergötland kan vara ett dåligt skämt i Göteborg. SAOB skrev redan 1950 om omständig i stället för omständlig: (numera bl. ovårdat, föga br.).

Referensen »numera« är direkt aningslös i ett redaktionsarbete som tar 100+ år.
__________________
Senast redigerad av egon2b 2014-04-13 kl. 23:06.
Citera
2014-04-14, 21:27
  #63
Medlem
Nu är jag förvirrad. Och sedan tidigare är jag lite dum i huvudet så att då tar jag er till hjälp. Jag är helt medveten om att det heter "omständligt". Men visst är det också "under omständligheterna". Det är ju samma sak där? Eller har jag tänkt lite fel, som vanligt?

Jag hade diskussionen med en vän som hävdar att jag har fel.
Citera
2014-04-14, 21:54
  #64
Medlem
egon2bs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LaStupenda
... Jag är helt medveten om att det heter "omständligt". Men visst är det också "under omständligheterna". Det är ju samma sak där? Eller har jag tänkt lite fel, som vanligt?

Jag hade diskussionen med en vän som hävdar att jag har fel.
Du har rätt, om du bara noterar att »omständlig« tidigare har kunnat skrivas utan l som »omständig«. Det är säkrast att aldrig slå vad som är rätt och fel i språket. Det som är fel i dag kan nyss ha varit rätt. Eller det som är fel idag kan bli rätt efter supervalåret 2014.

Ordet »omständighet« betyder bokstavligen de faktorer som står runt omkring det man diskuterar. Omständigheterna är miljön helt enkelt, men inklusive tillfälliga faktorer.

En kvinna som är gravid befinner sig i omständigheter såtillvida att hon bör tänka särskilt på mat och dryck samt avstå från allmänt fördärvliga vanor. Före preventivmedlens tid var omständigheter en eufemism för prekärt iråkad graviditet. Miljöfaktorerna inkluderade »de yttersta prejudikaten« som jag tror Povel Ramel skaldar om.
Citera
2014-04-14, 23:17
  #65
Medlem
oscarlundgrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LaStupenda
Men visst är det också "under omständligheterna". Det är ju samma sak där? Eller har jag tänkt lite fel, som vanligt?

Kort svar: nej. Du har missuppfattat det hela. Omständigheter = förhållanden. Helt fritt från L.
Citera
2014-04-15, 01:48
  #66
Medlem
egon2bs avatar
I inlägg #64 blev jag überpedagogisk och missade en smal bokstav i frågeställningen. Nu får det räcka med omständligheter (långrandiga kommentarer).
Citera
2020-05-03, 17:50
  #67
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Jag tror inte alls att det är så. Dessutom finns det fler generationer än en äldre och en yngre. Det handlar mer om ålderskategorier än om generationer. Det finns åtminstone sju olika kategorier.

Jag tror inte att bruket av "omständlig" är vanligare i kategori 6-7 än i kategori 3-4.
Jag kan ju säga att jag både år 2013 och 2020 föredragit "omständig", då var jag kategori 3 när citatet skrevs och om inte allt för många år kategori 4...
__________________
Senast redigerad av trekantshatt 2020-05-03 kl. 17:52.
Citera
2020-05-04, 22:50
  #68
Medlem
Tycker det blinkar tysk hoppokapitätel över omständlig. Har bara hört tyskar som lärt sig svenska säga omständlig, då med -ich på slutet i stället för -g. Vi får fortsätta vara ovårdade.
Citera
2020-05-05, 07:54
  #69
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av biomatec
Tycker det blinkar tysk hoppokapitätel över omständlig. Har bara hört tyskar som lärt sig svenska säga omständlig, då med -ich på slutet i stället för -g. Vi får fortsätta vara ovårdade.

I Svensk Ordbok står det att läsa:

Citat:
Stavningen omständig är inte ovanlig (ofta säkert under inverkan av omständighet) men felaktig.

Naturligtvis är omständlig etymologiskt hämtat från tyskan via danskans omstændelig.
Citera
2020-05-06, 11:01
  #70
Medlem
estrelladeoros avatar
Enligt wiktionary är "omständig" en "omtvistad variant av omständlig". Har dock aldrig hört nån säga "omständlig". I princip alla säger ju "omständig", så jag förstår inte riktigt varför det skulle vara "omtvistat".
Citera
  • 5
  • 6

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback