Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-09-26, 10:26
  #1
Medlem
ThisMans avatar
My Cloud 3TB kostar cirka 1600 kronor och blir som ett eget "moln" som Dropbox och alla de andra stora men detta är ens eget moln man har hemma.
Inbrott el brand och sånt ger ju Dropbox bättre skydd och hur hållbar WD My Cloud är vet jag inte.
Att säkerheten är minde har gjort att jag fortsatt med Dropbox men är ändå intresserad att skaffa mig en My Cloud, är de nån som äger en här?
Är ni nöjda med den?
Citera
2014-09-26, 10:59
  #2
Medlem
Diverges avatar
Förstår inte riktigt hur ett NAS kan bli som "ett moln"
Citera
2014-09-26, 12:17
  #3
Medlem
Polyklorfenols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Diverge
Förstår inte riktigt hur ett NAS kan bli som "ett moln"
Du har access till den via internet och Wi-Fi.
Citera
2014-09-26, 14:28
  #4
Medlem
Diverges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Polyklorfenol
Du har access till den via internet och Wi-Fi.

Som vilket annat NAS som helst alltså?
Jag kommer åt min TV via internet inte kallar jag det för en cloudbaserad TV?
Citera
2014-09-26, 14:43
  #5
Medlem
Diverges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ThisMan
My Cloud 3TB kostar cirka 1600 kronor och blir som ett eget "moln" som Dropbox och alla de andra stora men detta är ens eget moln man har hemma.
Inbrott el brand och sånt ger ju Dropbox bättre skydd och hur hållbar WD My Cloud är vet jag inte.
Att säkerheten är minde har gjort att jag fortsatt med Dropbox men är ändå intresserad att skaffa mig en My Cloud, är de nån som äger en här?
Är ni nöjda med den?

Lite off topic kanske det blev, bara lustigt att dom kallar en fristående enhet för Cloud-nånting whatever.

Gällande WD har jag inga jättebra erfarenheter, har haft ett NAS och ett par externa diskar som inte hållit så länge.
Att dessutom ha ett NAS med bara en disk är bara dumt imho. Det är bara en extern hårddisk med en internetanslutning.

Kosta på några kronor och köp ett med raidade diskar för backup.
Själv kör jag dessutom backuper med Goodsync mot Google drive för offsite-backup, 1TB för en hundring i månaden eller nåt sånt.
Citera
2015-07-01, 00:07
  #6
Medlem
ThisMans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Diverge
Lite off topic kanske det blev, bara lustigt att dom kallar en fristående enhet för Cloud-nånting whatever.
3 inlägg med hur knasigt du tycker det är så jag fattar. WD My Cloud så de kallar själva det för cloud-nånting whatever och med wifi fungerar de som en cloud tjänst men man har den hemma. Jag tror inte du har så mycket data i din tv som du använder som man använder Dropbox och Google Drive och dom eller?
Citat:
Kosta på några kronor och köp ett med raidade diskar för backup.
Själv kör jag dessutom backuper med Goodsync mot Google drive för offsite-backup, 1TB för en hundring i månaden eller nåt sånt.
Hört att google drive och Dropbox inte krypterar och det är lätt att komma åt innehållet men går hemma versionen sönder lätt så känns de inte läge att köpa
Citera
2022-11-08, 09:50
  #7
Medlem
Awkwardmans avatar
Bumpar. Hur kan jag ha nytta av en cloud drive när alla mina enheter är på wifi?? Har ingen möjlighet att koppla till router då de tär ett kontorsnätverk jag är med och delar?

Vad jag fattar har cloud drives inte wifi?
Citera
2022-11-08, 18:57
  #8
Medlem
Niggerss avatar
3 TB NAS för 1600:- är värdelös. Om disken går sönder, så är TS rövknullad.
Citera
2022-11-08, 19:03
  #9
Medlem
Awkwardmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Niggers
3 TB NAS för 1600:- är värdelös. Om disken går sönder, så är TS rövknullad.

Japp, håller nog med. Är som en usb disk fast med nätverksklabel, tänkte en sådan här

https://www.webhallen.com/se/product...Core-512MB-RAM

Sätta i två diskar. Tänkte ha den hemma och köra backup från jobbet över internet, tänker jag rätt här?
Vill inte "spegla" (satans påfund) utan att datorerna på jobbet (macar) kopierar filer dit regelbundet (lite som window 7/10 säkerhetskopiering, eller som Time machine och INTE som icloud) och ibland manuellt.

Funkar det? Kommer den kunna typ fungera som en extern disk fast på distans?
Sedan utöver det antar jag att poängen med två fack är att dom ska i sinn tur kunna spegla varandra.
__________________
Senast redigerad av Awkwardman 2022-11-08 kl. 19:06.
Citera
2022-11-08, 19:27
  #10
Medlem
Niggerss avatar
Synology är ett bättre märken WD också. Jag skulle inte göra något sådan över internet. Allt du öppna upp, kan användas för intrång.

Citat:
Ursprungligen postat av Awkwardman
Japp, håller nog med. Är som en usb disk fast med nätverksklabel, tänkte en sådan här

https://www.webhallen.com/se/product...Core-512MB-RAM

Sätta i två diskar. Tänkte ha den hemma och köra backup från jobbet över internet, tänker jag rätt här?
Vill inte "spegla" (satans påfund) utan att datorerna på jobbet (macar) kopierar filer dit regelbundet (lite som window 7/10 säkerhetskopiering, eller som Time machine och INTE som icloud) och ibland manuellt.

Funkar det? Kommer den kunna typ fungera som en extern disk fast på distans?
Sedan utöver det antar jag att poängen med två fack är att dom ska i sinn tur kunna spegla varandra.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback