Citat:
Ursprungligen postat av
Myntad
Nja, jag vill långt ifrån hävda att jag svarat på din fråga. Det är en mycket intressant typ av frågeställning som är svår att formulera på ett adekvat sätt, och därför lika svår att tolka och besvara. Jag tolkar att det du menar med ett fenomenalistiskt perspektiv är att det trots allt är mentala objekt vi diskuterar. Intressant är därför att ställa frågan: är jaget enbart ett konstruerat mentalt objekt, eller tillhör det vår hjärna som en fysisk process sedan födseln? Eftersom vi redan accepterat att jaget är en social konstruktion så bör det också följa att det är ett rent mentalt objekt. Håller du med?
Ja, det var i princip detta som jag hade tänkt skriva (ifall jag hade haft orken samt tiden dvs). Vi tänker likadant (pun intended).
Citat:
Vidare. Om ett "jag" springer ur social interaktion bör "jaget" också definieras utav denna. "Jaget" definieras således som "den delen av världen vilken berörs av konsekvenser från ett specifikt handlande". Nu börjar det bli riktigt intressant. Detta handlande (t.ex. du talar med din vän) har alltså en konsekvens enbart för en viss del av världen. Kan det vara så, att i brist på något objekt att tillskriva denna konsekvens, ens hjärna helt enkelt skapar ett mentalt objekt som får denna konsekvens som egenskap?
Intressanta tankegångar. Här är ett annat alternativ som är snarlikt men till viss del modifierat:
Rupert Sheldrake har en idé som går ut på att medvetandet emanerar utifrån mitten av "medvetandet", "jag-känslan" eller "självet". Detta betyder alltså att medvetandet är allting som finns inom medvetandet för tillfället.
Vissa forskare inom spetsvetenskapen har presenterat en modell av verkligheten som jag förmodar att du är bekant med. Det jag syftar på är alltså
multiverse.
Inom religion så finns det ett koncept som går under benämningen
sahasrara, även kallat "The Flower of Life".
Slutledning: skulle det kunna vara så att medvetande som sådan har en sfärisk form och att det existerar x antal medvetanden > när man sammanställer dessa så bildas (eller avbildas?) verkligheten, dvs. kosmos/universum.
Tips: kolla upp
The Flower of Life symbolen (edit: tänker främst på denna variant
http://tinyurl.com/oa853jl) ifall du inte har sett den innan. Är inte sahasrara och multivers samma sak eller åtminstone väldigt lika varandra?