Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 4
  • 5
2015-09-03, 09:19
  #49
Medlem
PiusXIIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sinnparne
Men om vi leker med tanken att han tvingas hoppa av om 1-2 år då?

I så fall är jag övertygad om att det skulle bli Mattias Karlsson. Han har gjort det förut, och jag tror de flesta tycker att han gjorde det bra. Den som har imponerat mest på mig, som inte är SD själv, är Richard Jomshof. Jag tycker att han gör sig bra i debatter, där han alltid lyckas få sitt sagt på ett välformulerat sätt, samtidigt som han visar respekt för sin motståndare.

Björn Söder tror jag skulle vara en katastrof, och övriga som nämnts är väl knappast aktuella med ett sådant här scenario?

Jag tror dock som de flesta att Åkesson kommer att sitta kvar ganska länge, om han inte drabbas av nya hälsoproblem.
Citera
2015-09-03, 09:52
  #50
Medlem
Joakim.Larssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tubleros
Dock förstår jag inte varför folk här inne höjer Paula Bieler till skyarna?

Det beror nog i vissa fall på en mer personlig och privat sorts sympati.
Citera
2015-09-03, 10:06
  #51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rikastistorstan
Åkesson kommer sitta kvar länge till. Det finns inte direkt några andra karriärsmöjligheter för honom.

Om Åkesson skulle gå imorgon så finns det bara Karlsson och Jomshof som alternativ. Att påstå att Söder, Bieler, Bylund eller Ekeroth skulle kunna funka som ledare är befängt.
Personligen hade jag gärna sett Lång men det är mest för att han tillhör en falang som jag uppskattar mer. Det är helt osannolikt.

Förutom MK och RJ och Lång så finns Oscar Sjöstedt, Per Ramhorn, Stefan Jacobsson.
Jag trodde dock att det skulle bli Kasselstrand.
Citera
2015-09-03, 10:14
  #52
Medlem
Tubleross avatar
Citat:
Ursprungligen postat av menelik
Bieler är nog den av hittills nämnda partiledarämnen, som minst associeras till det gamla, extremistiska SD. Hon skulle underlätta den pågående, ofrånkomliga omvandlingen av SD till ett ordinärt mittenparti. Framförallt behövs mer liberala och färre konservativa inslag. "Nya Sverigedemokraterna" verkar trots allt vara på gång, även om många fortfarande värjer sig mot tanken.
Liberaler hör överhuvudtaget inte hemma inom SD. Det finns tillräckligt med andra partier i Sverige dom kan söka sig till.

Hela SDs framgångssaga har byggt på nationalism och socialkonservatism, och du menar att vi ska överge det för att bli en del av "etablissemanget" ? Nej tack säger jag!
Citat:
Ursprungligen postat av Joakim.Larsson
Det beror nog i vissa fall på en mer personlig och privat sorts sympati.
Får hoppas det. Det känns iallafall inte som vi behöver mer liberalism inom SD.
__________________
Senast redigerad av Tubleros 2015-09-03 kl. 10:18.
Citera
2015-09-03, 10:29
  #53
Medlem
Sorcerees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sinnparne
Åkesson är en stor anledning till SDs framgångar. De flesta jag pratat med är överens om att han är en väldigt bra politiker, som kanske inte har de rätta åsikterna, men som är begåvad.
Vem tar över fter honom tror ni? Vem har SD som skulle kunna ersätta honom?

Mitt tips är Hanna Wigh, hon är nästan en av få som kan ersätta honom på sätt lyckat sätt. Hon är dels helt okej retoriskt, dels kvinna. De behöver en kvinna som ledare tror jag efter Åkesson, det skulle ändra synen på partiet. Sedan är hon söt också, hon går hem hos Svensson.

Vad tror ni?

Hanna Wigh är "helt ok" retoriskt, som du skrev -- men hon är inte särskilt skicklig. Hennes kroppsspråk ser otroligt inövat ut, det flyter inte alls på naturligt. Ungefär som att hon har studerat Annie Lööfs kroppsspråk och försöker apa efter henne. Matthias Karlsson är en given kandidat efter Åkesson, han är skicklig och framstår som en sympatisk politiker med hjärtat på rätt plats. Han har dessutom redan ersatt Åkesson, om än tillfälligt, och det gick alldeles utmärkt!
Citera
2015-09-03, 11:00
  #54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tubleros
Liberaler hör överhuvudtaget inte hemma inom SD. Det finns tillräckligt med andra partier i Sverige dom kan söka sig till.

Hela SDs framgångssaga har byggt på nationalism och socialkonservatism, och du menar att vi ska överge det för att bli en del av "etablissemanget" ? Nej tack säger jag!

Får hoppas det. Det känns iallafall inte som vi behöver mer liberalism inom SD.

Den gode "Tubleros" illustrerar ganska gott mitt påstående att alla SD-medlemmar och -sympatisörer inte uppskattar sverigedemokraternas fortlöpande omdaning i liberal och allmänt mittenpolitisk riktning. Vad "SD behöver" avgörs emellertid i första hand av väljarna. I takt med partiets sensationella framgångar i såväl val som OU har förändringsprocessen i liberal riktning tagit fart. Skillnaden börjar bli avsevärd mellan det nationalkonservativa och rasistiska parti som såg dagens ljus för ganska många år sedan och dagens framgångsrika parti. Partiers utveckling har sin egen, spännande logik. SD kommer att förändras ytterligare i takt med utvecklingen bort från rigid konservatism mot mittenliberalism. Det är ju från mittfältet - inte från politikens höger- eller vänsterkant SD i första hand måste erövra ytterligare väljare.
I likhet med övriga riksdagspartier kommer även SD att anpassa sig till det parlamentariska etablissemanget. Det finns en avsevärd automatik i detta.
Enfaldiga stollar försöker skylla SD:s naturliga utveckling på något slags konspirationer inom och utom partiet.
__________________
Senast redigerad av menelik 2015-09-03 kl. 11:02.
Citera
2015-09-10, 14:23
  #55
Medlem
Det bästa hade varit Sara Skyttedal. Vi vet inte hur det ser ut när Åkesson avgår, men troligen ser det inte särskilt ljust ut för KD, och SD har vid det laget kommit att bli socialt accepterat. Sara skulle vara en oerhörd tillgång för SD, eller vilket parti som helst. Lätt #1 i Svensk politik. Jag har däremot svårt att se vad hon gör i KD.
Citera
2015-09-10, 14:28
  #56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Turretini
Det bästa hade varit Sara Skyttedal. Vi vet inte hur det ser ut när Åkesson avgår, men troligen ser det inte särskilt ljust ut för KD, och SD har vid det laget kommit att bli socialt accepterat. Sara skulle vara en oerhörd tillgång för SD, eller vilket parti som helst. Lätt #1 i Svensk politik. Jag har däremot svårt att se vad hon gör i KD.
Ha i åtanke att för de flesta av SD:s väljare är partiet redan i det religiösaste laget (kristet). Det är av vikt att SD tonar ner detta för att kunna attrahera så stora väljargrupper som man behöver för att få reellt inflytande över politiken. SD måste växa länge än.

Sen kan man inte valsa in hur som helst från ett parti och ta över ett annat.
Citera
  • 4
  • 5

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback