Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 6
  • 7
2014-10-01, 21:45
  #73
Medlem
Diamondgrits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hippie
Men snälla människa. Jag har inte erkänt något. Jag har sagt att vi är låsta i våra positioner och jag ser inte hur vår lilla minidebatt inom debatten kan föras framåt i detta läge.

Du har ingen, som du säger det, rätt att rösta på vem som helst om detta har en upplevd negativ konsekvens för den du röstat på.
Dvs du har naturligtvis rätt att rösta på vem du vill, men du har ingen rätt att räkna med att denna röst ska räknas och bli officiell för allmänheten såvida inte personen du röstat på vill att att så ska ske.
Vilken oerhörd struntprat. Vad baserar du detta på, förutom bara dina egna värderingar?
Citera
2014-10-01, 22:26
  #74
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Diamondgrit
Vilken oerhörd struntprat. Vad baserar du detta på, förutom bara dina egna värderingar?
Men....diskussionen rör ju just värderingar.
Citera
2014-10-02, 00:03
  #75
Medlem
Diamondgrits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hippie
Men....diskussionen rör ju just värderingar.
Nej, det gör den inte... Om du säger att man inte har rätt att rösta på en person som inte har anmält sig får du ju säga varför det är så (eventuellt att du bara tycker att det ska vara så/är så).
Citera
2014-10-02, 00:17
  #76
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Diamondgrit
Nej, det gör den inte... Om du säger att man inte har rätt att rösta på en person som inte har anmält sig får du ju säga varför det är så (eventuellt att du bara tycker att det ska vara så/är så).
Men kära nån, jag har ju förklarat detta i inlägg efter inlägg.
Citera
2014-10-02, 13:53
  #77
Medlem
Diamondgrits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hippie
Men kära nån, jag har ju förklarat detta i inlägg efter inlägg.
Då är det ju bara att länka till ett sådant inlägg. Vad jag sett hittills är att du bara sagt att du tycker att det ska vara på ett visst sätt.
Exempel:

Citat:
Nu är det dock så att detta bestäms av den drabbade individen och inte du eller jag eller någon annan.
Citat:
Vem är du att säga att det inte bekommer en person att bli associerad med ett parti? Detta måste väl ändå vara upp till individen?
Citat:
Du har ingen, som du säger det, rätt att rösta på vem som helst om detta har en upplevd negativ konsekvens för den du röstat på.
Du presenterar ingen som helst motivation tillsammans med dessa uttalanden.
Citera
2014-10-02, 19:18
  #78
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Diamondgrit
Då är det ju bara att länka till ett sådant inlägg. Vad jag sett hittills är att du bara sagt att du tycker att det ska vara på ett visst sätt.
Exempel:

Du presenterar ingen som helst motivation tillsammans med dessa uttalanden.

Individen som sig ovetande blivit vald riskerar att känna sig kränkt av att bli associerad med ett parti.

Det vill säga, det föreligger risk för att den personliga integriteten kränks.

Att bli vald för ett parti innebär i de flestas ögon att personen sympatiserar med partiet. Om denne inte gör det måste hsn gå ut och förklara sig. Ingen ska behöva aktivt förneka att denne sympatiserar med ett parti.


Förstår du nu då? Jag hoppas det, för det är sista gången jag försöker förklara det nu. Det är som att tala till en vägg.
Citera
2014-10-02, 23:27
  #79
Medlem
Diamondgrits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hippie
Individen som sig ovetande blivit vald riskerar att känna sig kränkt av att bli associerad med ett parti.

Det vill säga, det föreligger risk för att den personliga integriteten kränks.

Att bli vald för ett parti innebär i de flestas ögon att personen sympatiserar med partiet. Om denne inte gör det måste hsn gå ut och förklara sig. Ingen ska behöva aktivt förneka att denne sympatiserar med ett parti.


Förstår du nu då? Jag hoppas det, för det är sista gången jag försöker förklara det nu. Det är som att tala till en vägg.
Jag förstår, men personlig integritet är ju absolut noll värt jämfört med rösträtten. Staten är ju garanten för den personliga integriteten och statens makt baseras bara på folkviljan, vilken tar sig uttryck genom allmänna val. Då kan man ju inte inskränka rösträtten på grund av integritetsskäl (eller förresten några andra skäl över huvud taget, vilket är anledningen till att det svenska röstsystemet vid första anblicken ser så dumt ut). Eller snarare, man kan, men bara till priset att man skär i demokratin.
Citera
2014-10-02, 23:56
  #80
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Diamondgrit
Jag förstår, men personlig integritet är ju absolut noll värt jämfört med rösträtten. Staten är ju garanten för den personliga integriteten och statens makt baseras bara på folkviljan, vilken tar sig uttryck genom allmänna val. Då kan man ju inte inskränka rösträtten på grund av integritetsskäl (eller förresten några andra skäl över huvud taget, vilket är anledningen till att det svenska röstsystemet vid första anblicken ser så dumt ut). Eller snarare, man kan, men bara till priset att man skär i demokratin.

Bra att du nu förstår att det kan kränka integriteten.
Då är det dags att ännu en gång förklara varför det inte är att inskränka rösträtten.

Du får fortfarande rösta på vem du vill. Du riskerar dock att denna röst inte räknas.
Så långt är systemet med registrerade kandidater och systemet med en procentspärr för att få ett mandat exakt lika.
Vi ser inga problem med att detta inskränker rösträtten, eller hur?

Enda skillnaderna är således att vid systemet med registrerade kandidater vet väljaren om en röst är giltig eller ej, samt att väljaren och allmänheten vet att kandidaten vill representera partiet.

Hur detta kan innebära en inskränkning av rösträtten går mig förbi.
__________________
Senast redigerad av Hippie 2014-10-02 kl. 23:58.
Citera
2014-10-03, 12:23
  #81
Medlem
Diamondgrits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hippie
Bra att du nu förstår att det kan kränka integriteten.
Då är det dags att ännu en gång förklara varför det inte är att inskränka rösträtten.

Du får fortfarande rösta på vem du vill. Du riskerar dock att denna röst inte räknas.
Så långt är systemet med registrerade kandidater och systemet med en procentspärr för att få ett mandat exakt lika.
Vi ser inga problem med att detta inskränker rösträtten, eller hur?

Enda skillnaderna är således att vid systemet med registrerade kandidater vet väljaren om en röst är giltig eller ej, samt att väljaren och allmänheten vet att kandidaten vill representera partiet.

Hur detta kan innebära en inskränkning av rösträtten går mig förbi.
Skillnaden kan verka trivial för odemokratiska personer, men det är skillnad på resultatet för mandatfördelning och de röster som är giltiga. Det är de giltiga rösterna, även på sådana partier som inte klarade spärren osv., som är röstresultatet, det som staten baserar sin makt på. Resultatet för mandatfördelningen är de röster som är kvar när spärrade (men giltiga) röster tagits bort. Detta är alltså det som staten baserar utövandet av makt på. Olika saker, men fascister anser ju att rätt till makt är detsamma som möjligheten att utöva den. Vi demokrater inser istället att en spärr inte inskränker rösträtten.

Med mitt förslag ingår alltså alla uppriktigt menade och korrekt lagda röster i resultatet. Sedan applicerar man brett vedertagna spärrar för mandatfördelning.

Med ditt förslag lägger man in en helt konstgjord blockering för rösträtten. Omotiverat dessutom.

Förutom det: om man blockerar rösträtten, var ska det sluta? Du måste anmäla dig för att kunna bli röstad på. Eller kanske du måste vara partimedlem. Kanske i minst 2 år. Partiet kanske måste vara registrerat som ideell förening. Kanske partiet måste ha minst 10 000 medlemmar... eller kanske partiet inte får representera "obekväma" åsikter.
Du ser ju vartåt det bär. Eller så kan vi låta folk rösta på vad de vill rösta på. Som i en demokrati.
Citera
2014-11-04, 10:34
  #82
Medlem
Tomas Wassberg, är Sveriges svar på Petter Northug !
Citera
  • 6
  • 7

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback